Ode aan het feminisme tijdens zomereditie Modefabriek 2017
De laatste editie van Modefabriek stond weer bol van de creativiteit. Foto: vrijetijdamsterdam.nl

Ode aan het feminisme tijdens zomereditie Modefabriek 2017

De zomereditie van Modefabriek op 9 en 10 juli in de Amsterdamse RAI is weer helemaal trendy. De thema’s die een podium krijgen, zijn onder meer een ode aan het feminisme en een #LEARN-programma dat volgens de organisatie van het modieuze evenement nog meer glans gaat geven aan de Modefabriek in de RAI.

Feminisme

Feminisme is uiteraard geen modetrend zoals zwierige broeken, afzakschouders, regenjassen en 90’s streetwear dat zijn. Maar de modewereld met haar invloedrijke entourage van beroemdheden heeft zich recent zonder poespas achter de vrouw geschaard. Het ‘grab ‘m by the pussy’-akkefietje is in vruchtbare bodem gevallen, maar ook los daarvan was de mode al aan een opmerkelijke pro-vrouwenmars bezig. Alle aandacht in de mode-industrie voor girlpower, diversiteit, gender en realisme in beauty is een zeer positieve boodschap, en dat is vooral voor het jonge publiek een mooie en welkome trend.

Ode aan het feminisme tijdens zomereditie Modefabriek 2017
De vorige editie van de Modefabriek trok veel bekijks. Foto: vrijetijdamsterdam.nl

Ode aan de Powervrouw

Modefabriek draagt deze editie een steentje bij om de feministische movement ‘alive and kicking’ te houden en doet dat deze zomer met een expositie over een eeuw vrouwelijke iconen in fashion, van Marlene Dietrich tot Beyoncé. Direct bij binnenkomst zetten deze powervrouwen de toon: als je je plek in de wereld op wil eisen, doe het dan met stijl!

LEARN-programma

Het thema feminisme zal zeker niet ontbreken in het #LEARN-programma van Modefabriek. De MF Talk van Irene van Doesburg van Studio Anne-Irene, Forecasting & Fashion Design, gaat zelfs helemaal over haar trendforecast ‘The Future is Female’. Zij ziet de roep om gelijkheid en diversiteit als één van de grote thema’s in de wereld en in de mode.

Pussy Riot

Angela Missoni deelde bij haar laatste show Pussy Riot mutsen uit om te dragen tijdens de Women’s March. Ook gaat het publiek moslima’s met hoofddoek op de catwalk zien, als het Somalisch-Amerikaanse topmodel Salima Aden, en steeds meer diversiteit in huidskleur, gender en body type. Comme des Garçons, Vetements, Balenciaga, Louis Vuitton en Céline, de meest toonaangevende designers zetten sterke en streetwise vrouwen neer, of decoreren haar juist extra vrouwelijk zoals Prada en Gucci. Het vrouwenpower-thema laat mode van haar meest krachtige kant zien; als een leeftijdloze global community, een creative force én als een machtig communicatiemiddel.

Inspiratie

Laat je inspireren door ‘More than Mode’ op Modefabriek: 9 & 10 juli in RAI Amsterdam.

vrijetijdamsterdam.nl