Het verhaal van het Moving Futures Festival.
De stad staat in 2019 weer bol van de leuke festivals. Die leuke events zijn voor de redactie van Vrije Tijd Amsterdam reden om er geregeld één aan het Amsterdamse publiek voor te stellen. Zodoende startte onze zoektocht en viel ons oog dit keer op het reizende Moving Futures Festival. We spraken met één van de organisatoren, op zoek naar het verhaal van dit bijzondere dansfestival.
“Het Moving Futures Festival is een reizend dansfestival dat werk laat zien van startende en verder gevorderde dans- en performance kunstenaars. Het publiek maakt kennis met de hedendaagse danskunst van makers die in Nederland wonen en werken. Het festival reist in vijf maanden langs elf steden in Nederland, van Arnhem tot Groningen, van Maastricht tot Zwolle, binnenkort, vanaf 22 mei, houdt het Festival halt in Amsterdam, met een rijk programma bij Dansmakers Amsterdam en in Theater Bellevue”, aldus Ruth Verraes, als medewerker zeer betrokken bij het Moving Futures Festival.
“Elke festival dag is anders maar steeds krijgt het publiek voor de prijs van een kaartje meerdere voorstellingen, acts en dansfilms te zien op een avond. Het werk dat wordt gepresenteerd is altijd intrigerend. Soms gedurfd, soms spectaculair en soms nog in ontwikkeling. Er gaan ook meerdere voorstellingen tijdens het festival in première! Zoals op 22 mei Not on this Earth, een dansduet van Keren Rosenberg & Charlie Prince bij Dansmakers AmsterdamHet is in het kort gezegd een bijzondere kans om kennis te maken met de meest integere denk- en belevingswereld van deze nieuwe generatie makers”, vervolgt Ruth tijdens het gesprek met Vrije Tijd Amsterdam.
“Moving Futures is bij uitstek een platform waar de maker en het publiek elkaar ontmoeten. Er worden nagesprekken geïnitieerd, inleidingen of dansworkshops geïnitieerd. De bezoeker krijgt zo een blik achter de schermen. Dit jaar viert het festival zijn vijfde jubileum. Wat ooit begon als een initiatief van de vijf landelijke dansproductiehuizen Dansmakers Amsterdam, De Nieuwe Oost (Arnhem), Dansateliers (Rotterdam), Dansbrabant (Tilburg) en Random Collision (Groningen) is uitgegroeid tot een festival met 28 festivaldagen verspreidt over elf steden en theaters in Nederland.”
“Elke stad legt zijn eigen accenten”, geeft Ruth als antwoord op de vraag hoe de tour tot dusverre verloopt. “Een festivalprogramma wordt aangevuld met werk van lokale makers of dansacts. Niet alle publiek is vertrouwd met hedendaagse dans. Maar met een fijne inleiding en ontmoetingen met de maker komt het werk echt bij je binnen. In Utrecht bijvoorbeeld leidde choreografe Keren Rosenberg de voorstelling in van de jonge maker Sigrid Stigsdatter. Alle publiek werd uitgenodigd om in de studio het eigen lijf los te schudden onder de noemer ‘Opening the senses’. Een ontstellend sympathieke manier om je als publiek op een dansvoorstelling voor te bereiden. De volgende dag kon het publiek ook nog eens naar een voorstelling van Keren Rosenberg. Dit werkt echt enorm drempelverlagend.
Voor het eerst dit jaar was ook Korzo in Den Haag een locatie van het festival. Zij worden zelfs vaste partner. Het hoogtepunt in Den Haag was de voorstelling Choreopop van Jesús de Vega & Chai Blaq, gezongen door Loulou Elisabettie. Een spectaculaire show, een rockconcert en dansvoorstelling ineen met indrukwekkende lichtbeelden, aangrijpende muziek en spitsvondige dans die raakt. De bescheiden Loulou ontpopt zich op het toneel als een krachtige diva met een stem waar je warm van wordt. De voorstelling is tijdens een verkorte versie zowel in Amsterdam als Zwolle te zien.
“Centraal in dit festival is steevast de uitwisseling van kennis en talent. Dit gebeurt tussen publiek en makers, en tussen makers onderling in speciale professionale programma’s. In Amsterdam is het Festival een uitgelezen kans om de internationale danswereld naar Nederland te halen. Het lokale wordt internationaal en het internationale wordt lokaal. Jaarlijks wordt dan ook een internationale maker geprogrammeerd en naar Nederland gehaald. Dit jaar is dit Leïla Ka, een jonge Franse Choreografe en danser van Maguy Marin.
Zij brengt op 25 mei de solo Pode Ser in Theater Bellevue. Daarin combineert zij hiphop, klassieke muziek en hedendaagse dans! Een unieke combinatie. De Portugese uitdrukking Pode Ser kan vertaald worden als ‘het zou kunnen’. Een onzekere toestand dus, het kan misschien wel, maar misschien ook niet. Deze onzekerheid brengt ze als een boks gevecht over grenzen, aspiraties en chaos. Het individu wordt tegenover de wereld gezet. Met de voorstelling won Leïla diverse prijzen in Frankrijk. Pode Ser is voor het eerst in Nederland te zien met dank aan het internationale Aerowaves programma en Creative Europe.”
VTA vroeg ook naar het grappigste moment van de afgelopen dagen en kreeg als antwoord: “Er zijn altijd kleine sissertjes in zo’n festival. Zoals laatst onze splinternieuw geleverde rolbanner die we trots hadden opgesteld in het kantoor. Door een productiefout sprong de banner uit zijn veer en die zakte vervolgens als een slappe lap spontaan in elkaar…”
“Ingrid Berger Myhre & Lasse Passage reizen met hun voorstelling Panflutes & Paperworks mee met het festival. Hun voorstelling is opmerkelijk tussen de dansante en soms conceptuele performances. Dit Noorse duo wil echt wel iets van elkaar leren, maar hun talenten liggen ook wel uit elkaar. De één danst, de ander zingt. Maar als de ander danst en de één zingt is niets nog vanzelfsprekend. Ingrid pakt die gitaar vast en Lasse voert die danspassen wel uit, in volle ernst. Maar ze vinden elkaar wel. Met name in hun talent voor ritme.
Ik vond de scene met de trommelstokjes betoverend, een grafisch spel alsof je naar een computerspelletje zit te kijken. Of de intro waar ze met de uitdrukkingen ‘Fish & Chips’, ‘Meet & Greet’, ‘Up & Down’ een ritmisch onderonsje brengen tot het gaat duizelen. Toch vinden zij elkaar in hun luchtige nonsense spelletjes zoals het lovende artikel uit de Volkskrant ook schrijft. ‘Knullig, maar zo doordacht uitgevoerd dat het droogkomisch wordt.’ Wij hebben hen ook wat vragen gesteld. Hun werk is nog te zien in Nijmegen en in Amsterdam.”
En, nieuwsgierig als we bij VTA zijn vroegen we of er de laatste tijd nog dingen fout zijn gegaan. “Gelukkig niets wat we niet ook op een creatieve manier kunnen oplossen. De techniek wordt wel eens voor een flinke uitdaging gesteld. De ene maker speelt op een zwarte vloer, de ander op een witte. En menig makers werken tegenwoordig multimediaal. Je begrijpt dat er wel eens concessies gedaan moeten worden, want meerdere makers spelen na elkaar in een festivalprogramma. Maar, de maker is er altijd bij en kwaliteit staat voorop. Ook uitverkochte zalen kunnen weleens de nodige stress opleveren: hebben we wel goed geteld, klopt de gastenlijst. Maar van deze ‘luxe’ stress kunnen we nooit genoeg hebben”, aldus Ruth.
Echt iedereen is van harte welkom om deel te nemen aan het dansende en reizende spektakel. “Het festival is toegankelijk voor iedereen en er zijn ook wel eens gratis pop-ups hier en daar. In het Centraal Station en op het Leidseplein in Amsterdam wordt het publiek verrast door spontane verrassingsacts. Je denkt dat toevallige passanten een danspasje wagen, maar het blijkt een schitterende choreografie te zijn van CHRONOS, gedanst door studenten van de Academie voor theater en dans uit Amsterdam.
En trouwens, er zijn nog kaartjes te koop voor het festival in Nijmegen, Amsterdam en Zwolle. Wie lid is van We Are Public zou zomaar eens gratis naar het festival kunnen! Kijk dus ook zo nu en dan in hun programma. Neem je liefjes mee, je oma of je neefje, iedereen is welkom.
Op 25 mei in Theater Bellevue monden de laatste voorstellingen spontaan uit in een feestje op het toneel, met dansacts, een DJ en gratis drankjes! Dat is pas een toffe afsluiting van een festival! Volg ons op FB en Instagram en meld je aan bij onze events. En, mis het vooral niet”, laat Ruth namens alle organisatoren ten slotte vol enthousiasme aan VTA weten.
Moving Futures Dansfestival
22 – 25 mei bij Dansmakers Amsterdam & Theater Bellevue
Info, Tickets & Tour www.movingfutures.nl
Door: Rik Verkaik
vrijetijdamsterdam.nl
Publicatie / her publicatie: 14 mei 2019, 21 mei 2019
Lees ook: Toffe dance festivals in Amsterdam