VTA ONLINE MARKETING SERVICE
Wat is linkbuilding precies?
Wat is linkbuilding precies? Voor diegene die al een tijdje actief zijn in de wereld van online marketing een makkelijk te beantwoorden vraag. Kom je echter net pas kijken op het internet en heb je bijvoorbeeld sinds kort je eerste website dan kan het weleens zo zijn, dat u bezig bent de eerste informatie te vergaren over het online fenomeen genaamd ‘linkbuilding’. Linkbuilding is het actief links vergaren van andere websites naar jouw website. Hierdoor word je waarde verhoogd in zoekmachines zoals Google.
Als je algemeen naar de term linkbuilding kijkt en dit betrekt op je eigen website, dan kun je via een goede linkbuilding strategie bewerkstelligen dat de door jou geschreven artikelen met de door jou aangewezen zoektermen zo hoog mogelijk eindigen in Google, oftewel de meest belangrijke zoekmachine in de hele wereld. Linkbuilding kun je ook vertalen in zoekmachine optimalisatie (SEO) om de door jou gecreëerde content te laten excelleren.
Wat zijn de voordelen van interne linkbuilding?
Wij beginnen met de uitleg van de volgens de laatste beschikbare theorieën, belangrijkste soort linkbuilding als er een keuze gemaakt dient te worden tussen interne linkbuilding en externe linkbuilding. De belangrijkste is de interne linkbuilding oftewel, met andere woorden gesproken, de linkjes op uw eigen website. Neem als voorbeeld twee artikelen die u onlangs op uw website heeft gepubliceerd. Zorg ook mits u die heeft, dat de onderwerpen betrekking op elkaar hebben. Als voorbeeld geven we twee artikelen. Het ene artikel noemen we culturele bezienswaardigheden en het andere artikel noemen we gemakshalve culturele instellingen. Doordat deze artikelen betrekking op elkaar hebben vindt ‘google’ het fijn als u via interne linkbuilding , deze twee artikelen als het ware op een technische manier aan elkaar verbindt.
Hoe u dat doet is als volgt pak het ‘url adres’ van het ene artikel en kies bij het andere artikel voor bewerken. Bij het laatst genoemde artikel voegt u toe ‘gerelateerd artikel’ en plakt hier de url/link in van het andere artikel. Gefeliciteerd! Dit was u eerste stukje interne linkbuilding. Maar, dit kan nog beter. Om uw artikelen en website als geheel meer waarde te geven, wordt het SEO technisch gezien, gewaardeerd als het ene artikel ook weer terug linkt naar het andere artikel. In vaktermen wordt dit een interne backlink genoemd. Je kunt deze interne linkbuilding toepassen op je hele website. Hoe meer relevante links die aan elkaar verbonden zijn hoe hoger je scoort in de zoekmachine! Beschikt jouw website over de functie google maps? Probeer deze ook zo vaak mogelijk te betrekken in de interne verbindingen van jouw website.
Wat zijn de voordelen van externe linkbuilding?
Dat interne linkbuilding de belangrijkste bouwfactor is op het gebied van linkbuilding dat wil niet zeggen externe linkbuilding er niet toe doet. Sterker nog als je eerst je hele website intern aan elkaar verbindt zodat je een fantastische waarde hebt met je website dan kun je via externe linkbuilding ervoor zorgen dat je bovenop je goede interne linkbuilding structuur een extra stapje maakt in de totale waarde van je website. Met andere woorden: tijd om uit te leggen hoe externe linkbuilding toegepast kan worden.
We nemen als voorbeeld drie websites. Deze websites noemen we website 1, website 2 en website 3, met de notitie dat website 1 uw website is. Website 2 doen we voor als een fantastisch draaiende online handel website en website 3 is de site van de kaasboer om de hoek die grotendeels niet gebruikt wordt omdat zij zich voornamelijk richten op de vaste klanten die ze al jaren hebben en bij hun in de buurt wonen.
In deze situatie is het raadzaam om website 1 die van u is via externe linkbuilding te verbinden met website 2, de geoliede machine met een fantastisch bereik en hoge waarde. Als u externe linkbuilding tot stand wil laten komen dan moet website 2 u een url doorgeven die u in een artikel of op een andere positie van de website koppelt. En u geeft website 2 een url/link door en die moet gekoppeld worden door deze externe partij aan u website. Ook kan het aanmelden van een website bij voor die website trefwoordrelevante web gidsen gezien worden als een vorm van externe linkbuilding. Hoppa! Dit was uw eerste lesje externe en interne linkbuilding. We zouden zeggen doe hier uw voordeel mee.
Wat betekenen dofollow-links en nofollow-links
Voortbordurend op onze uitleg over externe linkbuilding is het tijd om het over de dofollow-links en nofollow-links te hebben. Laten we het zo zeggen als er een link vanuit een waardevolle en relevante website naar de jouwe gelinkt wordt, moet je proberen te zorgen dat je een dofollow-link krijgt. Bij commerciële teksten, die je wellicht bij iemand laat plaatsen tegen betaling, dien je een nofollow-link in te zetten. Doormiddel van een nofollow-link geef je min of meer aan dat je niet verantwoordelijk bent voor de pagina en dat Google die link dus niet moet volgen.
Wat is een anchor tekst precies?
Hierboven stonden we stil bij de algemene termen interne linkbuilding en externe linkbuilding! In het hoofdstukje over wat de anchor tekst precies inhoudt duiken we een stukje verder de materie in. De anchor tekst is de positie van een woord of meerdere woorden waar een url/link zoals we dat net hebben uitgelegd aan vast hangt. Op die woorden wilt met in de zoekmachine gevonden worden. We nemen als voorbeeld een bakker in Amsterdam. Deze bakker wilt dat als mensen brood gaan kopen en gaan zoeken waar een bakker is dat ze bij deze bakker die we net noemde uitkomen. Die bakker is er dus bij gebaat dat er intern, maar ook extern, zoveel mogelijk ‘brood/relevante’ links aan bijvoorbeeld de zoektermen ‘bakker in Amsterdam’ of bakker Amsterdam of lekker brood kopen in Amsterdam komen te hangen. Dat maakt de kans groter dat de bakker lekker veel klanten heeft en zodoende een mooie omzet kan draaien.
Wat is een gastblog precies?
De interne- en externe linkjes zoals reeds vermeld zijn samen met de ‘anchor’ tekst veelvuldig te zien in gastblogs. Als groep zijn de vier ook weer een vorm van linkbuilding. Het plaatsen van een blog bij iemand anders op de site met de juiste link, hangend aan de favoriete anchor komen het beste tot hun recht als je er een super groot artikel van probeert te maken. Maar let op, de informatie in het artikel dat je publiceert moet juist zijn. Het gaat er wel degelijk om dat de inhoud zoals je die op papier zet relevant en kloppend is!
Wat zijn kopteksten?
Kopteksten zijn speciale tussenteksten die zoekmachines ook erg waarderen. Met kopteksten wordt tijdens een artikel een mooie verdeling gemaakt tussen de stukjes tekst. Een koptekst geeft ook weer wat de essentie is uit het stukje tekst dat na de koptekst volgt. Probeer consequent met koptekst te werken om zodoende een uitstekende positie te pakken te krijgen in de zoekmachine.
Maakt het voor linkbuilding uit welke teksten je gebruikt?
Een logisch antwoord. Ja, dat maakt wel degelijk uit. Zoekmachines denken net als de gebruikers die je website moeten bezoeken. Het moet waardevol zijn wat er staat beschreven. De informatie die staat beschreven die moeten kloppen! Maar, belangrijker nog de teksten op je website behoren uniek te zijn. Gebruik geen teksten van andere websites die je zelf niet hebt geschreven. Vroeg of laat loop je vanzelf tegen de lamp en zeg nou zelf het is toch veel leuker om je eigen teksten te schrijven.
Naast het feit dat de teksten uniek moeten zijn doen grote lange kloppende teksten van tussen de 1500 en 2000 woorden het ook fantastisch op het gebied van zoekmachine optimalisatie. Dat teksten niet altijd heel lang zijn dat is niet erg. Maar probeer zo nu en dan een groot artikel te schrijven! Om dat grote artikel nog meer waarde te geven moet je ook hier weer proberen te verbinden doormiddel van interne linkbuilding. In het vervolg meer hier over.
Wat bedoelen ze met Conerstone content inzetten?
Wat ze daarmee bedoelen is dat je de artikelen die je het meest relevant vindt in relatie tot je website technisch kunt markeren als Conerstone content. Oftewel een unieke tekst over een onderwerp m.b.t. hetgeen wat het meest belangrijke is voor je website/bedrijf. Hoe groter, hoe beter geschreven hoe meer waarde het krijgt. En volgens de laatste richtlijnen is het zo dat als je aan een dergelijk groot stuk content 5 x interne verbinding legt doormiddel van linkbuilding op de backlinkjes manier. Dan neemt je artikel en daarbij je gehele website enorm in waarde toe. Als voorbeeld nemen we een kaaswinkel in de achterbuurt. Wat voor de meneer van de kaaswinkel belangrijk is dat is als de winkel gevonden wordt op zoektermen zoals kaas, lekkere kaas, goedkope kaas. Zodat er een constante stroom met klanten de zaak continue blijven bezoeken.
Vaste elementen en tijdloze content
Recente berichten op het gebied van SEO en zoekmachine optimalisatie lieten doorschemeren dat vaste elementen op jouw website bijdragen aan de waarde van je content en website in het algemeen. Soort content die fantastisch werkt is de zogenoemde tijdloze content. Wat er met tijdloze content wordt bedoeld is het volgende. Tijdloze content is informatie die je over twee jaar in principe nog steeds kunt gebruiken. Schrijf eens een stuk over een cultuurhuis, een buurthuis of de plaatselijke groenteboer. Tenzij ze failliet gaan zitten ze over twee jaar nog steeds op dezelfde locatie, dezelfde plek en in dezelfde ruimte. Die informatie, die relevant blijft, dat noemen ze tijdloze content.
Google plus account
Zoekmachines waarderen zoveel mogelijk echte informatie die op jouw website staat. Advies dat wij geven is om een google plus account aan te maken en die pagina te linken aan jouw website. Bij het opzetten van een pagina krijg je vanzelf te zien waar je gegevens moet invullen zoals je adresgegevens en kun je ook de link naar je website doorgeven.
Een aantal tips om je linkbuildingspositie te verstevigen
Wij hopen dat u van onze bovenstaande instructies iets heeft kunnen leren zodat u er voor nu maar ook in de toekomst profijt van zult hebben. Tot slot, ongeveer aan het einde van ons verhaal, hebben we nog enkele tips voor u bewaard waar u wellicht de vruchten van zult plekken tijdens uw ontdekkingstocht van de online marketing technieken/mogelijkheden die het internet te bieden heeft.
De extra linkbuilding tips zijn de volgende:
Zorg naast unieke content en backlinks voor de juiste technische mogelijkheden van je website. Denk aan responsivenes en snelheid. Overweeg eens iemand een product aanbeveling over uw dienst/product of website te schrijven. Laat, als je de mogelijkheid hebt tenminste, jezelf eens interviewen op een andere website. Check goed of je kiest voor een dofollow of nofollow link. Verspreid eens een persbericht om je website te promoten. Laat iemand je website via video content promoten. Wij wensen u heel veel succes met het bouwen van een succesvolle website.
VTA ONLINE MARKETING SERVICE