Amsterdamse vrijwilligersorganisaties starten bewustzijnscampagne vrijwilligers

Amsterdamse vrijwilligersorganisaties starten bewustzijnscampagne vrijwilligers

Vier Amsterdamse vrijwilligersorganisaties zijn een bewustzijnscampagne gestart om vrijwilligers blijvend te (ver)binden aan de stad. Het gaat om de organisaties Present Amsterdam, Burennetwerk Amsterdam, Ympact 020 en Serve the City Amsterdam. Geïnspireerd door het grote hulpaanbod tijdens de corona-uitbraak, hopen de organisaties met de campagne Count Me In vrijwilligers aan boord te houden, ook ná de crisis.

Vrijwilligerswerk in coronatijd

De afgelopen maanden merkten de organisaties een forse toename (+300%) in het aantal aanmeldingen voor speciale corona-activiteiten. Hierbij werden de mensen die in deze tijd extra kwetsbaar zijn, geholpen vanaf een afstand. Er werd enthousiast meegewerkt aan activiteiten als beeldwandelen met ouderen, pannenkoeken bakken voor daklozen of boodschappen doen voor een buur. Brigitte Vonck-Makkinje, Serve the City: “We waren zo aangenaam verrast door dit grote aanbod, dat we fantaseerden: wat als dit doorzet, ook buiten crisistijd? Wat als Amsterdammers zich blijvend inzetten voor een ander? Want wij weten heel goed: ook na de crisistijd hebben veel mensen die hulp nodig. Met deze gedachte is de bewustzijnscampagne Count Me In gestart”.

Count Me In

Count Me In lanceert vandaag de website. Geïnteresseerden kunnen hier hun e-mailadres achterlaten, waarmee zij een signaal afgeven dat ze ook ná de coronacrisis hulp blijven bieden. Op deze manier hopen de organisaties dat vrijwilligers niet vergeten hoe belangrijk hun deelname is en blijft. Brigitte: “We merken dat mensen echt goede voornemens hebben, maar toch bang zijn dat dit zal verslappen door drukke agenda’s. Begrijpelijk, maar doordat wij energie steken in een degelijke voorbereiding, hoeven zij zich alleen nog aan te sluiten bij een activiteit die ze leuk vinden om te doen. Juist in drukke tijden is vrijwilligerswerk een mooie manier om je gedachten even te verzetten door praktisch voor een ander bezig te zijn, en na een paar uurtjes met frisse blik terug te keren naar huis.”

Inschrijven

Vrijwilligers kunnen de boodschap van Count Me In verspreiden door interactieve promotiematerialen te downloaden uit de mediatheek op de website, en te delen op hun social media accounts. De organisaties hopen dit jaar nog 500 nieuwe vrijwilligers te bereiken die zich aansluiten bij Count Me In, en zich daardoor inzetten voor een van de partnerorganisaties. De daad bij het woord voegen? Dat kan, op 1 augustus wordt er een grootse actiedag georganiseerd waarvoor minimaal 250 vrijwilligers worden gezocht.

Bij Count Me In heeft onder andere bekende Amsterdammer Roos Schlikker zich al aangesloten. Op de launchdag (1 juli) zal ook zij haar social media kanalen gebruiken om de boodschap van deze campagne te verspreiden.

VTA De Stad

vrijetijdamsterdam.nl