NS onderzoekt noodmaatregelen door Corona

NS onderzoekt noodmaatregelen door Corona
Er hangen donkere wolken boven de NS. Foto: vrijetijdamsterdam.nl

‘NS-top levert salaris in’

De Nederlandse Spoorwegen heeft verkennende gesprekken gevoerd met vakbonden en de Centrale Ondernemingsraad (COR) over een maatregelenpakket voor een financieel gezond NS dat is ingericht op een samenleving na corona. NS’ers zijn vandaag geïnformeerd over de eerste denkrichtingen. De vakbonden en de COR raadplegen hierover hun achterban. Op basis daarvan gaan NS, de COR en de bonden als eventuele vervolgstap verder in gesprek. “Onze inzet is erop gericht de reizigers weer volop te verwelkomen in de trein en op de stations. We houden onze ambitie vast als breed mobiliteitsbedrijf voor een duurzaam bereikbaar Nederland”, aldus de NS via een nieuwsbericht op haar website.

Treinkaartje betaalbaar houden

In hetzelfde artikel is te lezen dat de NS verwacht over 5 jaar 4,7 miljard euro aan inkomsten mis te lopen als gevolg van de coronacrisis. NS verwacht, door ander reisgedrag en economische krimp, dat pas na 2024 de reizigersaantallen weer op het niveau van 2019 zijn. Ingrijpende maatregelen zijn noodzakelijk om het bedrijf hier op in te richten en weer financieel gezond te krijgen. Tot 2025 verwacht NS 1,4 miljard euro te moeten besparen. Dat is noodzakelijk om het treinkaartje ook in de toekomst betaalbaar te houden en noodzakelijke investeringen te kunnen blijven doen voor de reiziger.

Flexibiliteit, perspectief en scholing

NS wordt de komende jaren een kleiner bedrijf. We willen wel graag dat alle NS’ers die nu een vast contract hebben, ook bij NS blijven. NS heeft meerdere denkrichtingen op papier gezet voor een breed maatregelenpakket. Met de COR en de vakbonden wil NS afspraken maken over een totaalpakket dat gaat over werkgarantie bij flexibiliteit, perspectief en scholing. Daarmee kunnen gedwongen ontslagen worden voorkomen. De afspraken over het totaalpakket gaan onder andere over de vraag hoe we zorgvuldig omgaan met veranderingen in functies, maar bijvoorbeeld ook over arbeidsvoorwaarden, pensioen en het Sociaal Plan.

Investeren in scholing van collega’s

NS houdt er rekening mee dat er tot 2025 ongeveer 2.300 arbeidsplaatsen verloren zullen gaan. In diezelfde periode (2020 – 2025) gaan ongeveer 2.500 NS’ers met pensioen. Deze functies kunnen we niet één op één uitwisselen, omdat er verschillen zijn tussen de functies die vrij komen en de functies die zullen verminderen. Het kan bijvoorbeeld wel betekenen dat collega’s andere werkzaamheden gaan verrichten, nieuwe vaardigheden leren en ervaring op doen in een andere functie. NS wil ook in de toekomst blijven investeren in scholing van collega’s.

NS-top levert salaris in

De Raad van Bestuur levert 10% van hun vaste salaris in. Ook de Raad van Commissarissen levert 10% van hun vergoeding in. Ze hebben hiertoe besloten vanwege de financiële impact van de coronacrisis op NS. Dit besluit over de beloning van de Raad van Bestuur en Raad van Commissarissen geldt vanaf heden tot en met december 2021. NS keert daarnaast over de jaren 2020 en 2021 voor het hoger management geen variabele beloning uit.

Los van de coronacrisis, zien de leden van de Raad van Bestuur van NS sinds hun aantreden al af van de variabele beloning. In 2016 is de zogenaamde topstructuur van NS vereenvoudigd. Toen is gestopt met de Executive Committee van acht leden en is NS gaan werken met een Raad van Bestuur met vijf leden. De Raad van Commissarissen bestaat uit 6 leden.

Vanaf 1 juli 2020 verwacht NS weer meer reizigers te verwelkomen. Tegelijkertijd hebben de afgelopen 3 maanden enorme impact gehad en duurt het naar verwachting nog jaren tot we weer de reizigersaantallen van het topjaar 2019 hebben.

VTA Business

vrijetijdamsterdam.nl