Wereldwijd doet Salesforce mee aan 27 prides in 2018

Wereldwijd doet Salesforce mee aan 27 prides in 2018
Salesforce tijdens de San Francisco Pride in 2016. Photocredits: Bryan Costales

Wereldwijd doet Salesforce mee aan 27 prides in 2018

De voorbije weken interviewde we een groot aantal boten die deelnemen aan Pride Amsterdam 2018. Vandaag is het de beurt aan Nick Botter, Director Retail EMEA binnen Salesforce en organisator van de boot van Salesforce die op 4 augustus tijdens de canal parade door de grachten van Amsterdam zal varen.

Kunt u uitleggen wat Salesforce precies voor een bedrijf is?

Salesforce is 19 jaar geleden opgericht in San Francisco. Salesforce biedt cloud gebaseerde applicaties voor sales, services en marketing. Meer dan 150.000 klanten wereldwijd gebruiken ons klanten platform dagelijks. Dit platform helpt bedrijven hun klanten beter te begrijpen, samenwerking te optimaliseren, een op maat gemaakte service te leveren en te innoveren.

Heeft Salesforce al eerder meegevaren tijdens de Canal Parade?

Vorig jaar was Salesforce al partner van Pride Amsterdam maar dit jaar hebben we onze samenwerking uitgebreid met een boot. Wereldwijd doet Salesforce mee aan 27 prides in 2018. Dat zijn er 19 meer dan vorig jaar. Het aantal werknemers die meedoen aan de prides is ook flink gegroeid van zestien honderd in 2016 tot zesentwintig honderd vorig jaar, waarvan zes honderd in San Francisco. Dit jaar is het doel om het aantal deelnemers aan de prides te laten verdubbelen.

Wat heeft volgens Salesforce de doorslag gegeven dat er dit jaar mee gevaren mag worden?

Gelijkheid is één van de vier ‘core values’ van Salesforce en bestaat uit 4 pilaren; gelijke rechten, gelijke beloning, gelijke mogelijkheden en gelijke onderwijs. Na het succes van vorig jaar op de VIP tribune hebben we besloten om onze samenwerking verder uit te bereiden.

Met hoeveel mensen staat Salesforce op de boot? En hoe wordt er bepaald wie er mee mogen varen? Is daar een selectieprocedure voor of is dat niet nodig?

We zullen in totaal met minimaal honderd man meedoen dit jaar aan de Pride in Amsterdam. Daarvan zullen er tachtig op de boot meevaren. Wij vragen alle deelnemers een donatie te doen om totaal een bedrag van € 5000,- te doneren aan een goed doel die zich inzet voor de LGBTQ community. Ook vragen we de deelnemers om de donderdag voor Pride Amsterdam samen te komen. Tijdens dit event hebben we in het thema van de Pride van dit jaar een panel van ‘equality heroes’ en vragen we iedereen om zijn eigen ‘equality hero’ te delen met elkaar.

Hoe komt jullie boot eruit te zien? Hoe gaat het uiteindelijke resultaat tot stand komen?

Het wereldwijde thema van Salesforce voor Pride Amsterdam is Visible, Vocal en Proud. Dit sluit perfect aan bij het thema van dit jaar en is precies wat een hero onderscheidt. We hebben samen met Artishock een heel concept en design gemaakt en zullen het hero thema op deze manier laten terug komen.

Is er binnen het personeelsbeleid van Salesforce speciale aandacht ten aanzien van ‘LGBTQ’ medewerkers binnen het bedrijf?

Binnen Salesforce geloven wij erin dat bedrijven moeten focussen op het dichten van de ‘equality gap’ met dezelfde energie als dat ze die stoppen in nieuwe producten en markten. Salesforce heeft een tweede CEO; onze Chief Equality Officer, Tony Prophet. Tony is gefocused op het promoten van equality binnen Salesforce en in de gemeenschappen die we dienen op vier fronten – gelijke betaling, gelijke promoties, gelijke kansen en gelijke rechten.

We geloven dat door een merk en cultuur te hebben die iedereen verwelkomt en de mensen in staat stelt om hun beste werk te doen als zichzelf, dit ons een echt concurrentie voordeel geeft. Beter talent leidt tot meer innovatie en dus ook betere resultaten voor onze klanten. Het is belangrijk dat we mensen in ons bedrijf empoweren maar ook onze klanten in hun succes.

Er zijn een aantal tastbare manieren in hoe Salesforce de omgang met LGBTQ heeft verbeterd in de afgelopen 12 maanden.

In augustus is Salesforce gestart met uitgeven van maandelijkse “equality scorecards” voor alle leidinggevenden met meer dan 500 werknemers. Op de scorecards staan gegevens over aanname van personeel, promoties en vertrek van vrouwen, ondervertegenwoordigde minderheden en multiculturele achtergrond.

Salesforce heeft in afgelopen jaar flink uitgebreid met het aantal ‘Outforce chapters’, de werknemersgroepen voor LGBTQ werknemers en hun omgeving. We zijn van 14 naar 24 groepen gegaan. De nieuwe groepen zijn hier in Nederland, maar ook in Japan en India, waarbij de laatste een geschiedenis heeft van anti-homo wetten. In totaal zijn er nu 3.400 leden van Outforce wereldwijd, ten opzichte van 2.000 leden vorig jaar.

Afgelopen juni heeft Salesforce ook een interne functionaliteit aan haar bedrijfssystemen toegevoegd die werknemers de mogelijkheid geeft om als ze dat willen hun sexuele orientatie en gender aan te geven, zoals “him”, “her” of “they”.

Wat je vaak hoort is dat bedrijven alleen maar meevaren uit commercieel oogpunt. Wat vinden jullie daarvan?

Salesforce gelooft dat een bedrijf een platform voor sociale verandering kan zijn en dat bedrijven een enorme impact kunnen hebben om de status van de wereld te veranderen. Sociale ongelijkheid, in alle vormen, is een issue dat elk bedrijf en elke leider moet adresseren voor het voordeel dat je er zelf uithaalt en ook om een betere wereld te creëren.

De inzet die Salesforce heeft voor LGTBQ rechten is niet nieuw. CEO, Marc Benioff, haalde het nieuws ook in Nederland door in 2015 te dreigen om het salesforce kantoor en zaken uit de Amerikaanse staat Indiana terug te trekken als daar een wet werd aangenomen die het mogelijk maakte voor bedrijven om te discrimineren tegen LGBTQ mensen. De wet werd gewijzigd. Salesforce zal zich blijven inzetten voor de rechten van LGBTQ.

Hoe is het eigenlijk tot stand gekomen dat Salesforce op een gegeven moment dacht. “HEY, WIJ WILLEN HOE DAN OOK MEEVAREN TIJDENS DE CANAL PARADE!” Wat is daar aan vooraf gegaan?

Vorig jaar tijdens Pride was er een groepje die zo enthousiast was over de Pride dat ze dit hebben opgepakt om dit jaar te organiseren en Outforce Nederland te starten.

Willen jullie zelf nog iets kwijt?

Wij wensen iedereen heel veel plezier toe op de Pride Amsterdam!

Voor meer informatie over Salesforce kan je dat vinden op salesforce.com/equality of volg ons op Twitter: @salesforce

Wij bedanken Nick Botter voor zijn tijd en antwoorden en wensen Salesforce een fantastische Pride Amsterdam 2018 toe!

Door: Rik Verkaik

vrijetijdamsterdam.nl