DJ Mason: “Amsterdam is een broeinest van creativiteit”

Vrije Tijd Amsterdam is altijd op zoek naar mooie DJ-verhalen in Amsterdam en omstreken. In dat kader stellen we een aantal vragen aan DJ Mason, artiestennaam van Iason Chronis.

Door: Rik Verkaik 

Waar ben je geboren en getogen?

“Ik ben in Amsterdam geboren en woonde de eerste jaren op de Kerkstraat. Daarna heb ik in Bussum gewoond tot 1998. Sindsdien ben ik weer Amsterdammer en kan me eigenlijk niet voorstellen dat dat nog gaat veranderen anytime soon.”

Hoe is jouw passie voor muziek ontstaan en wat bracht je ertoe om DJ te worden?

“Toen ik zeven jaar was zat ik een tijdje bij Kinderen voor Kinderen, daardoor waren we veel in grote opname studio’s. Terwijl iedereen in de pauze ging voetballen bleef ik in de studio hangen om geobsedeerd naar die grote mengtafels en knipperende lichtjes te staren. Toen besloot ik dat ik later in studio’s wil werken. Dat is ook min of meer hoe het heeft uitgepakt een paar decennia later!”

Kun je iets vertellen over je muzikale stijl?

“Ik probeer mezelf daarin niet te veel te beperken, maar het zit ergens tussen house, disco, electro, indie dance, met een grote liefde voor pop. Zolang het maar fris en origineel aanvoelt.”

Heb je een vast ritueel voordat je het podium opgaat?

“Ik bereid me altijd behoorlijk obsessief voor door oneindig muziek te luisteren en ordenen. Dat stopt eigenlijk nooit en gaat elke dag door – je moet een beetje een verzamel gen hebben om DJ te worden. Om vervolgens al die voorbereiding tijdens het draaien allemaal los te kunnen laten en on the fly keuzes te kunnen maken, afhankelijk van wat de sfeer is in het publiek.”

Wat is een hoogtepunt uit je muziekcarrière dat je nooit zult vergeten?

“Dat zijn er inmiddels wel behoorlijk wat. Een wereldtour van 9 weken buitenland was wel indrukwekkend. Daar zaten bijvoorbeeld 4 steden in 24 uur bij. Maar als Amsterdammer zijnde, was op de middenstip van de Arena spelen tijdens Sensation White wel een mijlpaal. Elke keer dat ik daar langs kom flitst dat nog door mijn hoofd.”

Hoe zorg jij ervoor dat het publiek echt losgaat?

“Iedereen kan de bekende grote platen van het moment draaien, maar ik probeer een feestje te bouwen zodat het publiek op de dansvloer wel wat nieuws, fris en anders te horen krijgt dan ze gewend zijn. Ik vind dat eigenlijk ook de taak van een DJ: vermaken door te verrassen. Dat kunnen eigen edits zijn, maar ook door wat breder in subgenres te spitten. Er komt zo ongelooflijk veel muziek uit, dat veel hele gave dingen onontdekt zijn.”

Je hebt ook iets gedaan voor Amsterdam 750. Kun je daar iets meer over vertellen?

“Ik zat in de adviesraad om vanuit mijn achtergrond bij te dragen aan hoe we 750 jaar goed kunnen vieren als stad. Volgens mij is het een behoorlijk mooi en gebalanceerd programma geworden.”

Wat is de meest inspirerende artiest waarmee je hebt samengewerkt?

“Oooph dat is lastig kiezen. Ik heb een song met Roisin Murphy gedaan, die heel inspirerend was om mee te werken door haar oneindige bron van creativiteit. Met Run DMC werken was gaaf omdat het zulke extreme legends zijn. Recent heb ik een paar keer met Dizzee Rascal in de studio gewerkt die natuurlijk behoorlijk tof is. Maar het zijn niet altijd de grote namen die het meest inspirerend zijn. Zo hebben we ook gewoon hele waanzinnige songwriters en vocalisten in Amsterdam, zoals Yael Watchman en Might Delete Later, waar ik hele toffe studiosessies mee heb gedaan.”

Heb je tijdens een optreden weleens een blunder gemaakt?

“Veel te veel. Ik heb weleens in Miami voor 5.000 man de stroom eruit getrokken. Het werd toen zo donker in de DJ booth dat ik het ook niet zo snel meer kon vinden. Maar ik moet ook aan Oerol denken, waar ik een keertje het jaar erop terug geboekt werd voor hetzelfde strandfeest. Ik begon op de afgesproken tijd te draaien voor wat oudere mensen die rustig een cappuccino dronken, met behoorlijk weinig reactie. Omdat ik de organisator niet zag en geen bereik had, zette ik een lange plaat op en rende de duinen op om hem te kunnen bellen. Vanaf daar zag ik de andere strandtent een strand ingang verderop met duizend man en lasers. Geen idee waar ik net had gedraaid (en waarom ze me überhaubt lieten draaien). Uiteindelijk heb ik nog een minuut of 10 op het goede feest kunnen draaien voordat het stopte.”

Wat betekent Amsterdam voor jou als artiest?

“Amsterdam is een broeinest van creativiteit waar ontzettend veel gebeurd op muzikaal vlak. We zijn recent Rekorder Studio’s gestart, 1500 m2 aan muziekstudio’s en podcast ruimtes om een centrale plek te zijn voor talent: van songwriters tot producers en DJs. Op die manier hoop ik een klein steentje bij te kunnen dragen aan de cultuur van de stad.”

Is er de komende tijd een optreden waar je erg naar uitkijkt?

“Ik ga binnenkort op Australië tour waar ik erg naar uitkijk. Daarnaast is de Animal Language Kafe Rave altijd een hoogtepunt. Sinds een jaar of tien geven we die feestjes in en rond Amsterdam, waarbij we op één avond met een mobiel geluidssysteem en een paar honderd ravers feestjes bouwen op 4 onlogische locaties: bruine kroegen, shoarmazaken, badminton kantines etc. Het is gratis en we hoeven het nauwelijks te promoten omdat het altijd hysterisch druk en leuk is.:

Heb je nog muzikale dromen?

“Ik hoop exact dit nog heel erg lang te mogen doen!”

Over de auteur:

Rik Verkaik, oprichter van Vrije Tijd Amsterdam, schrijft al meer dan acht jaar over exposities, evenementen, kunstenaars, muziekartiesten, ondernemers en maatschappelijke initiatieven in Amsterdam. Al meer dan een miljoen mensen hebben zijn bijdragen voor deze website en bijbehorende social mediakanalen gelezen.

Rik Verkaik