Toneelgroep Maskerade: ”In oktober publiek verrassen met prachtige voorstelling”

Toneelgroep Maskerade: ”In oktober publiek verrassen met prachtige voorstelling”
Na afloop van een drukke toneelweek is er tijd voor gezelligheid en ontspanning

“Over een toneelgroep van nog maar 55 jaar oud hoef je eigenlijk niet zoveel ophef te maken. Een andere toneelvereniging binnen de gemeentegrenzen is al ouder en vergeleken bij de gezelschappen in de omgeving van Uithoorn, komt Toneelgroep Maskerade ook eigenlijk nog maar pas kijken. Toch is Maskerade een gezelschap met een inmiddels rijke historie”, vertelt Inge van der Heijden namens Toneelgroep Maskerade.

Vrije Tijd Amsterdam ging op zoek naar het verhaal van de Uithoornse Toneelgroep Maskerade.

De eerste thuisbasis

“Zaal Vendrik aan het Marktplein in Uithoorn was de eerste thuisbasis voor Maskerade. In de jaren ‘60 zijn hier o.a. ‘Fanfarella’, ‘Potasch en Perlmoer met vakantie’ gespeeld. De repetities vonden plaats in de kantine van de inmiddels afgebroken brandweerkazerne. Later verhuisde Maskerade naar de aula van de R.K. LTS Sint-Joseph, het huidige Thamen College. Deze had een aula met een groot toneel en drie kleedkamers onder het toneel. Dat was pas luxe. Op het toneel kon ook gerepeteerd worden. Lange jaren was dit een echte thuishaven!”

OBS de Kajuit en Alkwin Theater

“Doordat de scholen op een bepaald moment zelf de huurprijs mochten bepalen, kon Maskerade de huur van 60 gulden per uur niet meer opbrengen. Er werd een andere repetitieruimte gezocht. Vandaag de dag vinden de repetities plaats in de basisschool de OBS de Kajuit en wordt er veelvuldig gespeeld in de aula van het Alkwin Kollege, omgedoopt tot Alkwin Theater.”

Trouwe achterban

“Toneelgroep Maskerade moet het niet hebben van een grote schare donateurs, zoals andere verenigingen in Kudelstaart of Mijdrecht. Maar door de jaren heen heeft het wel een heel trouwe achterban aan zich weten te binden. Mensen komen graag naar de voorstellingen kijken omdat er altijd wel wat gebeurt en altijd wel wat bijzonders is. Nieuwe kijkers zeggen vaak oprecht: “Ik ben blij dat ik vanavond niet voor de televisie ben blijven hangen, dit is veel leuker. Volgende keer kom ik weer.”

Populariteit Maskerade

“Ook buiten Uithoorn is Maskerade populair. In vergelijking met andere amateurgezelschappen in de omgeving, trekt Maskerade verreweg het meeste publiek. Dat is een groot goed waar we zuinig op zijn en dat we graag koesteren. De laatste jaren zien we dat steeds meer jongeren de weg naar de voorstellingen weten te vinden en dat zij blijven komen en de voorstellingen waarderen.”

Regisseurs binnen de vereniging

“Jarenlang is de regie van de producties in handen geweest van regisseurs van binnen de vereniging. Martin Wessels (o.a. Fanfarella), Wiet Voorhaar (o.a. De Herbergierster), Cees Spanbroek (o.a. Antigone), Riet de Groot (o.a. Ik lach erom) en Joyce Roders (Verre Vrienden en later nog o.a. Plaza Hotel en Paard eet hoed) namen min of meer bij toerbeurt de taak op zich om de groep een half jaar te regisseren.”

Eerste regisseur van buiten

“In 1982 werkte Maskerade voor het eerst met een regisseur ‘van buiten’: Wim Wiertz. Zijn eerste productie bij Maskerade was Boeing, Boeing. Een memorabele voorstelling onder zijn leiding was Prettige Feestdagen van Alan Ayckbourn. Met Wim Wiertz maakte Maskerade de sprong van één naar twee voorstellingen per productie: vrijdagavond première en zaterdagavond de tweede voorstelling. Deze stijgende lijn heeft zich doorgezet. Inmiddels speelt Maskerade regelmatig drie uitverkochte voorstellingen per productie. Na Wim Wiertz hebben we een heleboel producties gehad van vele andere regisseurs.”

23 acteurs

“Maskerade werkt met 23 acteurs. De verenging bestaat uit meer mensen die er voor zorgen dat de decors en techniek soepel verlopen.”

Repetities

“Sinds ‘mensenheugenis’ repeteert Maskerade op maandagavond. Als deze op een algemeen christelijke feestdag valt, dan wordt er op dinsdag gerepeteerd. De spelers moeten zonder uitzondering aanwezig zijn, verzuim wordt niet op prijs gesteld. Door de jaren heen zien we op dit punt wel wat ‘verwildering van zeden’: de moderne mens is blijkbaar meer dan werk en hobby en plichtsbetrachting. En in de redenen van geoorloofd, dan wel geaccepteerd verzuim, is in de loop der tijd wel wat rek opgetreden.”

Techniek

“Elke voorstelling wordt ondersteund door eigen techniek. In de beginjaren werd de eerste elektrische dimmer gemaakt door Ton Bakker. Hierna werd de roep om technische snufjes groter en groter. Telefoons moesten echt kunnen rinkelen en water moest echt uit kranen stromen. Onder leiding van Willem Veenstra werden er theaterlampen, een moderne dimmer en een schuiventafel gekocht. Inmiddels is Maskerade in het bezit van een aanzienlijke collectie professionele theaterlampen en professionele audioapparatuur waar de meeste collega verenigingen jaloers op kunnen zijn. De techniek staat tegenwoordig onder leiding van Gerard van Lent.”

Decor

“In de beginjaren van Maskerade werden de decors gehuurd bij de firma Beijne uit Amsterdam. De decorstukken werden op het toneel met stevig touw aan elkaar bevestigd zodat er ‘s avonds gespeeld kon worden. Ook werd menig huiskamer van Maskerade-leden ontdaan van alles wat maar enigszins bruikbaar was als decoratie op toneel. Dat was dan tevens een garantie voor een aantal bezoekers méér in de zaal, want om je schilderij of je bloemenvaas mee te zien doen in een heus toneelstuk…, dat was een niet te missen evenement.

Opbouwen en afbreken

“Tegenwoordig wordt er vrijwel niets meer gehuurd en de decors zijn aanzienlijk simpeler en moderner. Het opbouwen en afbreken gaat sneller dan voorheen. Uit kostenbesparing wordt er veel geleend of zelf gemaakt. Hierbij maken de leden veelvuldig gebruik van kennissen in het theater of worden de plaatselijke winkeliers gevraagd een duit in het zakje te doen. Ook Jos Brink, Joop van den Ende TV en Theaterproducties, Theater Carré en Take Five Decoraties worden benaderd.”

Door de Corona-crisis zijn optredens geannuleerd, hoe denkt u verder te gaan?

“Binnen het bestuur en de artistieke leiding is veel gesproken over hoe nu verder. Al snel hebben we ‘zoom’ gebruikt om contact met elkaar te houden. Het stuk waar we hard mee aan het repeteren waren, nemen we nu iedere maandag met de acteurs door. Op dit moment zijn we op zoek naar een beschikbare en geschikte ruimte waar we op afstand met elkaar kunnen repeteren. Het doel is om in oktober ons publiek weer te verrassen met de prachtige voorstelling: “Wees maar niet bang”, een komische thriller die we in het voorjaar zouden hebben gespeeld”, laat Inge van der Heijden ten slotte namens Toneelgroep Maskerade weten.

Interview door:

Rik Verkaik

VTA Cultuur

vrijetijdamsterdam.nl