
Waar moet je nu op letten bij het uitkiezen van een SEO specialist voor jouw bedrijf? Er zijn weinig tot geen officiële accreditaties beschikbaar voor deze specialisme. Dit maakt het lastig om een geschikt persoon te vinden.
Gelukkig kan je ook zonder accreditaties een goede SEO specialist vinden. Een SEO specialist hoort namelijk multidisciplinair te werken te gaan. Om de vindbaarheid van een site te verbeteren, moet de SEO specialist drie belangrijke elementen combineren: content, techniek en linkbuilding. In dit artikel bespreken we deze 3 disciplines en waarom een SEO specialist dit moet meenemen in ieder traject.
Content
De content op jouw website is cruciaal. Bill Gates zei het in 1996 al: content is king. Alle content (van blogs tot de tekst op je product/dienst pagina) is belangrijk. Vroeger werd er ter opvulling vaak lukraak iets geschreven, of om hogerop te komen voor bepaalde zoekwoorden. Echter accepteert Google dit tegenwoordig niet meer. Het is nu veel meer van belang om kwalitatieve en informatieve content te schrijven. Hiervoor heb je vooraf een gedegen content strategie nodig en moet je deze ook consequent uitvoeren.
On-page content bestaat bijvoorbeeld uit teksten in headers of blogs, maar ook zeker in metatags of alt teksten. Jouw standaard SEO on-page content moet de vraag van de (be)zoeker beantwoorden. Het is daarom belangrijk om de zoekintentie (de vraag) van de bezoeker in je achterhoofd te houden en hier zo goed mogelijk antwoord op te geven op jouw website. Ook bij het schrijven van content is het dus belangrijk dat je de zoekintentie centraal zet.
Iedere landingspagina telt en kan veel relevante bezoekers opleveren. Verwerk daarom op de juiste manier de zoekwoorden in je content (niet te vaak, niet te weinig) en gebruik de juiste synoniemen hiervoor.
De techniek optimaliseren met een SEO specialist
Content weegt zwaar mee voor de vindbaarheid voor kleinere websites. Echter weegt voor de grotere website en e-commerce sites vaak de techniek het meest mee. Denk bijvoorbeeld aan ranking factoren als de laadsnelheid, of gestructureerd de website doorzoeken.
Een SEO specialist zal in de meeste gevallen zijn traject beginnen met een globale technische website analyse, waarna hij een goed advies kan uitbrengen over de site. Belangrijk bij de technische kant van SEO is om de manier waarop Google een website crawled in je achterhoofd te houden.
Google crawled pagina’s. Wat bedoelen we hier nu mee? Google controleert als het ware webpagina’s. Een gedeelte van deze pagina’s wordt direct geïndexeerd. Uit deze index komen links naar andere documenten naar voren. Deze links komen in de crawl queue. Dit is ook gelijk de voornaamste methode van Googlebot om nieuwe pagina’s te ontdekken: hij gebruikt links zoals bezoekers dat ook doen.
Linkbuilding (off-page SEO)
Off-page SEO is alles wat de SEO specialist rondom/buiten de website doet. Het verkrijgen van kwalitatieve backlinks staat hierbij centraal.
Linkbuilding is dus onder meer het verkrijgen van links van/naar andere websites. Deze links geven autoriteit aan je website. Hierdoor kom je hoger in de zoekresultatenpagina van Google tevoorschijn.
Autoriteit krijg je doordat je aan Google laat zien dat andere websites over jouw website schrijven. Dit doen ze door middel van een hyperlink naar jouw website. Hieruit concludeert Google dat jouw content zo waardevol is, dat andere websites dit willen delen met hun bezoekers. Om kwalitatieve links te verkrijgen raden wij aan om linkbuilding uit te besteden bij een SEO specialist.
De combinatie
Een goede combinatie van content, techniek en linkbuilding is dus belangrijk bij een goede SEO strategie. Welk element zwaarder weegt dan de ander is lastig te zeggen. Het verschilt per website, branche en doelstelling van de website. Bij een complete SEO-strategie is het van belang om aan alle elementen te denken. Op deze manier kan het maximale hieruit worden gehaald. Iedere SEO specialist hoort er op deze multidisciplinaire manier naar te kijken en de website op ieder vlak vooruit te helpen.
Geschreven door Ralf van Veen.
“Ik ben als allround freelance SEO specialist werkzaam voor een breed scala aan klanten. Ik richt mij op alle facetten van zoekmachine optimalisatie, waaronder technische SEO, SEO content en linkbuilding.
Vanaf 2012 ben ik werkzaam in de SEO. Door deze ervaring kan ik vaak al snel zien wat het laaghangend fruit is en wat er aan de SEO van een website kan worden gedaan.”