Noord-Korea en Jerusalem in beeld bij Huis Marseille
Abu Dis Westelijke Jordaanoever 2003 - (©)Ad-van-Denderen

Noord-Korea en Jerusalem in beeld bij Huis Marseille

Noord-Korea en Jeruzalem, twee van de meest besproken thema’s in het nieuws van de afgelopen weken. Toeval of niet, bij Huis Marseille zijn vanaf zaterdag 9 december 2017 twee tentoonstellingen te bezichtigen met betrekking tot Noord-Korea en Jeruzalem.

Eddo Hartmann / Setting the Stage: Pyongyang, North Korea, Part 2

De eerste tentoonstelling die we kort belichten is het werk van Eddo Hartmann. Tussen 2014 en 2017 reisde de Nederlandse fotograaf Eddo Hartmann viermaal naar Noord-Korea. Zijn fascinatie voor dit gesloten land is mede ingegeven door het eenzijdige beeld dat het Westen ervan heeft. Iedereen kent de propagandistische foto’s van de huidige leider Kim Jong-un en de beelden van Noord-Koreaanse nieuwslezers met dreigende berichten over het afgekondigde nucleaire programma. Het zijn altijd politiek gekleurde beelden die ons bereiken, waarbij het om de nieuws- of propagandawaarde gaat. Maar van het dagelijkse leven weten en zien we nagenoeg niets.

Na een lange en intensieve periode van voorbereiding kreeg Hartmann in 2014 voor het eerst een visum en toestemming om – conform strenge regels en onder permanente begeleiding – te fotograferen in Pyongyang, de hoofdstad van Noord-Korea. In het voorjaar van 2015 toonde Huis Marseille foto’s uit Hartmanns eerste serie, waarin vooral de architectuur als uitdrager van de gepropageerde ideologie centraal staat. In dit tweede en afrondende deel is Hartmann verder doorgedrongen in het dagelijkse bestaan van de mensen die in deze geïsoleerde hoek van de wereld wonen. Met een 360-graden-camera maakte hij opnamen die de toeschouwer een levendige impressie geven van hoe het is om dag in dag uit in deze omgeving te leven.

Ad van Denderen / Jerusalem Stone

Ad van Denderen, de éminence grise van de Nederlandse documentaire fotografie, volgt met zijn camera al bijna 25 jaar het dagelijks leven in Israël en de Palestijnse gebieden. Aanvankelijk fotografeerde hij in zwart-wit, in een klassieke, directe reportagestijl. Een jaar of vijftien geleden heeft zwart-wit plaatsgemaakt voor kleur en sindsdien hanteert Van Denderen een monumentale, meer afstandelijke stijl van fotograferen. In de tentoonstelling Jerusalem Stone komen beide visies samen om een genuanceerd beeld te kunnen geven van de complexe en precaire situatie in het gebied. Steen dient daarbij als metafoor. Steen bepaalt in hoge mate het landschap, en daarmee de waterhuishouding en plantengroei. Steengroeven bieden het materiaal waaruit huizen aan beide kanten van de grens worden opgetrokken. Stenen worden gebruikt om barrières op te werpen en om de tegenstander mee te bekogelen. Steen dient als wapen, als obstakel en als bescherming.

vrijetijdamsterdam.nl