Oscar van Scapino Ballet ook toegankelijk voor blinden en slechtzienden
Touch tour Komt Het Zien Foto credits: Nienke Elenbaas

Scapino Ballet Rotterdam maakt de nieuwe voorstelling Oscar toegankelijk voor blinden en slechtzienden. In samenwerking met stichting Komt Het Zien! wordt op 24 september in Koninklijk Theater Carré een live audiodescriptie gemaakt. Ook is er voorafgaand aan de voorstelling een speciale inleiding in de vorm van een ‘touch tour’.

Tasten en voelen is voor visueel beperkten belangrijk om een goede voorstelling te beleven. Daarom krijgen zij voorafgaand aan de voorstelling een inleiding waarbij dansers, kostuums & decor aangeraakt mogen worden. Tijdens de voorstelling zelf vertaalt een blindentolk de danstaal van Oscar. Via koptelefoons ontvangen blinden en slechtzienden deze informatie tijdens de voorstelling. De blindentolk bij Oscar is theatermaker en radiopresentator Dave van der Wal.

Scapino wil er zijn voor iedereen, ook voor mensen met een oogaandoening. In 2019 was Scapino’s All Hands on Deck de allereerste moderne dansvoorstelling in Nederland met live audiodescriptie. Daarna volgenden de voorstellingen The Great Bean en Casablanca.

Oscar

In 2022 bestaat Koninklijk Theater Carré 135 jaar. Om dit te vieren vroeg Carré aan Scapino Ballet Rotterdam om een speciale voorstelling te maken. De voorstelling OSCAR brengt met dans, theater, circus én live muziek van Blaudzun een hommage aan Oscar Carré, de grondlegger van het theater aan de Amstel. Zijn visionaire blik in combinatie met zijn kleurrijke én dramatische leven zijn een bron van inspiratie voor choreograaf Ed Wubbe.

Stichting Komt het Zien!

Stichting Komt Het Zien! levert auditieve vertolkingen van podiumproducties voor blinden en slechtzienden. Enkele quotes: “Gisteren heb ik zo gehuild! Dit kwam door de mooie productie, maar ook omdat ik de ogen van de blindentolk mocht lenen. Zo’n gedetailleerde omschrijving heb ik nog nooit gekregen.” En: “De dynamische manier van vertellen maakt dat de blindentolken voor mij onmisbaar zijn bij het beleven van theater.”