Fashion interview met Tim van Brussel over AMFI en China

Fashion interview met Tim van Brussel over AMFI en China
Tim van Brussel op de Chinese wall!

Fashion interview met Tim van Brussel over AMFI en China

De fashion-redactie van Vrije Tijd Amsterdam is altijd op zoek naar mooie en bijzondere verhalen op het gebied van fashion in connectie tot Amsterdam. In dat kader interviewde VTA de pas 20-jarige Tim van Brussel die International Fashion and Management studeert aan de AMFI in Amsterdam. We vroegen de Amsterdamse fashion student die opgroeide in Bergen (Noorwegen), Amersfoort en Amsterdam, naar de opleiding die hij volgt bij AMFI en zijn stagetijd die hij doorbracht in China.

Hoe heet de opleiding die je bij AMFI volgt precies? Hoeveel jaar duurt de opleiding precies?

International fashion and management, 4 jaar in totaal.

Wat leer je tijdens deze opleiding en als je deze hebt afgerond wat kun je dan worden? 

Je leert over de mode wereld, vanuit een management perspectief. Je wordt niet voor een vak opgeleid, maar je creëert d.m.v. kansen die AMFI aanbiedt, en specialisaties die je zelf kan kiezen en invullen, je eigen vakgebied. Dit kan van inkoop tot aan productontwikkeling gaan, op zowel nationaal als internationaal vlak. Ik heb zelf gekozen om de kant van de productontwikkeling op te gaan, en dan meer gericht op het luxe segment. Ook vind ik Zuidoost-Azië interessant, sprekende over de koopkracht en ontwikkelingen welke daar plaatsvinden. Hier heb ik mij dan ook gedurende mijn opleiding op kunnen ontwikkelen.

Je zit nu in je derde jaar van de opleiding. Hoe heb je de eerste twee jaar ervaren?

Mijn eerste twee jaar heb ik als intens ervaren. Dit, omdat je in de eerste twee jaar van AMFI nog niet heel erg specialiseert. Hierdoor is het breed, en wordt er veel van je gevraagd op veel verschillende vlakken. Dit was uitdagend. Ook zijn de verwachtingen vanuit AMFI hoog, en kan de werkdruk als zwaar worden ervaren.

Even voor de mensen die AMFI niet kennen. Wat is AMFI? Wat doet AMFI?

AMFI staat voor het Amsterdam Fashion Instituut. Het is een studie die zowel bachelors als masters degrees aanbiedt, in de richtingen van design, management en branding. Dit kan je zowel in het Nederlands als in het Engels (internationaal) volgen. Het biedt studenten, die een toekomst in de mode ambiëren, de kans om zich op creatief en professioneel vlak te ontwikkelen. Op internationaal niveau staat AMFI als 51e op de lijst van beste modescholen, en in Nederland mogen wij ons samen met Artez als beste modeschool noemen.

Wat is de connectie tussen AMFI en de HvA?

Wij vallen als opleiding binnen de HvA, wat betekent dat wij ons aansluiten aan hun regels en faciliteiten. Hierdoor kan je als student van AMFI, in de laatste twee jaar van de bachelor opleiding, ook specialisaties van de andere HvA faculteiten volgen.

Als ik me niet vergis was je al eens een periode in China geweest. Wat heb je toen gedaan en hoe was dat?

Tijdens mijn laatste twee jaar (flexible program), heb ik als minor een uitwisseling met de PolyUtechnic University Hong Kong gedaan, waar ik mij heb gespecialiseerd in product development en consumer behaviour. Daarna heb ik een specialisatie gevolgd genaamd international production. Hierbij heb ik in een productie faculteit gewerkt in een klein dorpje in China is, zo’n anderhalf uur vanuit Shanghai en een halfuur vanuit Hangzhou.

Fashion interview met Tim van Brussel over AMFI en China
Shanghai by night.

Je liep stage bij Manfree op het vaste land in China. Wat zijn globaal gezien de diensten/producten die Manfree verkoopt?

Ik werkte in een fabriek, die produceert voor o.a. Manfree. Manfree is een Nederlands bedrijf wat company wear verkoopt. Denk hier bijvoorbeeld aan kokskledij, schoonmakers kleding en andere bedrijfs/team outfits.

Manfree is een Nederlands bedrijfskleding bedrijf, wat o.a. in China produceert. Dit gaat via een tussenpersoon.’Diegene regelt ter plekke alles tot in de puntjes.’

Wat was jouw rol bij het Chinese bedrijf? Oftewel je taken en verantwoordelijkheden?

Ik heb onderzoek gedaan in de Chinese bedrijfscultuur, en hoe het zaken doen werkt in China. Daarnaast heb ik mij gefocust op het verkrijgen van een code of conduct en een BSCI certificaat (certificaat van goed produceren) voor de fabriek waar ik werkte in China. Ook heb ik gekeken naar het optimaliseren van de productie in de fabriek. Daarnaast heb ik ook geholpen in de fabriek zelf, denk aan het dagen achter elkaar naaien van broeken. Dit wilde ik graag meemaken om echt te weten hoe het is om in massaproductie te werken.

Fashion interview met Tim van Brussel over AMFI en China
De fabriek waar Tim werkte.

Ik las dat arbeiders van Chinese fabrieken vaak van zeven uur ‘s ochtends tot zeven uur in de avond werken.’ Dat is toch niet gezond meer?

Dit is in China veelal de maatstaaf. De arbeiders in mijn fabriek werkten zeven dagen per week, van gemiddeld 12 uur per dag. De werkdagen zijn lang, en de vrije dagen zijn minder verspreid dan in Nederland. In China gaat alles met Chinees nieuwjaar dicht voor 1 maand. Iets wat wij hier in Nederland niet kunnen voorstellen. De werkmentaliteit is erg anders te noemen vergeleken met Nederland. Nederlanders staan als één van de meest efficiënt werkende landen genoemd, wereldwijd vergeleken. China is hier minder ver in.

Fashion interview met Tim van Brussel over AMFI en China
Fabriekbezoek China, hier wordt o.a. . TKmaxx en Champion gemaakt.

Kun je wonen en werken in China een ieder in Nederland aanraden of zou je het eerder afraden? En kun je uitleggen waarom dat zo is?

Ik zou het niet iedereen aanraden. Je hebt een bepaalde instelling van flexibiliteit en uitdaging opzoeken nodig. China is een ingewikkeld land, zeker in de omgang. Westerlingen worden veelal nog raar aangekeken, ook nog in de grote steden als Shanghai en Beijing (ook al begint dit wel al iets af te nemen). Je zal een kleine cultuurschok moeten ondergaan, en je eigen principes naast je neer moeten leggen. Raak gewend aan: nergens Engels, ingewanden eten, altijd op de foto gaan en altijd aangestaard worden. Maar ook, een ontzettend innovatief land, enorm gastvrije mensen, ontwikkeling en dingen die je nog nooit van je leven gezien hebt.

Fashion interview met Tim van Brussel over AMFI en China
Forbidden city, Beijing

 

Fashion interview met Tim van Brussel over AMFI en China
Avondeten in China: schildpad en zoetwaterslang

Is het een beetje lekker verdienen voor de gemiddelde Chinese arbeidskracht?

Nee, maar dat is ook een van de redenen waarom bedrijven graag in China produceren. De medewerkers in de fabriek waar ik werkte verdienden op hun werkdag tussen de 14 en 17 euro.(en in het weekend geen extra toeslag!).

Wat zijn de verschillen tussen Amsterdam en de plaats waar je in China hebt gewoond?

Amsterdam is een stad, in China woonde ik in een dorpje op het platteland. De grootste stad in de buurt was Zhuji, vlakbij Hangzhou. Veel dorpelingen hadden nog nooit een westerling gezien. Er waren minder voorzieningen, bijvoorbeeld geen straat verlichtingen. Dit is vrijwel het tegenovergestelde met Amsterdam.

Fashion interview met Tim van Brussel over AMFI en China
Innovatief China. Scooter met bescherming tegen regen en zon.

Hebben ze eigenlijk een beetje humor die Chinezen? Kun je er mee in de vouw liggen?

Chinezen hebben een goed gevoel voor humor, maar aangezien ik zeer basic Mandarin spreek, en de mensen met wie ik werkte geen Engels praatte, ging veel humor helaas verloren in onze gesprekken die werden gehouden op Wechat, tijdens het vertalen.

Tijdens een eerder interview gaf je aan dat China groeit en steeds belangrijker wordt in de wereld. Die mening deel ik. Maar, die ontwikkelingen, gaat dat allemaal op een eerlijke/verantwoordelijke manier?

Sinds de groei op zo’n grote schaal gebeurd, is het moeilijk bij te houden. China is qua oppervlakte te vergelijken met Europa, en dit maakt het lastig om alles grondig in de gaten te houden. Ik zeg altijd, in China is altijd alles mogelijk. Chinezen zijn van nature echte business guys, waardoor alles te koop is in China. Dit dus ook met bepaalde certificaten. Een Chinees master degree kan je gewoon kopen online, zonder enige moeite. Toch maakt China ook stappen, en scherpen ook zij regels steeds meer aan.

Fashion interview met Tim van Brussel over AMFI en China
Chineze oplossing tegen kwijtraken kinderen.

Kun je een Chinese (mode) influencer opnoemen die leuk is om te volgen? En waarom is dat zo?

Angelababy’s (87 miljoen volgers op Weibo), is te vergelijken met Kim Kardashian. Yangmi is ook enorm groot online, vooral op Weibo en Wechat. En daarnaast is Mingxq ook mega.

Probleem is natuurlijk dat in China veel Westerse social media geblokt zijn, hierdoor zijn Chinezen over het algemeen groter op voor ons minder bekende kanalen als Wechat en Weibo, i.p.v. Instagram en Snapchat.

vrijetijdamsterdam.nl

Lees ook het leuke interview met DJ Kimberlee Ramirez

Lees ook het 145-jarige spijkerbroekenmerk Levi wil terug naar de beurs

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here