Dansmakers Amsterdam en ICK vestigen op 6 en 7 februari 2020 de aandacht op het werk van nieuw choreografisch talent met de Nederlandse première van Neptune van Lois Alexander en met Tipping Point, nieuw werk van Aleksandra Lemm. Vrije Tijd Amsterdam blikte alvast vooruit op het choreografische dansspektakel en interviewde Lois Alexander.
We lezen dat je bent afgestudeerd aan de Juilliard School in New York. Hoe ben je er toe gekomen om deze opleiding te gaan volgen?
Na het ontvangen van een beurs om te trainen in The Ailey School in NYC, besloot ik op 17 jarige leeftijd auditie te doen voor Juilliard. De auditie voor Juilliard was een zeer selectief en intensief proces dat meerdere auditie rondes klassieke en moderne techniek en repertoire omvatte alsook een interview.
Kan je iets vertellen over wat de opleiding inhoudt?
In mijn tijd was de kern van het onderwijs klassiek ballet, moderne (Graham, Limon, Cunningham) techniek, partnering, compositie en muzieklessen. Daarnaast hadden we lessen contactimprovisatie en hedendaags. Elk jaar hadden we een ander curriculum dat de ontwikkeling van ons kunstenaarschap bevorderde. Ook deden we elk jaar een nieuwe creatieavond, een repertoireavond, en hadden we workshops waar we onze eigen choreografie konden laten zien. Ik ben erg dankbaar voor deze opleiding die me voorbereidde op het professioneel werken in het veld.
Je bent in 2014 naar Europa verhuisd om met verschillende choreografen en regisseurs te werken. Ben je blij dat je deze stap gemaakt hebt?
Ik ben erg blij dat ik deze stap kan zetten. Na mijn afstuderen aan Juilliard ben ik direct in dienst getreden bij een Staatstheater in Duitsland, en dat gaf me de ervaring om in veel verschillende stukken en stijlen te dansen. Ik heb ook een productie gedaan met Susanne Linke en een andere productie met Romeo Castellucci. Sinds 2017 heb ik als performer gewerkt in vele producties met Christoph Winkler uit Berlijn.
Hoe ben je bij de Dansmakers Amsterdam terecht gekomen?
Ik had altijd al van Dansmakers Amsterdam gehoord sinds ik in Amsterdam woonde, en toen ik zag dat ze een Open Call hadden voor een dansfestival genaamd “You Better Move” om korte dansstukken te laten zien, solliciteerde ik met mijn eerste solo, Fading Fire. Dat was in 2018. Sindsdien hebben Suzy Blok en Dansmakers Amsterdam mijn ontwikkeling als maker gevoed. Dit jaar ben ik resident choreograaf bij Dansmakers en heb ik mijn stuk, Neptune, dat een coproductie is van Dansmakers Amsterdam en Sophiensäle, kunnen afwerken.
Door een samenwerking van de Dansmakers en ICK staat 6 en 7 februari de Double Bill van jou, als choreograaf met Neptune en Aleksandra Lemm als choreograaf met Tipping Point op het programma. Heb je al eerder met Aleksandra een voorstelling gedaan?
Dit wordt mijn eerste optreden met Aleksandra Lemm, en ik kijk er naar uit om de avond met haar te delen.
Waardoor laat jij je voor je choreografieën inspireren?
De natuur en haar organische materiaal inspireert mijn choreografieën. Er valt zoveel te leren van de wereld om ons heen. Ik ben ook geïnspireerd door concepten uit het Afro-futurisme van het mengen van fantasie met de Afrikaanse diaspora, en denkers als Audre Lorde, die mensen aansporen om hun bureau te gebruiken om zich nieuwe realiteiten voor te stellen.
Dans je zelf ook of richt je je alleen op de choreografie?
Ik ben een danser en een choreograaf. Voor mij zijn die twee met elkaar verweven. Als danser moet je bereid zijn om te componeren, voor jezelf te denken en buiten je comfortzone te treden. Mijn choreografische praktijk is gegroeid uit deze ervaringen van het hebben van meer verantwoordelijkheid als danser. Ik richt me op beide.
Kun je de achterliggende gedachte van Neptune toelichten en vertellen hoe deze choreografie tot stand is gekomen?
Het onderliggende idee van Neptune is transformatie. Dit kwam tot stand tijdens het verkennen van het element water. Ik was altijd gefascineerd door water, de vloeibaarheid ervan en het vermogen om van vast, vloeibaar naar gas over te gaan. Ik ontwikkelde dit in een bewegingstaal en heb dit in de choreografie verwerkt. Voor de choreografie haalde ik veel inspiratie uit het toneelontwerp van Nina Kay, dat bestaat uit verschillende hangende ijsblokken die aan metalen kettingen zijn opgehangen. De choreografie is ontstaan uit het werken met deze materialen om de kracht van de blik, de reflectie en de symbolisme van de kettingen in relatie tot de geschiedenis van de zwarte vrouw te analyseren.
Werk je voor de uitvoering van Neptune met anderen samen?
Nina Kay, scenografe en lichtontwerper van Neptune is voor mij een belangrijke medewerker geweest, we werken al een jaar samen aan het concept en de enscenering van Neptune. Daarnaast heeft Shannon Sea, originele muziek gecomponeerd voor het stuk, en werken we samen sinds september 2019.
Is Neptune buiten 6 en 7 februari bij de Dansmakers Amsterdam om 20:30 uur, nog in andere theaters te zien?
Neptune is door heel Nederland te zien tijdens een tournee met Moving Futures Festival.
Heb je nog iets toe te voegen?
Ik kijk ernaar uit om meer publiek te ontmoeten tijdens mijn première van Neptune en bij de komende tournee.
Interview door:
Rik Verkaik
vrijetijdamsterdam.nl
Lees ook: Het aftellen richting de magische film Emmy is begonnen