Zo houd je een klant tevreden
Afbeelding van Werner Heiber via Pixabay

Het tevreden houden van een klant is eigenlijk altijd het doel. Je wilt natuurlijk nieuwe mensen naar jouw bedrijf trekken, maar het behouden van huidige klanten is eigenlijk net zo belangrijk. Want ja, als klanten maar blijven komen en gaan, dan heeft dat ook weinig zin, toch? Daarom is het van belang dat de klant altijd tevreden gehouden wordt. Hoe je dit doet, verschilt per bedrijf. Maar de manier waarop je dit doet is wel vaak hetzelfde, en kun je doen met de volgende tips.

Kom de verwachtingen van de klant na

Als je naar een winkel gaat, heb je als klant altijd een verwachting van wat je zult aantreffen. Bij bedrijven is dit hetzelfde. Een mens heeft verwachtingen al voordat ze een bedrijf leren kennen. Vaak zijn deze verwachtingen positief. Je verwacht van een mooi bedrijf met een nette huisstijl en een strakke website ook dat zij producten en diensten leveren van kwaliteit, toch? Daarom zijn goedkopere winkels zoals de Action ook niet de mooiste en strakste winkels, omdat je niet de allerbeste kwaliteit kunt verwachten en dit zie je terug in de huisstijl en webdesign. Het is dan ook belangrijk dat je hetzelfde uitstraalt als wat je levert. En als een klant eenmaal een goede ervaring heeft opgedaan bij jouw bedrijf, zorg dan dat dit de volgende keer even positief is.

Belangrijk hierbij is de merkbelofte. Als merk beloof je altijd iets aan de klant, en daarom is het aan jou de zaak om dit ook na te komen. Een merkbelofte is tenslotte niet voor niks een belofte. Beloof je bijvoorbeeld bestellingen binnen 24 uur in huis te laten hebben? Zorg dat dit ook werkelijkheid wordt. Beloof je altijd de beste kwaliteit? Kom dit dan ook na. Door jouw merkbelofte na te komen, trek je meer vertrouwen bij de klant. Kijk eventueel online voor merkbelofte voorbeelden, zodat je weet wat je wel en niet kunt beloven.

Wees consistent

Een bedrijf dat totaal niet consistent is in haar producten of diensten, zorgt op den duur voor ontevreden klanten. Je wilt als klant weten waar je aan toe bent. Als je eenmaal verwachtingen hebt, dan wil je dat dit de volgende keer ook zo is. Zorg ervoor dat je dus altijd hetzelfde levert op eenzelfde manier, en dat als iemand honderd keer iets bestelt het ook honderd keer hetzelfde is en ook zo geleverd wordt. Zo blijft de klant tevreden en komt hij terug.