
“Amsterdenim verkoopt ‘een stukje Amsterdam’ in de vorm van premium denim; voornamelijk jeans maar ook t-shirts, truien, jassen, tassen, accessoires en boxershorts”, vertelt Ewout Key Rameijer, de algemeen directeur en samen met Douwe Bob eigenaar van Amsterdenim. Vrije Tijd Amsterdam ging op zoek naar het verhaal van het trotse Amsterdamse merk, dat is gevestigd aan de Spijkerkade in Amsterdam Noord.
Wat is jouw rol bij Amsterdenim?
“Ik ben de algemeen directeur en mede-eigenaar. Mijn rol ligt voornamelijk op het creatieve vlak al houd ik me natuurlijk ook bezig met de zakelijke kant.”
Je hebt eerst bij een aantal andere modemerken gewerkt. Wat gaf de doorslag om voor Amsterdenim aan de slag te gaan?
“De doorslag gaf de oprichter Ben Fokkema; zijn passie, originaliteit en authenticiteit.”
Wil je het team achter Amsterdenim eens voorstellen?
“Het vaste team bestaat slechts uit 4 personen, aangevuld met verschillende freelancers, stagiaires, externe agenten en distributeurs.”
Welke rol speelt Amsterdam bij jullie bedrijf?
“Amsterdam is onze ‘muze’. Onze inspiratiebron en waar we voor staan. Amsterdam staat voor vrijheid, handel, rebellie, gezelligheid, diversiteit, creativiteit, humor, ambitie en lef. Amsterdam is de stad met de grootste diversiteit aan restaurants ter wereld, meer nog dan Londen!
Naast de bekende clichés van de coffeeshops en de wallen, heeft Amsterdam ook het grootste aantal musea per vierkante kilometer ter wereld. Al deze rijkdom, geschiedenis, architectuur, kunst en moderniteit op loopafstand van elkaar.”
Wie zijn de ambassadeurs van Amsterdenim? Waarom matchen zij goed met jullie merk?
“Onze klanten zijn de belangrijkste ambassadeurs! We zijn trots op de vele ‘Vrienden van Amsterdenim’ in onze kleding. Het gaat om artiesten en presentatoren zoals: Tim Senders, Maxim Hartman, Rob Dekay, Rolf Sanchez, Ferry Doedens, Everon Jackson Hooij, Dov Elkabas, Suzan en Freek, Sepa, Adje, Dennis Weening, Barry Paf, Niels Geusebroek, André Hazes Jr, Johnny De Mol, Broken Brass, Sjaak en natuurlijk Douwe Bob.
Dit zijn allemaal authentieke, creatieve geesten met een positieve instelling en zij hebben in de meeste gevallen een band met Amsterdam.”
Wat is jullie doelgroep?
“Dat zijn voornamelijk mannen tussen de 25 en 55 die van kwaliteit houden, van mooie ruige dingen die mooier en waardevoller worden naarmate het ouder wordt. Denk aan jeans maar ook aan vriendschappen, wijn, cognac, vintage horloges, motoren, auto’s, etc. We hebben overigens ook te gekke jeans voor dames en kids!”
Hoe zou je de winkels die Amsterdenim verkopen omschrijven?
“De winkels waar ze Amsterdenim verkopen zijn echte jeans en herenmode speciaalzaken, veelal weidewinkels. Service en persoonlijke aandacht staan voorop. Winkels die hun klanten kennen en productkennis hebben. Weidewinkels zijn veelal grotere zaken waar men kan parkeren, goede koffie schenkt en waar men voor zowel een pak als een casual outfit terecht kan.”
Welke rol speelt Marketing bij Amsterdenim?
“Marketing is alomvattend. Men zegt wel dat marketing te belangrijk is voor de marketingafdeling. Hier zijn wij het helemaal mee eens. Het begint bij design en productie en bij weten waarvoor we bestaan en voor wie we er zijn. Promotie is slechts een onderdeel van marketing.”
Ik heb gelezen dat duurzaamheid bij Amsterdenim hoog in het vaandel staat?
“Duurzaamheid is, net als marketing, een breed begrip. Het is veel meer dan alleen productie, meer dan het gebruik van organisch katoen, waterbesparing en mooie hangtags met certificaten.
Duurzaamheid zit hem ook in relaties, in hoe je als bedrijf met mensen omgaat, in nadenken over de impact van alles wat je doet en daarnaar handelen. Simpele afspraken nakomen is óók duurzaamheid, eerlijkheid duurt immers het langst!
Met betrekking tot ons product, jeans, propageren we ‘buy less, buy better’ en ‘wear more, wash less’. Tweederde van de vervuiling vanuit textiel komt van het gebruik. Door kleding te vaak te wassen slijt het eerder, wordt er veel schoon water verspild en komen er meer chemicaliën in het milieu. Het probleem is de hele wegwerpcultuur van ‘fast fashion’ in de huidige consumptiemaatschappij.
Wij vergelijken het vaak met plofkip of kiloknallers bij de supermarkt versus een goede biefstuk van de keurslager. Wanneer men iets minder vaak vlees zou eten, en wanneer men vlees eet dit bij de keurslager haalt in plaats van bij de supermarkt, hoeft niet per se iedereen vegan te worden – al is dat natuurlijk wel de beste optie”, laat een enthousiaste Ewout Key Rameijer ten slotte namens Amsterdenim weten!
Kortingsactie
Lezers van Vrije Tijd Amsterdam hebben vanaf vandaag de gelegenheid producten van Amsterdenim met maar liefst 20% korting te kopen. Gebruik hiervoor de volgende kortingscode: VTA20.