OUDE KERK BREIDT UIT MET RUIMTELIJKE MUZIEK

Na 5 jaar restauratie is het wereldberoemde stadsorgel van de Oude Kerk in mei klaar om bespeeld te worden. Philip Glass neemt dit zogenaamde Vater-Müller orgel op 11 mei officieel in gebruik. Componist en musicus Nicolàs Jaar creëerde afgelopen maanden een nieuwe compositie met gebruik van beide orgels van de Oude Kerk. Tijdens het benefietdiner Playing The Cathedral treden beide grootheden in de muziek op, om geld in te zamelen voor een nieuw muziekfonds voor de Oude Kerk.

Het historische benefietdiner

Ter gelegenheid van de ingebruikname van het orgel en de uitvoering van de eerste compositie vindt op 11 mei 2019 een historisch benefietdiner plaats. De opbrengst van dit concertante diner gaat naar een nieuw fonds dat jonge, talentvolle musici de mogelijkheid biedt om nieuw werk te maken met het orgel, met de bijzondere akoestiek, en andere instrumenten en klankbronnen van de Oude Kerk. Het resultaat is een nieuwe concertreeks, waarmee de Oude Kerk weer een belangrijke rol gaat spelen als muziekpodium. De partituren gaan deel uitmaken van de collectie Oude Kerk en zullen wereldwijd weerklank vinden.Via de website Playingthecathedral.org kunnen rechtstreeks tafels worden gereserveerd.

Loterij in het leven geroepen

Om dit historische moment voor iedereen toegankelijk te maken, is een ‘loterij’ in het leven geroepen. Door tussen 11 februari en 22 februari een lot te kopen maak je kans op een plek aan een van de 100 tafels. Inschrijven kan via de website oudekerk.nlDeze uitnodiging geldt voor alle Amsterdammers, muziekliefhebbers en geïnteresseerden en wordt aangeboden door een groot aantal bedrijven die zijn gevestigd in Amsterdam.

Ruimtelijke muziek

De roep om meer muziek in de Oude Kerk klonk al lang voor de restauratie van het Vater-Müllerorgel. Met de voltooiing van deze immense restauratie is het tijd om die ambitie te verwezenlijken. Tijd om de Oude Kerk, als eigentijds muzikaal bedevaartsoord, met stip te herplaatsen op de muzikale kaart van Noord-Europa. Middels een benefietdiner wordt een nieuw muziekfonds in het leven geroepen dat de komende 5 jaar de muziek in de Oude Kerk garandeert. Unieke kenmerken van deze muzikale toekomst zijn het gebruik van de ruimte zelf en de afstemming, in samenwerking met musici, van klank en muziek op deze ruimte. Hiermee wordt opnieuw inhoud gegeven aan ‘spatial music’ – ruimtelijke muziek. Al in de 16de eeuw klonk er ruimtelijke muziek in de Oude Kerk. Het was Jan Pieterszoon Sweelinck, Nederlands grootste klassieke componist, die de eerste openbare concertserie in Noord-Europa startte. De programmering met hedendaagse kunst wordt hiermee op een artistiek eenduidige wijze uitgebreid, vertrekkend vanuit de architectuur. De concerten zijn eenmalige ervaringen, niet reproduceerbaar.

Meerdere evenementen die de aankomende tijd zullen plaatsvinden

Naast het muzikale orgel hoogtepunt dat in mei zal plaatsvinden, zijn er de komende tijd nog meer muziek events in de Oude Kerk te beluisteren. Zo geeft Jo Kali op woensdag 13 februari een bijzondere workshop waar je bij kunt zijn. Vanwege grote belangstelling in januari, herhaalt Kali de workshop deep listening speciaal voor diegenen die op de wachtlijst belandden of niet konden komen. Deep Listening is volgens de organisatie allesomvattend om te luisteren, op ieder moment. Ontwikkeld door componist Pauline Oliveros (1932-2016), onderzoekt deze methode het gebruik van ons bewustzijn, ons vermogen om onze zintuigen te trainen en ontwikkelen, navigerend tussen het onvrijwillige karakter van het gehoor en het vrijwillige, selectieve karakter van luisteren.

Luisterervaring van het publiek in de Oude Kerk

In deze workshop gebruikt musicoloog en schrijver Jo Kali de methode van Deep Listening om de luisterervaring van het publiek in de Oude Kerk richting te geven, in relatie tot ‘The Instrument Of Troubled Dreams’, een site-specifieke installatie van Janet Cardiff (1957) en George Bures Miller (1960) die is gecomponeerd in en rondom de kerk. In navolging van de praktijk van Oliveros worden deelnemers geleid door sonische meditaties (klank-, luister- en bewegingsoefeningen) – om zo een verhoogd bewustzijn van de sonische omgeving te ervaren, zowel extern als intern, en ons vermogen om te experimenteren, te improviseren en te spelen met geluid te vergroten .

Op vrijdagochtend 22 februari kun je tussen 8u-9u genieten van een extra Silence concert. Samen met Sonic Acts organiseert de Oude Kerk tijdens het Sonic Acts Festival 2019 een ochtendconcert met een uur contemplatieve muziek, geïnspireerd op de geluidsinstallatie The Instrument of Troubled Dreams van Janet Cardiff en George Bures Miller.
Kunstenaar Ivan Cheng houdt zich bezig met misverstanden, wrijving en begeerte in de handeling van het lezen, met oog voor systemen van macht en reproductie. Hij maakt een nieuwe performance in samenwerking met Kristoffer Zeiner, met als vertrekpunt The Instrument of Troubled Dreams als een apparaat dat spectrum, locatie en chronologie desoriënteert.

Dit programma maakt deel uit van Come Closer: een reeks van vier intieme avonden, waar bezoekers en kunstenaars de sonische ruimte van de Oude Kerk verkennen met dans, performance en deep listening oefeningen. Come Closer is ontwikkeld in relatie tot het werk van Janet Cardiff en George Bures Miller en is gecureerd door Radna Rumping.
Choreograaf Matthew Day presenteert Figures for Landscapes, een werk voor een ensemble van dansers dat reist door verschillende plekken met een specifieke geschiedenis en codes. Het lichaam maakt hier field recordings, en verzendt zo een afdruk van de ene plek naar een andere via beweging. Na een eerste editie in de rozentuin van het Vondelpark in 2018, maakt Figures for Landscapes nu contact met het geluidswerk van Cardiff & Miller in de historische ruimte van de Oude Kerk.

Oude Kerk: een ambitieuze opdrachtgever van internationale kunstenaars

In korte tijd groeide de Oude Kerk uit tot een ambitieuze opdrachtgever van internationale kunstenaars waaronder Tony Oursler, Taturo Atzu, Germaine Kruip, Marinus Boezem, Sarah van Sonsbeeck, Christian Boltanski, Giorgio Andreotta Calò en Janet Cardiff & George Bures Miller. Het resultaat: uitzonderlijke projecten met een bijzondere relatie tot het erfgoed – van radicale ingrepen tot respectvol eerbetoon. In 2019 wordt aan de hedendaagse kunst ook geluidskunst en muziek toegevoegd, en ontstaat een nieuwe lijn in de programmering. Curator muziek en organist-titulair, Jacob Lekkerkerker tekent voor de ontwikkeling van de ‘spatial music’ in de Oude Kerk, waarbij jonge talentvolle musici, geluidskunstenaars en componisten worden uitgenodigd om naast bijzondere interpretaties van werken uit de muziekgeschiedenis ook nieuw werk te maken dat tussen de eeuwenoude muren resoneert.

Directeur Jacqueline Grandjean: ‘Met Playing The Cathedral verandert de Oude Kerk nu ook in een muziektempel. Met ruimtelijke muziek breiden we het programma met hedendaagse kunst op eenduidige wijze uit, vertrekkend vanuit de ruimte en in opdracht aan kunstenaars én musici’.

vrijetijdamsterdam.nl

Lees ook: Festival Lieve Stad donderdag van start gegaan 

Eerder geschreven artikelen over de Oude Kerk:

Oude Kerk als tempel voor muziek en kunstwerk 

Vroege ochtendconcerten zien het licht in Oude Kerk 

Tot en met 17 september in de Oude Kerk 

Oude Kerk symposium 21 juniÂ