
Amsterdam herbergt bijzondere kunstenaars en Vrije Tijd Amsterdam deelt graag hun verhaal. Vandaag stellen we een aantal vragen aan Elsbeth Pluimers.
Wilt u zichzelf eerst eens introduceren?
“Mijn naam is Elsbeth Pluimers. Met een studie biologie/geografie als ondergrond ben ik geïnspireerd door de natuur en gefascineerd door het ontstaan van de aarde. In beelden van brons, glas en steengoed kunnen de toeschouwers dit herkennen. Het boek ‘Golden Spike’ licht de achterliggende filosofie toe.
‘Golden Spike’ is een vakterm uit de geologie, een ‘gouden spijker’ die de locatie markeert waar de basis van een gesteente uit een bepaald geologisch tijdperk duidelijk zichtbaar is. Dergelijke geologische typelocaties worden in de praktijk niet met (gouden) spijkers aangeduid, maar met (bronzen) plaquettes of metselwerkjes.”

Heeft u een art opleiding gevolgd en wat sprak u het meest aan bij de opleiding?
“1980 – 1985: De Akademie voor Beeldende Vorming Amsterdam. De studenten van de beeldhouwafdeling kregen elke dag les van een vakdocent. Naast de kunstzinnige ontwikkeling stond deze opleiding garant voor een stevige theoretische basis.
1985 – 1988: De Rijksacademie van Beeldende Kunsten Amsterdam. Docent Kees Hoogendam heeft mij alle kneepjes van het keramiekvak en stoken in houtovens geleerd. Met zijn vriend Seungho Yang, een beroemde keramist in Zuid-Korea, hebben we een expositie gemaakt in de binnentuin van Sanquin. Daarna volgde een uitnodiging om samen te werken met een internationale groep keramisten in Montigny (F). Dat heeft mij op het pad gebracht dat ik nog steeds bewandel.
1987 – 1988: Hochschule der Künste West-Berlijn. Hier heb ik een onvergetelijke ervaring gehad die nog steeds doorwerkt! De voedingsbodem voor een mix van Oosterse en Westerse benadering is daar gelegd.”
Is er een ruimte waar u helemaal zichzelf kan zijn om uw kunst te creëren?
“In 1989 ben ik gestart met het bouwen van een eigen atelier op de Nieuwe Meer. Een hele uitdaging over een lange periode. Vorig jaar hebben we het 35-jarig jubileum van Stichting Nieuw & Meer gevierd. In die tussentijd hebben veel cursisten les gekregen in atelier Golden Spike, genoemd naar het gelijknamige boek. De directeur van Jenaplan-school De Zevensprong uit Nieuw Sloten, vindt het atelier zo inspirerend dat we daar afgelopen jaar het project ‘Icarus’ met kinderen hebben uitgevoerd.”
Met welke materialen werkt u het liefst en hoe komt uw werk tot stand?
“Vanuit mijn kennis van de aardwetenschappen en Aziatische tradities maak ik werken in klei, brons, glas en keramiek. Mijn speurtocht begon ooit in het fossielenkabinet van het Teylers Museum. Mijn inspiratie haal ik vooral uit de natuur, met beelden die de band met de aarde herscheppen: laag voor laag wordt de stratigrafie doorboord en doorgrond.”
Hoe kijkt u naar kunst en wat zijn uw inspiratiebronnen?
“Mijn inspiratiebronnen vermeld in mijn boek Golden Spike (2013) zijn: Parc des Volcans in de Auvergne (F); de gevonden vulkanische bom in Puy de la Vache (bij Puy de Dôme); ansichtkaart: Reiniging kruisbeeld; Etruskische kunst; Joseph Beuys + Walter de Maria (Vertical Earth Kilometer, Documenta 1977); Shinkichi Tajiri; Hokusai.
Ondertussen is de belangstelling gewekt voor: de Koreaanse keramiek geschiedenis; Perzische gedicht van Attâr ‘The Canticle of the birds’ (1177); Antropoceen, nieuw tijdperk in de geologie na het Holoceen. En door wetenschappers zoals onder andere Peter Westbroek (De ontdekking van de Aarde).”
Wat zijn uw favoriete stromingen in de kunstgeschiedenis?
“Mijn favoriete stromingen zijn de Etruskische en Egyptische kunst; Koreaanse keramiek geschiedenis en tuinkunst; Land Art.”
Vindt u Amsterdam als kunstenaar een inspirerende stad?
Ik vind Amsterdam zeker een inspirerende stad door de vele initiatieven zoals:
Platform kunstRUIM
“Het platform kunstRUIM voor Amsterdamse kunstenaars, dat vijf jaar bestaat en zich onderscheidt van andere kunstenaarsverenigingen zoals Arti, Lucas en de Onafhankelijken. Dat geeft aan dat er in Amsterdam een gunstig klimaat is voor zo’n nieuwe formule van exposeren-ontmoeten van zowel makers als kopers.”

Voordracht Adriaan Theeuwes
“De voordracht van Adriaan Theeuwes tijdens de finissage van expositie ‘Vuurvogels, Phoenix en een vogeltempel’ in Cultureel Poortgebouw Buren (okt’24). De volgende dag schreef hij een treffende samenvatting op LinkedIn: ‘Zondag was ik op een heel bijzondere expositie van drie zeer interessante kunstenaars in Buren: Annemarie Rijkse, Jurjen van Houwelingen en Elsbeth Pluimers. Interessant omdat ze alle drie prachtige werken maken waarin veerkracht, positiviteit en vallen en opstaan een rode draad zijn. Maar ook omdat ze het maken van kunst delen met anderen door workshops, inspiratiesessies en lezingen.”
Ongedocumenteerden in Nieuw Sloten
“Tijdens Corona was het mogelijk om een project te initiëren voor ongedocumenteerden in Nieuw Sloten, dit onder beleid van wethouder Rutger Groot Wassink. Bewoners van Nieuw Sloten hebben in Huis van de Wijk België een gebaar gemaakt door een Gesamtkunstwerk te schilderen voor de nieuwe bewoners van In Via op de Anderlechtlaan. Ook de kinderen hebben schilderijen gemaakt.”

Kunstenaarscomplex Nieuw & Meer
“Kunstenaarscomplex Nieuw & Meer, Oude Haagseweg 51 is een typisch voorbeeld van ‘urban development’ op het gebied van ontwikkelen van een ‘culturele plek in combinatie met ecologie’. En dat aan de rafelrand van Amsterdam Zuid-West, gekraakt in 1988, nu het pareltje van Amsterdam West: een levendige kunstlocatie voor Amsterdammers die even de zinnen willen verzetten. Dat Atelier Golden Spike daar onderdeel van is, daar ben ik trots op.”
Staan er nog solo- en/of groepsexposities op de agenda?
“Ik doe mee aan de expositie Pashmin Gallery in Dubai (VAE) en de expositie Buren Buiten tijdens Pinksterweekend 7 en 8 juni 2025. Iedereen is van harte welkom om te komen kijken.”