Bij sociale media denken we direct aan vrijetijdsbesteding en berichten uitwisselen met vrienden en familie. Maar deze kanalen zijn ook perfecte tools voor ondernemers en bedrijven. Dankzij platforms zoals Facebook, X, Instagram en YouTube kan op een vrij eenvoudige manier een groot publiek aangesproken worden.
Dat laatste is ondertussen al wat jaren bekend als videokanaal. Maar de tijd dat je YouTube alleen maar gebruikte voor videoclips en gemiste tv-programma’s is ondertussen wel achterhaald. YouTube is ondertussen een veelgebruikte zoekmachine en een populair advertentiekanaal. Laten we in deze blog onderzoeken wat YouTube ook voor jouw bedrijf kan betekenen.
Na Google is de grootste zoekmachine YouTube
Google is nog steeds de plaats waar consumenten op zoek gaan naar algemene informatie. Adressen, telefoonnummers enz. Maar als ze met echte vragen zitten, worden die steeds meer aan de zoekrobot van YouTube voorgelegd. Een handleiding, een recept, je kunt het zo gek niet bedenken of er bestaan wel video’s over.
Zelfs sollicitanten maken tijdens hun voorbereidingen gebruik van instructiefilmpjes over hoe je een goed eerste gesprek voert. Sociale media is vandaag een belangrijk platform geworden om personeel aan te werven. Neem gerust hier een kijkje hoe ook jij je volgende aanwervingen via platformen zoals TikTok en Instagram kunt opstarten.
We lieten ons vertellen dat bijna 10 miljoen Nederlanders YouTube gebruiken. Daarvan zijn er 2.8 miljoen dagelijkse bezoekers. Een mogelijk bereik is er wel. Maar je moet dan ook wel weten hoe je die moet bereiken.
Je kunt je advertenties in een videoboodschap verpakken
Veel consumenten hebben dankzij alle mogelijkheden van TikTok en YouTube het gewoon lezen wat verleerd. Denk nog maar aan instructies om een apparaat te bedienen. Vroeger hadden we een papieren plannetje, en daarop de, meestal beknopte, uitleg. Vandaag zijn dat instructiefilmpjes die je alles van naaldje tot draadje uitleggen. Dan is het ook vrij duidelijk dat een commerciële boodschap via video meer impact zal hebben.
Als een beeld al duizend woorden zegt, wat kun je dan niet verwachten van een promotiefilm. Maar er zit wel een keerzijde aan. Je video’s moeten professioneel gemaakt worden. Ze zullen je visitekaartje zijn en je bedrijfscultuur uitdragen. Ze moeten je merkverhaal verstevigen en je naamsbekendheid vergroten.
Wat is YouTube Automation?
We zouden hierover bijna eindeloos kunnen uitweiden, maar laten we het bij de basis houden. YouTube Automation is een verzamelnaam voor alle acties die je onderneemt om je handelingen op YouTube automatisch te laten verlopen. Zelf video’s plaatsen kost tijd, en tijd is geld. Maar je kunt wel met het juiste beeldmateriaal klanten aantrekken. Het is tenslotte je hoofddoel om met je YouTube inspanningen geld te verdienen.
Er bestaan tools die je hierbij helpen. Voor de eigenlijke inhoud moet je zelf zorgen. Maar deze zaken kun je perfect automatiseren met de juiste software:
- Video editing
- Thumbnails voor je films aanmaken
- SEO (search engine optimalisation)
- Planning, rapportering en analyse van de resultaten
- De inplanting van AI om bijvoorbeeld de live chat te automatiseren.
Een uitgekiende automation strategie ontwikkelen
Als je bedrijf de ambitie heeft om zelfs de video’s in een eigen YouTubekanaal te zetten, zullen jij en je medewerkers met aan aantal belangrijke zaken moeten rekening houden.
- Focus op, en begrijp je doelgroep.
- Ga voor de juiste stijl. Jong, ernstig, luchtig, het hangt af van je product en publiek.
- Trek de aandacht met uitnodigende titels en thumbnails.
- Zorg voor consistentie in je inhoud.
- Blijf trouw aan je eigen bedrijfsstijl en cultuur.
Wat zijn de grootste valkuilen als je zelf video’s gaat plaatsen?
- Niet genoeg inhoud
- Niet genoeg weten wat je bezoekers willen
- Te weinig tijd en middelen vrijmaken
- Je kanaal verkeerd gebruiken, het is bijvoorbeeld geen mail programma.
Gebruikmaken van externe video’s
Als je niet de mogelijkheid hebt om zelf een constante stroom van video’s aan te bieden is er een alternatief. Gelukkig, want je project heeft geen kans van slagen als je niet voor bijna dagelijkse vernieuwingen zorgt.
Dat alternaties is advertentieruimte te kopen en via influencers zoveel mogelijk kijkers naar het filmpje te lokken waar je advertentie aan vast hangt. Influencers zijn zelf actieve Youtubers die gevolgd worden door duizenden aanhangers. Ze hebben allemaal hun eigen stijl en bieden films aan in bepaalde niches.
Het is van het grootste belang dat je op zoek gaat naar influencers die video’s plaatsen die ook de doelgroep van je onderneming aanspreekt. Stel dat de YouTube vlogger tips en trucs geeft aan jongeren over uitgaan en trends bij de jeugd. Dan heeft het geen zin om te adverteren met aproducten die vooral de oudere generatie boeien
Er bestaan verschillende manieren waarop je in beeld kunt verschijnen bij je publiek.
- Als billboard: dan is je boodschap of beeldmerk even in beeld voor de video start.
- Pre-roll: dat is het meest bekende bij YouTube. Voor de echte video start is een reclameboodschap.
- In feed ad: De advertenties worden als het ware tussen de video’s verborgen, je landt erop tijdens het scrollen.
Is je bedrijf klaar om de digitale sprong te wagen?
Je hebt nu al een beetje bagage om je een idee te geven om ook met jouw onderneming gebruik te maken van een van de populairste platformen van vandaag. We wensen je alvast alle wind in de zeilen!