Rein Kooyman: “Deze expositie voelt als mijn kindje geïnspireerd op de natuur”

Rein Kooyman: “Deze expositie voelt als mijn kindje geïnspireerd op de natuur
Rein Kooyman: “Deze expositie voelt als mijn kindje geïnspireerd op de natuur”

‘Alles gaat door mijn lichaam heen. Spanningen, zenuwen, enthousiasme. Ik sta ermee op, rol ermee uit bed, ga er in gedachten direct mee aan de slag en weet je’, vertelt Rein Kooyman op de vooravond van de opening van zijn tweede solo-expositie, ‘als ik ‘s avonds in bed lig te slapen, dan begin ik er ook nog eens over te dromen.’

Het zijn de eerste woorden van een enthousiast vertellende Rein Kooyman, in gesprek met Vrije Tijd Amsterdam, over zijn expositie RESTRUCTURE, waar hij twee jaar lang passievol aan werkte, erg naar uitkijkt en waarvan hij zegt: “Dit project voelt als mijn kindje en is geïnspireerd op de natuur. Vanaf de eerste dag tot en met vandaag heeft dit project nooit als werk gevoeld.

De achterliggende gedachte van deze show is iets waar ik heilig in geloof, dat gevoel wil ik uitdragen en overbrengen op mensen. Dat zij, net als ik, er iets aan hebben in de rest van hun leven. Niet gedreven door geld nee, gedreven door de persoon die ik ben, de ervaringen die ik heb meegemaakt, geïnspireerd op het ware verhaal van de fases die ik beleefde in de natuur, en daarbij de kracht, energie en blijdschap die deze tijd in mij naar boven brachten. Energie puttende belevenissen op mijn met bezigheden volgepropte levensdagen, waar ik zonder de uitstapjes in de natuur, mezelf met moeite doorheen zou kunnen manoeuvreren.

Rein Kooyman: “Deze expositie voelt als mijn kindje geïnspireerd op de natuur" 'Alles gaat door mijn lichaam heen. Spanningen, zenuwen, enthousiasme. Ik sta ermee op, rol ermee uit bed, ga er in gedachten direct mee aan de slag en weet je', vertelt Rein Kooyman op de vooravond van de opening van zijn tweede solo-expositie, 'als ik 's avonds in bed lig te slapen, dan begin ik er ook nog eens over te dromen.'

Om in de expositie een juiste afspiegeling te creëren in hetgeen wat ik de mensen wil laten voelen, bedacht ik een aantal ideeën die ik nodig achtte om dat te realiseren. In mijn beleving zouden tweedimensionale beelden, voorzien van organische structuren, textuur, kleur en kalmte met inspiratiebronnen die bij de werken horen, aangeraakt mogen worden, zodat de bezoeker ‘letterlijk’ met de natuur in aanraking komt en wordt ondergedompeld in de rust van de natuur.“

Om dat allemaal te kunnen bewerkstelligen in één expositie met in totaal 18 werken is niet zomaar iets, vervolgt de fotografische artiest minder dan 48 uur voor de opening van de expositie waar hij twee jaar lang keihard met ziel en zaligheid aan heeft gewerkt, en zelfs de allerkleinste minuscule onjuistheden met precisie werden weggewerkt.

“Een expositie zoals deze moet je niet zien zoals dat je ‘bij wijze van’ even naar de Noordpool reist, een paar foto’s neemt van de eerste de beste stukjes ijs wrak die je tegen komt, de terugreis weer inzet en je bij thuiskomst de foto naast de andere afbeeldingen met een knijper aan de waslijn hangt. Nee, verre van dat zelfs. Sowieso is het veel meer dan de juiste beelden schieten.

Voorafgaand aan de reis bijvoorbeeld. Daar gaat aardig wat studeerwerk aan vooraf. Je moet kiezen welk deel of misschien beter gezegd welk natuurgebied je van een land gaat bezoeken voor het beste resultaat. Als je eenmaal tot een keuze bent gekomen begint de bestudering van dat gebied. Wat je daar precies gaat doen stippel je in Nederland uit zodat je over de grens de focus kunt houden op wat je gaat doen. En geloof me, in die gebieden wil je ook niet voor verrassingen komen te staan. Het zijn mega grote gebieden met ongerepte natuur.

Rein Kooyman: “Deze expositie voelt als mijn kindje geïnspireerd op de natuur" 'Alles gaat door mijn lichaam heen. Spanningen, zenuwen, enthousiasme. Ik sta ermee op, rol ermee uit bed, ga er in gedachten direct mee aan de slag en weet je', vertelt Rein Kooyman op de vooravond van de opening van zijn tweede solo-expositie, 'als ik 's avonds in bed lig te slapen, dan begin ik er ook nog eens over te dromen.'
Restructure. Credits: Rein Kooyman

Naast de buitenland trips zit er een hoop nadenkwerk in andere zaken die betrekking hebben op de expositie. Hoe je de presentatie gaat vormgeven. Dat is echt vele malen meer werk dan het fotograferen zelf. Je moet onder andere goed nadenken over het te gebruiken licht en hoe je de tweedimensionale beelden die je voor ogen hebt tot stand kunt laten komen. “

De beslissing om te starten met de expo kwam niet uit de lucht vallen. Die knoop werd doorgehakt nadat Kooyman twee jaar werkzaam was als documentaire fotograaf van dj Hardwell. Het moment dat Hardwell tot de beslissing kwam om voor onbepaalde tijd te stoppen was voor Kooyman doorslaggevend om ‘het roer volledig om te gooien’. Net als de dj van wereldklasse, koos hij voor zichzelf en besloot zich met volle overtuiging op een expositie te gaan richten. Een expositie in connectie tot ‘zijn’ natuur, welteverstaan.

“Voor mijn werk als documentaire fotograaf ben ik twee jaar met Hardwell op tour mee geweest. De momenten dat Hardwell op zijn puurst was, dat waren voor mij de momenten die ik belangrijk vond om te fotograferen. Dat zijn niet de momenten tijdens optredens voor het grote publiek. Op dat soort momenten wemelt het ook van de fotografen.

Als ik bij hem op de hotelkamer was of we als we samen op reis waren, dan was ik de enige die bij hem was. Ik fotografeerde hem wanneer hij zijn ouders miste of als we een vliegtuig hadden gemist. Die kleine dingetjes, daar gaat het om, dat je die oprechtheid weet vast te leggen. Dat is ontzettend belangrijk. Die tijd was echt onwijs hectisch en druk, en probeer dan maar eens scherp te blijven. Dan was het belangrijk om de natuur op te zoeken. De beleving die ik daar voelde, de rust, het gevoel van sereniteit en energie, waren elementen die ik keihard nodig had om scherp te zijn op de momentjes dat het er echt om ging.”

Op het moment dat Hardwell de moedige beslissing nam om voor onbepaalde tijd te stoppen en je zou denken dat ieder ander met dezelfde job zich geen raad zou weten met de ontstane leegte, kwam Kooyman tot een mooie ontdekking.

Hij realiseerde zich dat het werk wat hij deed fantastisch was, maar uiteindelijk niet honderd procent was waar zijn hart het dichtste bij ligt en waar hij volledig zichzelf kan zijn. Dankbaar werk, dat zeker wel, maar niet de dankbaarheid en voldoening die zijn huidige werk, binnen korte tijd, de fotograaf zullen gaan opleveren.

“Ja echt waar, het was voor mij de absolute ommekeer”, vervolgt Kooyman het gesprek. “De spreekwoordelijke puzzelstukjes vallen op hun plek zoals ze altijd zo mooi zeggen. Maar, deze puzzel ligt nog niet helemaal. Die laatste finishing touch, het laatste puzzelstukje voordat de puzzel compleet is die wordt aanstaande donderdag gelegd tijdens de expositie van RESTRUCTURE. Voor mij een absoluut hoogtepunt waar ik de komende tijd veel en intens plezier van ga beleven”, laat Kooyman weten over de turbulente periode met de wereldberoemde dj, die hem uiteindelijk en onbewust op een ander spoort in zijn carrière wist te zetten.

“Na de beslissing begonnen de voorbereidingen, voor de goede orde, dat was al in 2017. Ik ben sinds enkele weken terug van mijn laatste werkreis. Een van de vijf werkreizen binnen twee jaar, welteverstaan. Ik schoot beelden in prachtige natuurgebieden in de landen IJsland, Noorwegen, Schotland, Frankrijk en Portugal. In ieder land verbleef ik een week. Van te voren zocht ik dan goed uit welke gebieden ik ging bezoeken zodat het daar gestructureerd kon verlopen. Dat is wel prettig want dan kun je je focussen op hetgeen waarvoor je die kant op bent gegaan. Dat is onder andere het schieten van beelden, het opdoen van indrukken en het meenemen van tastbare objecten, om zodoende een zo echt mogelijk beeld weer te geven bij de expositie.

Kooyman vervolgt: “De expositie bestaat uit 17 werken en bij een groot deel worden tastbare objecten vormgegeven. Dat komt tot stand doordat ik echte materialen uit die landen mee terug heb genomen naar Nederland. Zo was mijn reis bagage op de terugweg eens gevuld met twee liter water die ik met flesjes uit de oceaan had geschept. Een andere keer stapte ik de luchthaven Schiphol binnen met 2 echte stukken bomen van 2 meter. Dat was speciaal voor een foto met boomachtige structuren. Water van een gletsjer nam ik ook mee terug en wordt voor de expositie opnieuw ingevroren. Maar, ik ga natuurlijk niet alles verklappen, als mensen nieuwsgierig zijn moeten ze zelf zeker een kijkje komen nemen.

Kooyman reisde niet altijd alleen of met één van de bijzondere tastbare objecten. Sommige trips werden samen afgelegd, afwisselend met reizen die de fotograaf in zijn eentje aflegde. “Soms reisde ik samen en soms alleen. Die afwisseling vond ik heel fijn. Desondanks zijn de mooiste momenten, vooral emotioneel gezien, als je samen bent. Dat je samen wandelt door de ongerepte natuur, niet met elkaar praat, maar wel weet dat je hetzelfde bijzondere gevoel ervaart. Dat is echt zo tof”, vertelt Rein enthousiast, terwijl hij vervolgt: “En omdat je best wel in grote en afgelegen gebieden komt. Dan is het toch wel fijn als er iemand aan je zijde is.”

Rein Kooyman: “Deze expositie voelt als mijn kindje geïnspireerd op de natuur" 'Alles gaat door mijn lichaam heen. Spanningen, zenuwen, enthousiasme. Ik sta ermee op, rol ermee uit bed, ga er in gedachten direct mee aan de slag en weet je', vertelt Rein Kooyman op de vooravond van de opening van zijn tweede solo-expositie, 'als ik 's avonds in bed lig te slapen, dan begin ik er ook nog eens over te dromen.'
Restructure. Credits: Rein Kooyman

Het feit dat Kooyman voor de bijzondere expositie afreisde naar 5 landen en niet besloot om de Nederlandse natuur in te duiken zegt niets over de mening van de creatieve foto artiest ten opzichte van de flora en fauna in eigen land, in tegendeel.

“De Nederlandse natuur is op veel plekken juist fantastisch. Het was vanaf het begin af aan de absolute drijfveer voor mijn werk als fotograaf. Het inspireerde echt enorm. Sommige mensen zeggen dat je echt naar het buitenland moet gaan voor mooie ongerepte natuur, maar daar ben ik het niet mee eens. Wandelen door de Veluwe of door een duingebied vind ik te gek en tijdens het lopen kom je dan prachtige dingen tegen. En, je wordt vrijwel niet gestoord door voorbij komende passanten.

Sinds ik in Amsterdam woon vind ik het Westerpark een fijne natuurplek om te zijn of het Vondelpark waar ik graag kom. Even in het gras liggen, bladeren zien of oppakken. Dat zijn mooie dingen en je kunt er vervolgens weer volle bak tegenaan gaan. En ook ’t Twiske, op 20 minuten van waar ik woon in Amsterdam-Noord, kan ik een ieder aanbevelen. Daar kun je mooie wandelingen maken”, aldus de natuurliefhebber al enthousiast vertellend over enkele mooie stukken natuur op eigen bodem.

In zijn woonplaats vindt ook RESTRUCTURE plaats. Niet waar hij woont in Noord, maar aan de andere kant van ’t IJ. De 18 bijzondere werken staan klaar in de Indebt Studio gelegen in Amsterdam-Oost. “Ik ben dankbaar dat ik van deze ruimte gebruik mag maken. Het is een onwijs mooie galerie. Het is een redelijk industriële ruimte die ik wit heb moeten maken. Maar ach, dat was leuk om te doen. Alles staat nu helemaal zoals ik het hebben wil. Van mij mag het nu wel beginnen. Laat die mensen maar komen, hoor”, laat de bevlogen fotokunstenaar ten slotte weten over de aanstaande ‘expositie van zijn leven’ die van 21 tot 28 februari voor een ieder gratis te bezoeken zal zijn.

vrijetijdamsterdam.nl

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here