Waarom de COC’s Shakespeare Club generatie Z graag wil bereiken
Foto: COC Amsterdam

Op de eerste dag van Pride Amsterdam is op de binnenplaats van het Amsterdam Museum de aftrap gegeven van de vierde editie van COC’s Shakespeare Club. De club heeft als doel de zichtbaarheid en acceptatie van de lhbti+ gemeenschap in Amsterdam en omstreken te vergroten. De organisatie hoopt dit jaar een jonger publiek te bereiken. Het LHBTI-evenement is nog tot en met 4 augustus te bezoeken.

Vrije Tijd Amsterdam stelde een aantal vragen aan Kylian Weijers, die antwoord gaf namens het COC en Jong&Out.

Stel dat jullie een keuze zouden moeten maken omtrent een generatie die jullie het liefste zouden willen bereiken. Welke zou dat dan zijn?

Generatie Z: de altijd-connected, hyper-creatieve en meest activistische generatie die er bestaat (geboren tussen 2001-2015). Ze worden ook wel de ‘woke’ generatie genoemd: waar oudere generaties zich toeschrijven tot de regels en methodes van actievoeren die ons zóver gebracht hebben in de emancipatie van de lhbti+ community, breekt Generatie Z dit volledig open en lijken zij constant grenzen te verleggen.

Wat verwacht je anders, als je opgroeit met/op het internet met ongekende diversiteit, kansen en meningen? Zij denken niet in hokjes, maar in spaces waar alles mogelijk is. Dit is waarom de nieuwe generatie zo belangrijk is voor de lhbti+ emancipatie en dit is dan ook precies waarom COC Amsterdam e.o. en Amsterdam Museum hen uitnodigt om langs te komen bij COC’s Shakespeare Club, waar dit jaar #queerspaces centraal staan.

Terwijl de Pride luid en groots gevierd wordt in de stad, is voor veel gemarginaliseerde personen binnen onze diverse lhbti+ gemeenschap de strijd voor zichtbaarheid en acceptatie nog lang niet voorbij: denk aan jongeren met een bi-culturele achtergrond, transgender jongeren of jongeren met een beperking.

Het thema van Pride dit jaar is ‘Remember the past, create the future’. We mogen niet vergeten dat het juist de Black en Latinx transgender gemeenschap was, die op de voorgrond van de Stonewall rellen stond. Hoe kan het dan, 50 jaar later, dat het juist deze groep is die nog zoveel te vechten heeft?

Daarom brengen we de super diverse lhbti+ gemeenschap en onze ‘allies’ (bondgenoten) in een veilige omgeving samen om het te hebben over wat we van elkaar kunnen leren en wat ons met elkaar verbindt. Het liefste bereiken wij daarom onze hyper-creatieve en activistische Generatie Z, want de toekomst… die is voor hun.

Waarom de COC’s Shakespeare Club generatie Z graag wil bereiken
Foto: COC Amsterdam

Voortbordurende op de eerste vraag: hoe zijn de huidige ontwikkelingen van deze generatie? Zijn er voldoende initiatieven om deze groep gemakkelijk ‘uit de kast’ te krijgen?

Internet is één van de belangrijkste bronnen geworden voor lhbti+ jongeren. Via social media creëren zij hun eigen (safe) spaces om zo hun eigen gender- en seksuele identiteit verder te ontdekken. Buiten de online community heerst er echter nog wel een overwegend negatieve houding rond lhbti+.

Vanuit COC geloven wij dat dit vooral komt uit de onwetendheid van de mens en daarom ondersteunen wij tal van initiatieven die jongeren informeren, verbinden en een luisterend oor bieden.

Zo is er Expreszo, een online magazine en belangenvereniging voor jongeren tot 25 jaar, kunnen jongeren een ‘GSA’ opzetten op school (voluit Gender and Sexuality Alliance, een verbond tussen allerlei seksuele oriëntaties, gender identiteiten en gender expressies), en er is Jong&Out.

Jong&Out is een online platform voor alle jongeren die niet 100% hetero of 100% cisgender zijn. Jongeren kunnen een profiel aanmaken om zo met anderen jongeren te chatten of antwoorden vinden in het forum.

Voor Jong&Out is privacy en veiligheid zeer belangrijk: alle nieuwkomers worden gecheckt, waardoor er geen ongewenste gasten op de website kunnen komen. Ook kun je anoniem een profiel aanmaken en bepaal je zelf wat je van jezelf laat zien.

Is het psychisch gezien nog steeds zwaar om voor je geaardheid uit te komen? Denkende aan de omgeving zoals familie, vrienden, sportclubs, scholen en bedrijven.

Uitkomen voor je gender- en seksuele identiteit is nooit gemakkelijk, natuurlijk, maar jongeren hebben in tegenstelling tot de andere generaties in hun formatieve jaren een ongekende toegang tot kennis en gelijken. Social media en online platforms zoals Jong&Out helpen jongeren elkaar te verbinden. Dit kan iemand helpen in hun eerste coming-out: naar henzelf. Maar als je kijkt naar de offline wereld, liet een coördinator van Jong&Out weten, vinden jongeren het moeilijker met anderen in contact te komen dan in de online wereld.

Gelukkig zijn er veel verbeteringen in de offline wereld gekomen: positievere en accurate representatie in film, tv en print, waardevolle voorlichting op scholen en bedrijven, en zetten organisaties zoals de Alliantie Gelijkspelen zich in voor acceptatie van lhbti in de sport.

Of deze ontwikkelingen leiden tot een positievere houding binnen de omgeving van de lhbti+ jongeren, is moeilijk te zeggen. Ieders privé-situatie is namelijk weer anders, met name onder de gemarginaliseerde leden van de community.

Zo worden transgender jongeren vaker gepest dan hun cisgender leeftijdsgenoten, hebben jongeren met een biculturele en religieuze achtergrond een grotere kans niet geaccepteerd te worden, en wordt er in de Nederlandse Caribbean nog steeds intens gestreden voor meer gelijkheid en emancipatie van lhbti+ personen.

Waarom moeten Amsterdammers vooral een bezoekje brengen aan COC’s Shakespeare Club?

Omdat dit een unieke kans is om kennis te maken met de diversiteit en creativiteit die onze lhbti+ gemeenschap te bieden heeft, die zich uiten in verschillende artistieke vormen, zoals: filmvertoningen, presentaties, optredens, open stages, netwerkbijeenkomsten, paneldiscussies en workshops.

Wat veel mensen trouwens niet weten, is dat De Shakespeare Club in 1946 nog een schuilnaam was. Het was de allereerste keer dat een grote groep roze mannen en vrouwen bijeenkwamen, welgeteld 150. Niet alleen een primeur voor Nederland, maar ook een unieke stukje historie van Amsterdam.

Inmiddels is de naam veranderd naar COC (Cultuur- en Ontspannings Centrum). De Shakespeare Club is sinds EuroPride in 2016 weer tot leven geroepen tijdens het culturele programma van Amsterdam Pride, in de vorm van wat wij nu kennen als: COC’s Shakespeare Club.

Vrije Tijd Amsterdam bedankt Kylian Weijers, COC Amsterdam en Jong&Out voor hun tijd. Ga vooral zo door zoals jullie bezig zijn.

Interview door:

Waarom de COC’s Shakespeare Club generatie Z graag wil bereiken

Rik Verkaik

vrijetijdamsterdam.nl

PS Volg ook ons speciale blog over Pride Amsterdam 2019