
Code Oranje: hitte in Amsterdam! Het is zeer warm in de stad en de komende dagen gaat de temperatuur zelfs nog verder stijgen. Vanaf woensdag tot en met vrijdag worden temperaturen van boven 30 graden Celsius verwacht. Voor bijna het hele land is code oranje van kracht.
De aanhoudende warmte kan een flinke belasting vormen voor het lichaam. Niet alleen kwetsbare groepen lopen risico; ook gezonde mensen kunnen bij intensieve lichamelijke inspanning last krijgen van de hoge temperaturen.
Vanaf woensdag bereikt de hittekracht in het midden en zuiden van het land waarden tussen 9 en 10. In het noorden geldt vanaf die dag code geel vanwege het zeer warme weer.
Door de combinatie van hoge temperaturen en een hoge luchtvochtigheid voelt het buiten extra benauwd aan. Vooral ouderen en mensen met gezondheidsproblemen kunnen hierdoor klachten ervaren. Tegelijkertijd kunnen ook gezonde personen te maken krijgen met uitdrogingsverschijnselen of oververhitting wanneer zij zich zwaar inspannen.
De komende dagen ligt de hittekracht in de middaguren naar verwachting tussen 7 en 9. Vanwege de aanhoudende warmte is het Nationaal Hitteplan van het RIVM actief.








