Het verhaal achter Balletschool van den Ende

Het verhaal achter Balletschool van den Ende
Een wedstrijdteam in actie. Foto via Balletschool van den Ende

Vrije Tijd Amsterdam gaat iedere dag op zoek naar mooie verhalen in Amsterdam en omstreken. In dat kader stelden we een aantal vragen aan Tamara Broekman van Balletschool van den Ende.

Kunt u ‘Balletschool van den Ende’ eens introduceren?

“Bij Balletstudio van den Ende is iedereen welkom: jong, oud, groot, klein, dik of dun; iedereen is bijzonder en mooi. Wij hopen mensen mee te geven om op positieve wijze te kijken naar zichzelf, mensen het gevoel te geven dat ze welkom zijn, waardoor zij kunnen dansen met passie en liefde.

Vanaf de jonge leeftijd (2 jaar) kunnen mensen lessen bij ons volgen, waar we in de kinderlessen naast het aanbieden van kwalitatief goede lessen ook aandacht besteden aan samenwerking en de sociaal-emotionele ontwikkeling. Vaak leidt dit ertoe dat mensen lang bij de school betrokken blijven en zijn er zowel docenten als leerlingen die daardoor vriendschappen voor het leven hebben ontwikkeld op de school. Op dit moment is ons oudste lid al boven de 90 jaar, wat onze school daarmee toch wel onderscheidend maakt van vele andere scholen vanwege de grote diversiteit in aanbod en leden.”

Het verhaal achter Balletschool van den Ende
Foto via Balletschool van den Ende

Samenwerkingen

“We vinden het belangrijk om in de Watergraafsmeer een gemêleerd publiek te ontvangen. Mede daarom werken we samen met Gemeente Amsterdam waar wij projecten mee organiseren. Stichting Primsa voor het faciliteren van danslessen voor kinderen met een beperking, het JongerenCultuurFonds Amsterdan (JCFA) en het Jeugdfonds Sport&Cultuur, waardoor dansen toegankelijk wordt voor alle lagen van de bevolking ongeacht inkomen of culturele achtergrond.”

Gevarieerde lessen

“Wij bieden gevarieerde lessen aan van beginnend tot gevorderd niveau en hebben een groot aanbod vanuit verschillende dansstijlen. Al onze docenten zijn gediplomeerd en hebben de nodige ervaring in het lesgeven. Wij streven naar kwaliteit in het lesgeven en houden rekening met het individuele niveau van onze leerlingen. Persoonlijke aandacht ter verbetering van de lichaamshouding en danstechniek staat in balans met een goede sfeer in de groep, daar staan wij voor. Mede daarom houden we in de groepen een maximaal aantal plaatsen aan en zoeken we met de leerling de meest passende les.”

Enthousiaste docenten

“Ons docententeam zet zich wekelijks met veel enthousiasme in om iedere leerling het plezier in dansen mee te geven en het beste uit zichzelf te halen tijdens de lessen. Veel docenten geven bij ons al jarenlang les en dat maakt ook dat het team met elkaar dezelfde visie uitdraagt.”

Kunt u iets vertellen over de locatie van de balletstudio?

“De Balletstudio staat sinds 1981 in hartje Watergraafsmeer en daarmee vieren we dit jaar ons 40ste seizoen. De balletstudio was vroeger een oude fietsenstalling en staat tussen twee huizenblokken in, onze locatie is uniek gezien de plaats en het eigen beheer van het gebouw, waardoor alles ingericht is op dans.”

Kloppend danshart

“Onze locatie op de Kruislaan 231 is het kloppend danshart van de Watergraafsmeer die vanuit verschillende kanten van Amsterdam goed te bereiken is. Wij hebben een centrale positie die zowel met de fiets en auto goed te bereiken zijn als ook met het openbaar vervoer. Er zijn stations in de buurt en bussen en de trams zijn op loopafstand. Het gebouw valt niet direct op als dansschool, maar het kloppende danshart van de Balletstudio is al van ver te horen en te zien.”

Verlichte lichtboogjes

“Mensen worden welkom geheten door de verlichte lichtjesboog waar je na het betreden van het gebouw het gevoel krijgt een gezellige huiskamer binnen te stappen. Aan het einde van het gebouw ligt onze grote danszaal van meer dan 104 vierkante meter! Onze zaal heeft een zwevende houten vloer met daarop een gelegde balletvloer. Voor dansers is een zwevende vloer belangrijk ter voorkoming van blessures. Er hangen daarnaast over de gehele lange zijde spiegels en er zijn meerdere ‘barres’ op verschillende hoogtes voor balletlessen.”

Wilt u de docenten van de balletstudio eens in het zonnetje zetten?

“De school en het hele docententeam is twee jaar geleden overgenomen door Tamara Broekman, waar zij ernaar streeft de visie van het plezier in dansen naast het bieden van kwaliteit met het gehele docententeam uit te dragen. De meeste docenten in het team geven al jaren les bij de Balletstudio. De docenten zetten zich in voor kwalitatief goede danslessen en persoonlijk contact met de leerlingen, al stelt ieder zich ook flexibel op wanneer we met elkaar toewerken naar een voorstelling die wij eens per twee jaar uitvoeren in een groot theater.”

Betrokkenheid docenten

“Toch is het bijzonder te spreken van een team, gezien alle docenten ZZP’ers zijn en daarmee niet verplicht zijn zich extra in te zetten buiten de te geven danslessen om. Docenten voelen zich betrokken met hun leerlingen én de school en dat maakt het team bijzonder; samen weten we elkaar te vinden en kunnen we elkaar versterken in creativiteit, innovatie, het opvangen van lessen bij elkaar en het uitdragen van een gezamenlijke visie. Ook in onzekere tijden maakt dat het team sterker; tijdens de corona-periode proberen we met elkaar het beste plan te formeren en uit te voeren.”

Een mooi compliment

“De docenten staan klaar voor de leerlingen en dat heeft al vaak geleid tot het overbrengen van hun passie, waardoor verschillende amateurdansers de weg hebben gevonden naar de professionele dansopleidingen. In vele gevallen heeft dat ertoe geleid dat deze jonge docenten in opleiding bij ons terugkomen voor een stage of komen solliciteren bij de zoektocht naar nieuwe docenten wanneer zij zijn afgestudeerd. Een mooi compliment dat ieder zich prettig voelt in de Balletstudio.”

Wat voor soort lessen worden er in de balletstudio aangeboden?

“Het aanbod dat wij bieden is zeer breed. Ook daarmee zijn wij onderscheidend als dansschool, omdat wij ons richten op wel 9 verschillende dansdisciplines die een geheel aanbod creëren van 2 t/m 90+ jaar oud en we lessen kunnen bieden in de ochtend, middag én avond voor 6 dagen in de week.”

2 t/m 6 jaar

“Op de jonge leeftijd van 2 jaar kunnen ouders samen met hun kind starten om het dansplezier te ontdekken. Daarna kunnen kinderen vanaf 3 jaar doorgroeien naar peuterballet, waar zij tot aan de leeftijd van 6 jaar in de lessen klassiek ballet, de basis leren van een goede danshouding, lichaamsbewustzijn, muzikaliteit en ontwikkeling van motorische en dansante vaardigheden. Deze lessen worden thematisch en beeldend met inzet van boeken en materialen vormgegeven waar de grote belevingswereld van peuters en kleuters de leidraad vormt.”

6 t/m 14 jaar

“Vanaf 6 jaar wordt de wereld groter en daarmee ook de danswereld: Kinderen kunnen dan ook starten met streetdance waar zij vanaf 8 jaar weer nieuwe andere dansstijlen kunnen uitproberen: tapdansen, moderne dans, klassiek ballet, streetdance, jazz; allemaal stijlen waar zij zich op onze school in kunnen ontwikkelen. Voor getalenteerde en zeer gemotiveerde kinderen bieden wij ook een selectieklas die hen voorbereidt op de wereld van audities gericht op de balletacademie en andere dansopleidingen naarmate ze ouder worden. Ook hebben wij een wedstrijdteam waar leerlingen meerdere malen per jaar op het podium strijden om de titel van het beste dansteam met de beste dansmoves en choreografie.”

14 t/m 50+ jaar

“Vanaf 14 jaar komen er nog meer dansstijlen bij om te volgen welke doorlopen naar de volwassen leeftijd waar de dansstijlen modern jazz, dansen op spitzen en Spaanse dans aan toegevoegd kunnen worden. Ook voor mensen die al wat ouder zijn en alleen willen werken aan hun conditie is gedacht; daarvoor bieden wij een speciale les conditietraining 50+ en yoga staat in de planning voor toekomst.”

Is de balletstudio er voor jong en oud?

“Onze school is er zeker voor jong én oud. We streven ernaar ons ledenbestand op te bouwen vanuit diversiteit in leeftijd, achtergrond en sociaal welbevinden waar we proberen de mensen middels dans tot elkaar te brengen. Dans verbindt ieder door de liefde voor beweging en muziek, waardoor het dansen geen verschillen kent. Doordat we een breed lesaanbod hebben van 40 lessen per week, kunnen we gericht voor ieder persoon kijken naar de wensen en daar de juiste les bij proberen te vinden. We bieden lessen aan in de ochtend, middag en avond, waar een aantal dansstijlen op verschillende dagen gegeven worden.”

Het verhaal achter Balletschool van den Ende
Klassiek volwassenen balans retire. Foto via Balletschool van den Ende

Instromen op ieder moment

“Vaak merken we dat mensen op oudere leeftijd nog willen starten met danslessen en ook daar kunnen wij hen een aanbod bieden met de les klassiek ballet op beginnend niveau of de les Jazz op gemiddeld niveau. Instromen is bij ons het gehele jaar door mogelijk, zolang er plaats is in de lessen. Het is niet nodig om een lidmaatschap af te sluiten voor een heel jaar, het is na een eerste periode van deelname maandelijks opzegbaar.

Mensen kunnen altijd eerst vrijblijvend een proefles doen. Bij jonge kinderen zijn de ouders ook welkom om de les mee te kijken met hun kind, waardoor zij gezamenlijk een indruk krijgen van de les en de keuze kunnen maken of deze voldoet aan de verwachtingen.”

Is er ook speciale danskleding nodig in de lessen?

“Dansen doe je in danskleding en dat is ook bij onze school een voorwaarde bij het volgen van lessen. Het dragen van danskleding kent met name bij kinderen t/m 14 jaar een aantal basisregels. Zo vragen wij kinderen bij balletlessen om pastelkleurige balletkleding te dragen met balletschoenen. Bij andere dansstijlen is dat een zwarte dansbroek, T-shirt naar keuze en het daarbij behorende schoeisel van de specifieke dansstijl.”

Daar zit een visie achter:

“Bij dansen is het belangrijk dat de docent goed kan zien hoe de leerling de beweging uitvoert en daarop kan bijsturen met een correctie. Bij wijd zittende kleding is het lichaam namelijk niet goed te zien en strak zittende kleding als een spijkerbroek maakt dat een beweging juist niet goed uitgevoerd kan worden. Ook de kleur van kleding speelt een rol:

De kleuren die wij als voorkeur aangeven zorgen voor een rustig beeld. Wanneer we groepen kinderen lesgeven, kan er sneller gecorrigeerd worden op de uitvoering van danspassen en de lichaamshouding en het bevordert de concentratie. Wanneer kinderen allen een breed kleurenpalet zouden dragen, zorgt dat voor extra prikkels naast de groepsgrootte en de muziek die ook al het nodige in de concentratie van kinderen vragen.

Gezien het lesgeven aan volwassenen een andere benadering kent, is het dragen van danskleding voor hen niet verbonden aan regels. Wel kunnen zij advies vragen aan de docent waarop zij gezamenlijk afstemmen wat prettig is om te dragen tijdens een les.”

Worden er ook voorstellingen gegeven?

“Iedere twee jaar streven wij ernaar om een mooie leerlingenvoorstelling te maken waar al onze leerlingen vanaf 3 jaar de mogelijkheid krijgen te stralen en te genieten van een bijzondere ervaring door op te treden in een écht theater voor een groots publiek. We voeren een voorstelling op vanuit een bekend ballet of musical waar wij een eigen draai aan geven. Daardoor zijn de voorstellingen bijzonder en uniek. Alle dansen die vanuit de 40 lessen worden opgevoerd verbinden het verhaal. Iedere dans vertegenwoordigt een belangrijk element of karakter, waardoor de bezoeker het gevoel heeft naar een echt verhaal te kijken in plaats van losse dansen.”

De kijker ontroeren

“Alle leerlingen vanaf de leeftijd van 3 jaar kunnen aan de voorstelling deelnemen. Wij streven naar een dynamische voorstelling waarin de kijker ontroerd wordt door de onbevangenheid van de jongste leerlingen als ook het enthousiasme voelt van het hoge niveau van de oudere groepen wat wij als amateurschool kunnen vertegenwoordigen. We zijn trots op het niveau dat wij behalen met onze leerlingen.”

Sterren van de hemel dansen

“Het is een bewuste keuze om de voorstellingen eens in de twee jaar op te voeren. Het ene jaar streven we ernaar om gericht te werken aan de danstechniek om het daarop volgende jaar toe te kunnen werken naar een choreografie voor een voorstelling. Zo kunnen onze leerlingen echt groeien in hun dansontwikkeling en uitkijken naar een mooie voorstelling waar zij de nieuw geleerde danspassen kunnen laten zien en de sterren van de hemel kunnen dansen.”

Het verhaal achter Balletschool van den Ende

Kunt u iets vertellen over de partners van ‘Balletschool van den Ende’?

“Wij vinden het belangrijk om de dansschool bij iedereen onder de aandacht te brengen om ieder de kans te geven deze passie te ontwikkelen. Daarom werken wij samen met Gemeente Amsterdam. De afdeling Team Sportservice levert een aandeel in de organisatie waar de Balletstudio kennismakingslessen op scholen verzorgt. NSA-trajecten worden in overleg vormgegeven.”

Stichting Prisma

“We werken samen met Stichting Prisma, zodat wij lessen kunnen bieden aan kinderen met een beperking. Deze groepen zijn extra klein en hebben meer begeleiding en ondersteuning voor de kinderen.

We werken samen met partners als het Jongeren Cultuur Fonds Amsterdam en het Jeugdfonds Sport en Cultuur die gezinnen met kinderen in de leeftijd van 2 t/m 18 jaar financieel ondersteunen. Wanneer ouders hiervoor in aanmerking komen, dan vergoeden zij het lesgeld van de leerlingen.”

De stadspas

“Mensen met een Stadspas kunnen óók bij ons dansen! Als Balletstudio hebben wij goed contact met de fondsen, waardoor ouders alleen zelf de aanvraag hoeven te doen en wij daarna de betaling van het lesgeld afhandelen met het betreffende fonds.”

Het verhaal achter Balletschool van den Ende
Foto via Balletschool van den Ende

Buurtinitiatieven

“We nemen graag deel aan buurtinitiatieven. Zo hopen we volgend jaar weer te kunnen aansluiten bij het Huygensfestival op het Christiaan Huygensplein en blijven we ons oriënteren op nieuwe projecten die steeds meer gerealiseerd worden in de buurt.”

Wordt er wel lesgegeven in verband met de Corona?

“In de coronatijd hebben wij zeker niet stil gezeten. In die periode hebben wij wekelijks contact onderhouden met onze leden middels een nieuwsbrief. Het docententeam heeft een breed en gevarieerd lesaanbod gecreëerd. In eerste instantie zijn alle lessen opgenomen, gemonteerd en toegankelijk gesteld voor onze leden.”

Eerste lockdown

“Zo konden de leden tijdens de eerste lockdown toch blijven dansen en zelf het moment kiezen wanneer ze dat deden. Daarna zijn we gestart met het aanvullen van het filmaanbod door een afwisseling door het geven van live ZOOM-lessen. Gelukkig konden we in juni de meeste lessen op een buitenlocatie hervatten.”

Dankbaarheid richting leden

“We zijn onze leden dankbaar dat zij ons in deze zware tijden gesteund hebben, waardoor de school kan blijven voortbestaan en de docenten worden voorzien van werk. Vanaf augustus zijn we weer gestart in de Balletstudio waar we alle lessen mogen geven. Nu het in de wintermaanden onzekere tijden blijven, kunnen wij onze leden bij een eventueel nieuwe lockdown voorzien van filmmateriaal en live ZOOM-lessen. Al blijft het uitgangspunt natuurlijk om de lessen zoveel mogelijk in de Balletstudio te geven”, laat een van ballet bevlogen Tamara Broekman ten slotte namens Balletschool van den Ende weten.

Interview door:

Rik Verkaik

VTA Cultuur

vrijetijdamsterdam.nl