#ikhoefmijngeldNIETterug als teken van solidariteit met evenementenbranche
Foto: © Vrije Tijd Amsterdam NL

Vandaag wordt in Nederland #ikhoefmijngeldNIETterug geïntroduceerd. Hiermee kunnen tickethouders van afgelaste evenementen aan organisatoren laten weten dat zij hun geld niet terug hoeven, ondanks dat zij geen gebruik hebben kunnen maken van hun toegangsbewijs.

De evenementenbranche wordt momenteel hard geraakt door de maatregelen die worden genomen in de strijd tegen het coronavirus. Tot en met 6 april zijn alle evenementen hoe dan ook afgelast, terwijl daarnaast de kaartverkoop van evenementen na die datum danig onder druk staat. Voor afgelaste evenementen zijn organisatoren zoveel mogelijk op zoek naar alternatieve data, maar soms is annulering niet te voorkomen.

Met #ikhoefmijngeldNIETterug kunnen consumenten aangeven dat zij afzien van restitutie. Het idee hiervoor is afkomstig van Built For Comfort Communications, onafhankelijk communicatiebureau op het gebied van sport en entertainment: “Het is oproep tot solidariteit op vrijwillige basis, ingegeven door de suggestie van onze personal trainer die het maandtarief naar beneden wilde bijstellen, vanwege het sluiten van zijn sportschool. Dat wilde ik niet, want zijn inkomsten zouden dusdanig dalen, terwijl zijn lasten wel doorlopen. Bij een evenement van bijvoorbeeld 10.000 bezoekers en een gemiddelde kaartprijs van € 20,= zijn de inkomsten € 200.000,=. Dat kan teruggestort als het evenement niet doorgaat, maar ik weet van mijn opdrachtgevers dat zij al veel kosten in aanloop naar een evenement maken. De afgelaste activiteitenkalender is nu nog leeg, maar ik ga er vanuit dat die vanaf nu gevuld gaat worden.”

Voor dit initiatief wordt vandaag de website www.ikhoefmijngeldnietterug.nl gelanceerd en www.idontwantmymoneyback.com is hieraan gelinkt. Hierop kunnen organisatoren hun afgelaste evenement aanmelden. Tickethouders kunnen in de agenda kijken of hun evenement op de lijst staat en zo ja, dan kunnen zij via een link aangeven dat zij afzien van teruggave van het entreegeld.

Inmiddels heeft een groot aantal organisatoren enthousiast gereageerd op het initiatief. Hierbij valt te denken aan festivalorganisatoren, theaters en theaterproducenten.

vrijetijdamsterdam.nl

Lees ook: Zlatan begint crowdfunding in strijd tegen coronavirus