Adidas verkoopt minder door coronacrisis, toch vertrouwen bij CEO

Adidas verkoopt minder door coronacrisis, toch vertrouwen bij CEO
Foto Pixaby

Bij sportmerk gigant Adidas hakt de coronacrisis er stevig in. Uit kwartaalcijfers van Adidas blijkt dat badslippers en yogamatten momenteel beter verkopen dan voetbalschoenen en tennisoutfits. De omzet van het Duitse bedrijf daalde de afgelopen drie maanden tot 4,5 miljard euro. Dat is bijna 20 procent ten opzichte van vorig jaar. De omzet daalde tot 4,75 miljard euro. De verkoop via digitale kanalen steeg met 35 procent en de nettowinst zakte met bijna 96 procent tot 26 miljoen euro. Dit blijkt uit de cijfers van Adidas. De sportketen waarschuwt in een persbericht dat de omzet in het tweede kwartaal nog meer zal zakken.

Vooruitzichten op de lange termijn

Ondanks een zichtbare toename van onlineverkoop en een langzaam herstel in Japan, China en Zuid-Korea, heeft de pandemie zwaar gewogen op het eerste kwartaal van het bedrijf. ‘Er is geen tennis meer tijdens het weekend, geen voetbal in de straten’, vertelt topman Kasper Rorsted in het persbericht. Toch denkt de Adidas ‘captain’ dat personen na afloop van de lockdowns meer zullen gaan sporten. Dat zal volgens de hoogste werknemer van Adidas op termijn leiden tot een toename van de omzet. Dat zal volgens CEO Kasper Rorsted zichtbaar moeten worden tijdens het derde kwartaal van 2020.

Ontwikkelingen coronavirus

Adidas geeft nog geen prognose voor 2020. Het bedrijf had wel vooruitzichten, maar heeft die door de coronacrisis noodgewongen moeten intrekken. Alles valt of staat met de ontwikkelingen van het coronavirus. Dit bepaald onder andere hoe lang de vestigingen nog gesloten moeten blijven.

VTA Fashion

vrijetijdamsterdam.nl

Lees ook: Verkopen bol.com stijgen door Corona