Oosterse invloeden in Amsterdam

Oosterse invloeden in Amsterdam

Levend patrimonium

Denkt u aan Amsterdam, dan denkt u waarschijnlijk aan de wereldberoemde idyllische grachten, het bruisende centrum en onbeperkt shoppen. Er valt altijd wel iets te beleven in deze bedrijvige stad en het woord ‘verveling’ werd, reeds enkele eeuwen geleden, uit het Amsterdamse woordenboek geschrapt.
De hedendaagse dynamiek gonst er, bijna hoorbaar, tegen de gevels van de prachtige gebouwen. Ze getuigen van een roemrijk verleden en dat laat zich voelen als je door de ontelbare drukbezochte straten struint. Het is bijna magisch hoe achter deze charmante gevels, de klok langzaam de tijd wegtikt. De nostalgische antieke meubels, accessoires en bijvoorbeeld antieke Perzische tapijten, worden daar reeds jaren met de grootste zorg bewaard en ademen nog steeds de glorie uit van weleer.

Waar Oost en West elkaar ontmoeten

Reeds in de elfde eeuw brachten de kruisvaarders, die terugkeerden van hun religieuze oorlogen, handgeknoopte tapijten mee naar het Westen. Waar in het Oosten de tapijten rondtrekkende nomaden moesten behoeden tegen het gure weer, werden ze hier vooral als pronkstuk gebruikt in oude herenhuizen en belangrijke gebouwen. De Perzische tapijten werden vooral buitgemaakt in het Perzische rijk, wat nu Iran genoemd wordt. Ze werden vervaardigd uit gewassen en gekleurde wol die voornamelijk van schapen en kamelen afkomstig was. De fraaie tekeningen werden bedacht door de ambachtslui die met liefde, toewijding en gedrevenheid, deze oerdegelijke en sterke tapijten uit hun weefgetouwen tevoorschijn toverden.
Oosterse invloeden in Amsterdam

Een werk van lange duur

Een Perzisch tapijt werd geweven op een grondgetouw zodat het makkelijk op te plooien was, iets wat voor Nomaden ontzettend belangrijk was. De techniek van knopen maken, de grootte van het tapijt en de weersomstandigheden waren bepalend voor de tijdspanne waarin het kunstwerk kon afgewerkt worden. Net als het Amsterdamse glas in lood, was het een precisiewerk en was de minste afwijking in het patroon een zichtbare gebrekkigheid. Soms duurde het wel jaren vooraleer een tapijt klaar was maar dit is momenteel niet meer aan de orde. Door oorlogen en schermutselingen in Perzië haakten ambachtelijke tapijtkloppers af en gingen vooral in de bouw, hun dagelijks brood verdienen.

De tand des tijds getrotseerd

Een Perzisch tapijt overleeft verschillende generaties en dat is de reden waarom ze, zowel in publieke gebouwen als privé woningen in de hoofdstad, nog steeds het interieur bepalen. Het brengt antieke meubelen volledig tot hun recht maar ook moderne interieur ontwerpers integreren handgeknoopte Perzische tapijten in hun ontwerpen. Ze geven een vintage uitstraling en worden meestal gebruikt als verfraaiing van de huiskamer of de hal. De keuze voor een authentiek antiek of modern tapijt hangt af van uw smaak en budget, maar stuk voor stuk zijn het wondermooie prachtstukken.

Ongeëvenaarde uitstraling

Omdat een Perzisch tapijt vervaardigd werd van zuivere scheerwol, is de uitstraling en het aanvoelen niet te vergelijken met andere tapijten. Wanneer u een modern interieur heeft, is het aan te raden om vooral op de kleur en het patroon te letten. Indien u bijvoorbeeld kiest voor een veelkleurig tapijt, dat als eyecatcher de toon zet, zal een sober meubilair de eer laten aan het Oosters kunstwerk. De vakkundigheid van de verkoper is een prima ondersteuning bij het maken van de keuze voor het juiste handgeknoopte tapijt.
vrijetijdamsterdam.nl