Koolhydraatarm eten en sporten

Koolhydraatarm eten en sporten
Foto: Pixaby

Koolhydraatarm eten en sporten

De zomer komt alweer bijna om de hoek kijken, voor veel mensen een rede om weer naar de sportschool te gaan en gezonder te gaan eten. Gelukkig krijgen mensen steeds meer kennis over gezonde voeding en een gezonde levensstijl. Het is namelijk erg belangrijk om goed voor jezelf en je lijf te zorgen. Hierdoor heb je op latere leeftijd minder kans op vervelende ziektes. Een dieet, of beter gezegd levensstijl die op dit moment erg populair is, is het koolhydraatarm dieet. Dit dieet kun je voor langere tijd of zelfs voor altijd volgen. Tegenwoordig eten we namelijk veel te veel (snelle) koolhydraten ten opzichte van vroeger. Hierdoor ontstaan er allerlei gezondheidsproblemen en hebben steeds meer mensen overgewicht. Zoals je vast wel weet is dat niet gezond. Ik dit artikel ga ik je daarom uitleggen wat het koolhydraatarm dieet is en wat je kunt doen om gezonder te gaan leven.

Wat is het koolhydraatarm dieet?

Het koolhydraatarm dieet is zoals de naam al doet vermoeden een dieet waarbij je minder koolhydraten eet. Je vermijd niet alle koolhydraten want dat zou dan weer erg ongezond zijn. Je hebt namelijk ook koolhydraten nodig. Je hersenen gebruiken koolhydraten als brandstof, je hebt daarom een minimaal aantal koolhydraten per dag nodig. Hoeveel gram dit is verschilt van persoon tot persoon.

Zoals je misschien wel weet zijn er verschillende soorten koolhydraten. Simpel gezegd heb je snelle koolhydraten en langzame koolhydraten.

Snelle koolhydraten zitten onder andere in:

  • Brood
  • Pasta
  • Aardappels
  • Rijst
  • Suiker
  • Snoep
  • Koekjes
  • Frisdrank
  • Junkfood
  • Etc.

Langzame koolhydraten zitten onder andere in:

  • Groente
  • Havermout
  • Zoete aardappel
  • Boekweit

De essentie van dit dieet is dat je je dagelijkse inname van koolhydraten beperkt. Je kunt erg snel afvallen met het koolhydraatarm dieet, zeker als je laag in koolhydraten gaat zitten, maximaal 50 gram koolhydraten per dag. Al is het misschien fijner om wat langzamer af te vallen, dit is ook beter voor je lijf en je zult minder snel terugvallen in je oude patroon. Tegenwoordig eten we te veel koolhydraten waardoor we leven op koolhydratenverbranding. Wanneer je dus minder koolhydraten eet, moet je lichaam op zoek naar een andere energiebron. Dit wordt dan je lichaamsvet en hierdoor val je dus af. Om zo min mogelijk spiermassa te verliezen eet je meer eiwitten. Daarnaast eet je ook meer vetten dan dat je normaal gesproken gewend bent. Dit om je lichaam te laten overstappen op vetverbranding in plaats van koolhydratenverbranding. Je hoeft namelijk niet bang te zijn dat je te veel vetten binnenkrijgt. Je lichaam heeft immers wel brandstof nodig om gezond te kunnen functioneren.

Het koolhydraatarm dieet is absoluut geen crash dieet, dat is namelijk niet gezond en boekt ook geen goede resultaten op de lange termijn. Je kunt beter kiezen voor een nieuwe gezondere levensstijl waarbij je eerst laag in koolhydraten gaat zitten en dit langzaam weer opbouwt tot je op je streefgewicht bent aangekomen. Dan kun je geleidelijk aan weer wat extra koolhydraten gaan eten, maar zorg ervoor dat je niet weer hetzelfde eetpatroon aanhoudt wat je voor het dieet had want dan zul je snel weer op je oude gewicht terug komen en dat wil je natuurlijk voorkomen. Kies daarom voor een aanpassing in je levensstijl, hier zul je lang plezier van hebben.

Ga meer sporten, ga voor een trainingsschema op maat

Naast gezonder eten, is voldoende beweging ook belangrijk. We bewegen namelijk steeds minder. Vaak hebben we een kantoorbaan waar we met de auto naar toe gaan. Hierdoor krijg je te weinig beweging. Je kunt er voor kiezen om met de fiets naar je werk te gaan, zeker in Amsterdam een goede manier van bewegen. Of ga eens een rondje wandelen in je pauze, zo kun je meteen even je hoofd leeg maken en met een frisse start weer aan het werk gaan.

Een andere optie is om naar de sportschool te gaan. Op die manier kun je je lijf fitter maken, sneller afvallen en ook kiezen voor spieropbouw. Je komt dan weer strakker in je vel te zitten en je zult ook nog eens sneller gewicht verliezen. Je hebt verschillende soorten sporten. Je kunt kiezen voor een leuke groepsles, focussen op krachttraining of kiezen voor cardio bijvoorbeeld. Om het je nog makkelijker te maken kun je een gratis trainingsschema gebruiken of nog beter: een trainingsschema op maat laten maken. Er wordt dan rekening gehouden met je wensen en doelen. Speciaal voor jou op maat gemaakt. Hierin kan ook rekening worden gehouden met eventuele dieetwensen of sportprestaties. Neem eens een kijkje op de website!

Gezond eten en meer bewegen gaan dus hand in hand. Je hoeft niet meteen je hele leven drastisch om te gooien. Begin eens met kleine aanpassingen. Dit kan bijvoorbeeld zijn:

  • Ga eens met de fiets in plaats van de auto
  • Ga eens wandelen in de pauze van je werk
  • Neem wat vaker de trap in plaats van de lift
  • Eet meer groente
  • Eet een dag geen vlees of vis
  • Eet minder koolhydraten
  • Snoep wat minder ongezonde dingen
  • Eet meer eiwitten en gezonde vetten
  • Vervang een suikerhoudende snack door een gezonde snack

vrijetijdamsterdam.nl

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here