MaisonPR verwelkomt nieuw eco-ethisch haarverzorgingsmerk weDo/

De Amsterdamse PR-firma MaisonPR breidt haar klantportfolio uit met weDo/, een nieuw en volledig eco-ethisch merk met een uitgebreid assortiment van vegan en cruelty-free haarverzorgingsproducten. Elk met tot wel 50% minder ingrediënten dan gemiddelde haarmerken. Bovendien zijn de verpakkingen van gerecycled materiaal gemaakt en ook weer recyclebaar. Elk product is ontwikkeld in samenwerking met haarstylisten en wetenschappers van Wella haarverzorgingslabs. De producten presteren net zo goed als professionele haarverzorgingsmerken. weDo/ is verkrijgbaar bij geselecteerde salons en e-retailers.

Het initiatief voor weDo/ werd genomen door een kleine groep gepassioneerde beauty insiders die de unieke kans kregen om vanuit het niets een volledig nieuw merk te creëren. Ze kregen de vrijheid hun overtuigingen over duurzaamheid om te zetten in een volledig aanbod, dat ook bij hun collega’s weerklank zou vinden, hieruit ontstond weDo/. Het merk is nu het onofficiële ‘eco-lab’ van Wella Company geworden, dat kennis deelt en een positieve verandering in de hele onderneming tot stand wil brengen.

Over de introductie van het nieuwe merk zegt Wella Company Chief Marketing Officer, Laura Simpson: “Met de launch van weDo/ komen we tegemoet aan de groeiende behoefte van consumenten aan producten die goed presteren zonder gevolgen voor het milieu. We hebben niet alleen multifunctionele producten ontwikkeld die de grenzen van natuurlijke en ethische normen binnen de industrie verleggen, maar ons ook tot doel gesteld zo transparant mogelijk te zijn over onze verbeterpunten en -wensen.

Het team van weDo/ heeft twee nieuwe technologieën ontwikkeld die vooral zeer efficiënt zijn in het conditioneren van het haar. De eerste is een sulfaatvrije reinigingstechnologie die zeer mild is, met een laag gehalte aan surfactanten van natuurlijke oorsprong, zodat de optimale pH- waarde van de hoofdhuid in stand wordt gehouden. De tweede, een siliconenvrije technologie, verwerkt in de conditioners en maskers van weDo/, bevat olijfolie-derivaten, conditionerende bestanddelen van natuurlijke oorsprong die de haarvezel op natuurlijke wijze omhullen.

Als ‘eco-ethisch’ merk kijkt weDo/ naar het effect op mens, dier en milieu en heeft een aantal normen en doelstellingen opgesteld om zo ethisch en duurzaam mogelijk te werken, maar tegelijkertijd eerlijk en transparant te blijven over de doelen die ze nastreven maar nog niet binnen bereik zijn. weDo/is er trots op dat het merk vegan, voor 93% tot 99,7% van natuurlijke oorsprong, en cruelty- free is. Om precies te zijn, is het: Gecertificeerd als ‘vegan’ door The Vegan Society. Gecertificeerd als ‘cruelty-free’ door Cruelty Free International. Dermatologisch getest en samengesteld zonder sulfaten, siliconen of kunstmatige kleurstoffen. Samengesteld met een speciaal ontwikkelde geurstof die een extreem laag gehalte aan allergenen bevat (in producten met parfum).

Verder is weDo/ er trots op dat ze de murumuru- en cupuacuboter, die gebruikt wordt om de haarvezel te hydrateren en voeden, rechtstreeks inkopen bij door de Union for Ethical Bio-Trade (UEBT) gecertificeerde leveranciers. Deze ingrediënten worden ethisch verantwoord ingekocht in het Amazonegebied. Uitsluitend de benodigde hoeveelheid wordt geoogst en er is een benefit- sharing programma opgezet voor de plaatselijke gemeenschap, die wordt ondersteund door de leverancier van de ingrediënten.

Verpakking

  • De verpakking van weDo/ volgt het concept van de circulaire economie met gerecycled en recyclebaar materiaal:
  • Elke verpakking van weDo/ is ontworpen om recyclebaar te zijn in industriële installaties. De tubes zijn voor 50% gemaakt van post-consument gerecycled plastic.
  • De flessen zijn voor 75% tot 94% gemaakt van post-consument gerecycled plastic.
  • Alle in de detailhandel verkrijgbare potjes, zijn voor 53% tot 56% gemaakt van post-consument gerecycled plastic.
  • Elke eventuele buitenverpakking is gemaakt van gerecycled karton, dat daarnaast FSC-gecertificeerd is.

Samenwerking Plastic Bank

weDo/ werkt samen met de Plastic Bank om nog een stap verder te gaan in het eco-ethische traject en plastic uit het milieu verwijderen. Dankzij deze samenwerking heeft weDo/ een bredere impact, die verder gaat dan de producten die het ontwikkelt, en die zijn missie om samen te werken aan een duurzamere wereld verder tot leven brengt. De Plastic Bank helpt de hoeveelheid plastic in de oceaan terug te dringen en daarnaast extreme armoede te bestrijden door kansarme bevolkingsgroepen te helpen afval om te zetten in inkomsten. Verzameld plastic kan worden ingewisseld voor een beloning in de vorm van contant geld, scholing, gezondheidszorg of een verzekering.

Daarom worden er voor elk verkocht product van weDo/; 8 plastic flessen verzameld en verwijderd uit het milieu. Als er verder wordt gekeken naar de concrete impact die verwacht wordt in het eerste jaar van de samenwerking, zal er 120 ton aan plastic worden verwijderd uit het milieu en zullen er 6 miljoen plastic flesjes minder in de oceaan terechtkomen.

De haarverzorgingslijn van weDo/ bestaat uit 14 producten, waaronder 4 multifunctionele, hybride producten voor het haar en het lichaam:

RINSE-OUT

  • Light & Soft Shampoo, een licht hydraterende, lichtschuimende shampoo voor fijn haar, 300 ml, adviesprijs € 18,90
  • Light & Soft Conditioner: een licht hydraterende conditioner voor fijn haar, 250 ml, adviesprijs € 19,90
  • Light & Soft Mask: een hydraterend masker voor fijn haar 150 ml, adviesprijs € 24,90
  • Moisture & Shine Shampoo: een hydraterende, lichtschuimende shampoo voor normaal of beschadigd haar, 300 ml, adviesprijs € 18,90
  • Moisture & Shine Conditioner: een hydraterende conditioner voor normaal of beschadigd haar, 250 ml, adviesprijs € 19,90
  • Moisture & Shine Mask: een voedend masker voor normaal of beschadigd haar, 150 ml, adviesprijs € 24, 90.
  • Rich & Repair Shampoo: een lichtschuimende shampoo voor stug en zeer beschadigd haar, 300 ml, adviesprijs € 18,90
  • Rich & Repair Conditioner: een conditioner die direct ontwart en haarbreuk vermindert, voor stug en zeer beschadigd haar, 250 ml, adviesprijs € 19,90.
  • Rich & Repair Mask: een intensief voedend masker voor zeer beschadigd haar, 150 ml, adviesprijs € 24,90.
  • Plastic Shampoo, Light & Soft: een licht hydraterende shampoo bar in vaste vorm voor fijn haar, 80 g, adviesprijs € 14,90
  • No Plastic Shampoo, Moisture & Shine: hydraterende shampoo bar in vaste vorm, voor normaal of beschadigd haar, 80 g, adviesprijs € 14,90

LEAVE-ON

  • Moisturising Day Shift: een hydraterende haar- en handcrème (hybride), 90 ml, adviesprijs € 19,90
  • Nourishing Night Shift: een voedende nachtcrème voor het haar, 90 ml, adviesprijs € 24,90
  • Natural Oil: een olie-elixir voor het haar en het lichaam (hybride), 100 ml, adviesprijs € 39,90
  • Detangle: een anti-klitspray, 100 ml, adviesprijs € 19,90
  • Scalp Refresh: een verfrissende hoofdhuidlotion, 100 ml, adviesprijs € 24,90
  • Protect Balm: een haarpunten- en lippenbalsem (hybride), 25 ml, adviesprijs € 19,90
  • Spread Happiness: een heerlijk geurende nevelpsray voor het haar en het lichaam (hybride), 100 ml, adviesprijs € 24,90

N.B.: Dit zijn adviesprijzen, de uiteindelijke verkoopprijs wordt bepaald door de winkelier.

weDo/ is dankbaar dat het gelijkgestemde mensen heeft ontmoet op zijn creatieve pad, zowel uit de professionele als uit de ecologische wereld. Enkele van deze persoonlijkheden en influencers die onze visie delen en die op verschillende manieren met het merk hebben samengewerkt zijn: Moa Murderess (@moamurderess), Natali Fikas (@allthecutethings), Chloe Tesla (@chloetesla), Camille Jansen (@camillejansen) en Wella Global Ambassador, Rossano Ferretti (@rossanoferrettiofficial).

weDo/ is verkrijgbaar bij geselecteerde salons en via een aantal e-retailers. Kijk voor meer informatie op www.wedoact.com of op Instagram via @wedo_act en #TogetherWeDo.