KRACHTENBUNDELING NYC&COMPANY EN AMSTERDAM MARKETING

VTA interviewde de voorbije weken een aantal boten die deelnemen aan de Canal Parade tijdens Pride Amsterdam 2018 op zoek naar het verhaal achter de deelname. Vandaag in het zevende deel het interview met Olga Witteveen namens de boot van NYC&Company en Amsterdam Marketing.

Wie zijn jullie?

Wij zijn NYC&Company en Amsterdam Marketing. Deze citymarketing organisaties dragen allebei de identiteit van hun stad uit, waarbij diversiteit en acceptatie belangrijke kernwaarden zijn. Dit jaar varen we samen mee met de Amsterdam Canal Pride.

Met welk doel varen jullie mee?

Met onze gezamenlijke deelname laten we zien dat we allebei trots zijn op onze open cultuur en dat een warm hart toe dragen.

Daarnaast promoot New York WorldPride 2019, dat volgend jaar in NYC plaatsvindt. Dat valt tevens samen met de herdenking van de Stonewall-rellen, die 50 jaar geleden plaatsvonden.

De Stonewall rellen. Wat gebeurde er en waarom?

Om Stonewall50 te vieren, zal de wereld in 2019 terugkomen naar de geboorteplaats van Pride.

In de vroege uurtjes van 28 juni 1969 begonnen de rellen bij Christopher Street in de buurt van West Village. Dit leidde tot een beweging die een katalysator was voor de strijd voor LGBTQ-rechten over de hele wereld. In de drie lange nachten die daarop volgden, werd een revolutie ingezet. Bezoekers van de Stonewall vochten terug en kwamen samen in opstand tegen politie en overheidsvervolging die hen al decennia lang onderdrukte. Ze zouden niet langer worden gekleineerd of zich moeten verontschuldigen voor wie ze waren en van wie ze hielden. Toen op de vierde dag de ochtend eindelijk aanbrak, waren de eerste stappen naar gelijkheid eindelijk gezet. Het idee om trots op zichzelf te zijn werd geboren. Het gevecht was nog lang niet afgelopen.

Stonewall heeft ons geleerd om onze weg naar vrijheid te vieren, te omarmen en lief te hebben. Hoewel er sinds die dag in 1969 veel sprongen zijn gemaakt, moeten we blijven streven naar gelijkheid en vooruitgang boeken. Met de 50ste verjaardag van Stonewall verenigen we ons en brengen we een eerbetoon aan de reis van LGBTQ gelijkheid in NYC en de wereld. NYC&Company is de trotse Host City Partner van Heritage of Pride, de organisatoren van New York City Pride, wiens thema “Millions of Moments of Pride” is.

Hoe gaat het volgens jullie momenteel met de LGBTQ acceptatie wereldwijd?

De LGBTQ-beweging heeft veel vooruitgang geboekt, maar er is nog een lange weg te gaan. Er zijn 74 landen waarin homoseksualiteit en niet-reguliere genderexpressie strafbaar zijn. Zelfs in vrije westerse landen moeten we blijven streven naar gelijkheid en vooruitgang.

Wat heeft volgens jullie de doorslag gegeven dat er dit jaar mee gevaren mag worden?

Het is natuurlijk leuk dat er een internationale deelnemer is. Helemaal vanwege de herdenking van de Stonewall rellen. Deze historische gebeurtenis is een inspiratie geweest voor de vele Prides over de hele wereld.

Met hoeveel mensen staan jullie op de boot?

Er zullen ongeveer 40 gasten met ons meevaren die een gevarieerde groep vertegenwoordigen uit beide steden, inclusief bewoners, bezoekers en corporate partners. Er zal ook internationale pers zijn op uitnodiging van Amsterdam Marketing en NYC&Company.

Wat verwachten jullie van deze dag in Amsterdam?

Het is natuurlijk uniek dat deze Pride per boot is en over de Amsterdamse grachten gaat. En bijzonder dat het een feest is dat jaarlijks zo groots gevierd wordt met de hele stad. En natuurlijk hoopt New York City dat ze de Pride-toeschouwers inspireert om een bezoek te brengen aan New York tijdens het “The Year of Pride”.

Hoe komt jullie boot eruit te zien? Hoe gaat het uiteindelijke resultaat tot stand komen?

De boodschap die wij willen meegeven is: ‘Amsterdam goes New Amsterdam, see you at WorldPride 2019’. Wij hebben XSAGA gevraagd om een concept te bedenken en de boot te produceren. XSAGA stelde voor om de oorsprong van de geboorte van New York als New Amsterdam als uitgangspunt te gebruiken. Zij bedachten een concept welk in één duidelijk beeld zichtbaar maakt dat de stad New York, met al zijn hoge wolkenkrabbers, oorspronkelijk voortkomt uit de stad Amsterdam. Zij hebben ontwerpster Merel Corduwener benaderd om het concept grafisch vorm te geven. De boot zal volledig door inflatable’s van Airworks worden aangekleed, waarop het ontwerp afgebeeld wordt. Het wordt een varend kunstwerk dat een indrukwekkend beeld zal geven. Ook de kleding van de opvarenden, de muziek en de choreografie zullen speciaal worden afgestemd op het concept en in relatie staan met het ontwerp.

De wereldwijde PRIDE in New York? Wow. Vertel…. Wat gaat er gebeuren?

In “The Year of Pride” vieren we de 50e verjaardag van de Stonewall-rellen en de geboorte van Pride. New York is de trotse Host City Partner van NYC Pride voor WorldPride 2019. Het is een belangrijk jaar om de vooruitgang die de stad heeft geboekt met LGBTQ-rechten uit te dragen. De stad New York nodigt de wereld uit om de triomfen te vieren die onze LGBTQ-gemeenschap in de laatste halve eeuw heeft gemaakt. En om zich opnieuw te committeren aan de vooruitgang die nog moet komen. Heel volgend jaar zullen we 50 jaar strijd voor gelijkheid voor de LGBTQ-gemeenschap eren, we nodigen je van harte uit om naar New York te komen!

vrijetijdamsterdam.nl

Gerelateerde artikelen:

We willen strijden voor een goede en toegankelijke hiv zorg 

GroenLinks draagt boot op aan helden Gay Pride Istanbul 

Choice: inzet voor seksuele- en reproductieve rechten en gezondheid 

Spijker Bar: Proudly Serving the gay community since 1978

Boodschap Drag Queens United: Be a hero: express yourself 

Senioren en medewerkers ervaren de boottocht als fantastisch 

Mister B: we vertegenwoordigen een speciaal deel van de gay community

We willen strijden voor een goede en toegankelijke hiv-preventie zorg

Netzo Amsterdam: een gezellige vereniging waar iedereen zich thuis voelt 

Engelse en Amerikaanse artiesten debuteren in Amsterdam 

 

 

Rik Verkaik, Vrije Tijd Amsterdam