Bijlmerflat Groeneveen zingt grootstedelijk Requiem
Frascati. Foto: vrijetijdamsterdam.nl

Op donderdag 12 december vindt de aftrap plaats van STEMMEN UIT BETON, een driejarig project van theatermakers Naomi Steijger en Timo Tembuyser. Samen met de bewoners van de flat Groeneveen in Amsterdam Zuidoost componeren zij een grootstedelijk requiem samengesteld uit de geluiden, stemmen en verhalen van deze flat. Op deze openingsavond in Frascati wordt de eerste van een serie van tien luistervoorstellingen gepresenteerd. Daarbij wordt ook de voorstelling BLOK | requiem in majeur getoond die Timo en Naomi volgens een vergelijkbaar concept in de Vlaamse stad Gent maakten.

Over STEMMEN UIT BETON

In STEMMEN UIT BETON laten Naomi Steijger en Timo Tembuyser zich adopteren door Groeneveen. De komende drie jaar brengen de makers ieder jaargetijde een maand in het flatgebouw door. Ze voeren gesprekken met de bewoners, volgen verhalen, verzamelen geluiden en vertalen de architectuur van het gebouw naar een muzikale compositie. Ze spreken met elke bewoner om vervolgens te neuriën en uiteindelijk tot zingen te komen.

Elk van de 372 huisnummers van de flat wordt een stem, klank of kreet in het muziekstuk en vormen het ‘Dies Irae’ van het Requiem. STEMMEN UIT BETON wordt zo een portret van het flatgebouw Groeneveen en al haar bewoners, die zich met hun hoofd omhoog zingend staande houden in de wereld van nu.

‘Groeneveen. Hoogbouwflat in honingraatstructuur in het hart van de Amsterdamse Bijlmermeer. Met 372 wooneenheden en meer dan duizend bewoners. De komende drie jaar ben jij ons decor, ons huis, ben je de hoofdrolspeler in je eigen koorstuk. Het koor als een ode aan samenzijn, samenleven, harmonie en de verbinding die we met elkaar zoeken in de stad. Het requiem als een verzet tegen de ‘samenloze’ samenleving en het flatgebouw als een metafoor voor de stad. Zo dicht op elkaar, maar tegelijkertijd zo ver van elkaar vandaan.’

Requimreeks

STEMMEN UIT BETON is het derde deel van de Requimreeks waar Naomi en Timo aan werken. Voor elke nieuwe voorstelling in deze reeks nodigen zij de bewoners van een flat in telkens een andere stad uit als medemakers én als koor.

In Moerwijk, Den Haag, zongen bewoners van een flatgebouw aan de Saraburgerhartweg in Den Haag het ‘Introïtus’. Deze eerste poging een flatgebouw om te vormen tot koor, vertaalden de makers in de podcast 88 woningraten. Hiermee wonnen zij de NTR podcastprijs 2018.

Voor het tweede deel van de Requimreeks werd gewerkt met de bewoners van een flatgebouw aan de Afrikalaan in de Oude Haven van Gent. De stemmen die werden verzameld, bundelden zich in een gezamenlijk ‘Kyrie’ en vormden de luistervoorstelling BLOK | requiem in majeur. Deze voorstelling zal tijdens de aftrap van STEMMEN UIT BETON ook te zien zijn. De Requiemreeks zal uiteindelijk uit negen zingende flatgebouwen in negen verschillende steden gaan bestaan.

De (on)vertelde stad

Het theaterproject is voortgekomen uit een unieke samenwerking tussen Frascati Producties en woningcorporatie Rochdale en past binnen de nieuwe programmalijn De (on)vertelde stad waarmee Frascati zich richt op de ontwikkeling van theater over de stad, mét de stad.

Over de makers

Naomi Steijger (1994) studeerde in de zomer van 2019 af aan de regie opleiding van de Toneelacademie Maastricht. Tijdens haar afstudeerjaar volgde ze het talent ontwikkelingstraject Oorzaken Academy van het NPO fonds, waar zij bij de VPRO een vijfdelige podcastserie over voyeurisme ontwikkelde: Peeping Tom.

Timo Tembuyser (1991) studeerde in juni 2019 af aan de performanceopleiding van de Toneelacademie in Maastricht en schoolde zich als zanger binnen de afdeling Muziektheater van het Rotterdam Conservatorium (Codarts University for the Arts). Eerder rondde hij in 2014 de masteropleiding Architectuur & Stedenbouw af aan de Universiteit Gent met een scriptie over de driehoekswerking tussen performer, publiek en ruimte – zowel binnen gekaderde theaterruimtes als in een fluïde stedelijke context.

Naast Frascati Producties is Timo ook verbonden aan het Swara Vocal Ensemble (Brussel), Festival Cement (Den Bosch) en Muziektheater Transparant (Antwerpen).

vrijetijdamsterdam.nl

Lees ook: Zondagsschilders verruilen na 44 jaar Nieuwmarktbuurt voor Jordaan