Slank op het terras

Slank op het terras

Slank op het terras

Het is weer zomer, tijd voor de heerlijke zonovergoten Amsterdamse terrasjes. Als het in de winter koud is dan zien we uit naar het voorjaar, lekker terrasjes pakken of in het park flaneren. En dan wil je natuurlijk wel goed voor de dag komen, lekker in je vel zitten en leuke kleding kunnen dragen.

In dit artikel zullen we bekijken wat je kan doen om lekker slank de zomer in te gaan zodat jij ook helemaal klaar bent voor de gezellige Amsterdamse terrasjes.

Voeding

Bij slank zijn denken veel mensen als eerste aan sporten. Maar wist je dat voeding veel belangrijker is? Er zijn genoeg mensen die 3 of 4 maal per week sporten en desondanks met overtollige kilo’s rondlopen. Voeding bepaalt voor 80% je gewicht en de overige 20% zijn andere leefstijlfactoren zoals beweging, rust en ontspanning.

Dit is vrij eenvoudig te verklaren; het is veel makkelijker om 500 kcal minder te gaan eten dan het verbranden van 500 kcal is. Om 500 kcal te verbranden moet je een uur gaan hardlopen en dan moet je nog een hoog tempo aanhouden ook. 500 kcal minder gaan eten is een kwestie van de cola inruilen voor water of de tussendoortjes gaan overslaan.

Hiermee willen we natuurlijk niet beweren dat je niet hoeft te gaan sporten als je er goed uit wilt zien. Door te sporten versterk je je spieren wat goed is voor je houding. Zo zal je er slanker uit zien als je buikspieren sterk zijn terwijl je evenveel weegt. Sport is natuurlijk ook belangrijk voor je gezondheid en het is goed voor je sociale contacten.

Ook voor het afvallen is sporten goed om te doen. Het zorgt ervoor dat je beter de glucose uit je bloed kunt opnemen wat helpt bij het afvallen omdat je hiermee de insulinegevoeligheid bevordert.

Omdat voeding zo’n belangrijke rol speelt in het behalen van een terrasproof figuur zullen we ons daar verder op richten.

Koolhydraatarm

Maar wat moet je dan eten of juist niet eten? De laatste trend is het koolhydraatarme dieet. Sommige horecagelegenheden in Amsterdam spelen ook in op deze trend en bieden koolhydraatarme gerechten aan. Zo kan je lekker uit eten gaan en slank blijven tegelijkertijd.

Het koolhydraatarme dieet is natuurlijk niet zomaar een trend die uit de lucht is komen vallen. Het koolhydraatarme dieet bestaat al vele decennia en is populair gemaakt door Dr. Atkins van het gelijknamige Atkins dieet. Sinds het Atkins dieet zijn er vele varianten van het koolhydraatarme dieet op de markt gekomen maar de basis is altijd hetzelfde gebleven: minder koolhydraten eten en deze vervangen door vetrijke voedingsmiddelen.

Waarom vet eten om af te vallen?

Het zal je in eerste instantie misschien raar in de oren klinken: vet eten om af te vallen. Toch is dit precies de bedoeling en de sleutel van succes. Het zijn namelijk de koolhydraten die ons dik maken.

Het probleem is dat we de afgelopen eeuw veel meer koolhydraten zijn gaan eten. Veel meer dan ons lichaam kan opslaan. Alle koolhydraten die we eten worden afgebroken tot glucose waarna dit aan de bloedbaan wordt afgegeven. Het lichaam maakt vervolgens insuline aan om de glucose uit het bloed op te kunnen nemen. Het opslaan van glucose gebeurt in de vorm van glycogeen in de spieren en de lever. Er is echter maar een beperkte opslagcapaciteit, er kan maar 500 gram worden opgeslagen.

Met het overschot aan glucose wil het lichaam iets. Het zou zonde zijn om dit via de ontlasting af te voeren; ons lichaam is ingericht om te overleven en zal het energieoverschot willen bewaren. Het overschot aan glucose zal daarom omgezet worden in lichaamsvet, dit gebeurt in de lever. Zo kan je vet worden zonder ooit vet te eten. Kijk maar eens naar het dierenrijk, daar zijn tal van voorbeelden van dieren die uitsluitend plantaardig voedsel eten (zonder vet) en toch veel lichaamsvet hebben.

Bijkomend probleem van koolhydraten is dat het zorgt voor de aanmaak van insuline. Dit om de glucose uit het bloed op te kunnen nemen. Deze insuline wordt ook wel het dik maak hormoon genoemd. Het zal ervoor zorgen dat het lichaam vet gaat opslaan. Kijk maar eens naar diabetes patiënten die insuline moeten spuiten.

Vet heeft een voordeel ten opzichte van koolhydraten: het zorgt voor verzadiging. Indien je vet eet dan stop je vanzelf wanneer je genoeg hebt. Bij koolhydraten werkt dit anders, met name bij de toegevoegde suikers en geraffineerde koolhydraten. Hiervan wil je alleen maar meer. Denk maar aan de keren dat je zak chips opentrok voor een paar chipjes of die zak M&Ms open maakte voor een paar M&Ms. Het bleef vast niet bij een paar.

Gezonde vetzuren

Nu is het koolhydraatarme dieet geen vrijbrief om allerlei vette troep te gaan eten. Als zou het voor de werking van het dieet niet uitmaken, echt gezond is het dan niet. Bij een koolhydraatarm dieet zal je daarom gezonde vetzuren in je dieet opnemen. Deze zitten in vette vissoorten, kokosolie, olijfolie, lijnzaadolie, noten, zaden, pitten, roomboter, eieren en avocado’s.

Gezonde koolhydraten

Het aandeel koolhydraten in je eetschema zal bij een koolhydraatarm dieet een stuk lager zijn dan normaal. Het is belangrijk dat je alleen nog het juiste type koolhydraten eet op het moment dat je koolhydraten eet. Het gaat om koolhydraten van onbewerkt voedsel, de zogenaamde langzame koolhydraten. Door koolhydraten te eten die langzaam verteren voorkom je een piek in de bloedsuikerspiegel en daarmee in de aanmaak van insuline.

Goede bronnen van langzame koolhydraten zijn groenten, volkoren granen, zoete aardappel en noten.

Zit je lekker op een terras en wil je iets eten waar weinig koolhydraten inzitten? Kijk dan voor een kaasplankje. In kaas zitten geen koolhydraten maar wel veel vetten. Andere optie is een salade waarin ei, spek, kaas en/of avocado zit voor de vetten.

vrijetijdamsterdam.nl

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here