De Balie in december: Mohamedou Ould Slahi, Galina Timchenko en Tony Cokes

Maandag 7 november gaan Marina Abramović en Yoel Gamzou onder leiding van Yoeri Albrecht in gesprek over het mysterie en de urgentie achter kunst creëren op het podium. Abramoviç regisseert en performt en Gamzou dirigeert de performance-opera 7 Deaths of Maria Callas. Op die samenwerking en de verschillende rollen reflecteren ze deze avond in De Balie. 

Marina Abramović (Servië, 1964) staat bekend om haar confronterende performance art, waarbij het menselijk uithoudingsvermogen centraal staat en leden van het publiek een rol spelen in de performance. Zo ontmaskert ze, bijna als wetenschappelijk experiment, de menselijke natuur. Abramovic noemt zichzelf ook wel de “grootmoeder van performance art”. Haar meest beroemde werk is The artist is present (2010), waarbij ze 850 uur op een stoel zat in het MOMA in New York en bezoekers een minuut lang in stilte in de ogen keek.

“To be a performance artist, you have to hate theatre. Theatre is fake… The knife is not real, the blood is not real, and the emotions are not real. Performance is just the opposite: the knife is real, the blood is real, and the emotions are real.” – Marina Abramović.

Yoel Gamzou (Israël, 1987) begon op zijn vierde met het bespelen van de cello. In 2006 richtte Gamzou het internationale Mahler Orchestra op. Hij dirigeerde orkesten als Israel Philharmonic Orchestra, Symphoniker Hamburg en het Stuttgarter Philharmoniker. In 2017 won hij de ECHO Klassik award voor jonge dirigenten. Op dit moment is hij algemeen muziek directeur van Theater Bremen.

On stage: Yoel Gamzou and…

In deze reeks van De Balie gaat Yoel Gamzou op zoek naar de betekenis van het maken van kunst op een podium. In elke editie gaat hij onder leiding van Yoeri Albrecht in gesprek met een andere artiest met wie hij één ding gemeen heeft: kunst maken op een podium. Vorige gasten waren Ivo van Hove en Milo Rau.