Pieter Pieterszoon en Mona Hatoum samen in collegekamer

Pieter Pieterszoon en Mona Hatoum samen in collegekamer
Foto: vrijetijdamsterdam.nl

Pieter Pieterszoon en Mona Hatoum samen in collegekamer

In de collegekamer van de Oude Kerk, die tijdelijk al een eeuwenoude zilveren monstrans herbergt, zijn vanaf heden nog eens twee extra kunstwerken te zien. Het ene is Do unto others (1997) van de Libanese kunstenaar Mona Hatoum (1952). Het andere is een schilderij uit 1567 van de hand van de Nederlandse kunstschilder Pieter Pieterszoon (1540/41-1603). Gezamenlijk appelleren deze werken niet alleen aan de geschiedenis van de beeldenstorm die het interieur van de Oude Kerk heeft getekend; zij roepen ook vragen op over actuele thema’s als in- en uitsluiting en omgaan met geweld en conflict. Door hun interactie met elkaar en met hun monumentale omgeving slaan zij een brug tussen toen en nu.

‘Do unto others’, van Mona Hatoum verbeeldt een boemerang, maar dan een van roestvrij staal in plaats van het gebruikelijke warme organische hout. Hatoums boemerang is geslepen als een tweesnijdend mes. Wie hem gooit krijgt hem terug en raakt onvermijdelijk gewond. De titel van dit werk verwijst naar de gouden regel: doe anderen zoals u wilt dat zij u doen. De Palestijnse Hatoum ontvluchtte in 1975 de burgeroorlog in Libanon. Ze vestigde zich tijdelijk in Londen maar kon, vanwege haar geloofsovertuiging, nooit meer terug. In haar dynamische kunstpraktijk onderzoekt zij de menselijke strijd in relatie tot politieke conflicten en stelt zij wereldwijde verschijnselen als ongelijkheid en buitenstaanderschap aan de kaak.

Memorietafel

Net als de monstrans, die al sinds oktober te zien is in de collegekamer, behoorde ook de memorietafel van Pieter Pieterszoon tot de laatmiddeleeuwse inventaris van de Oude Kerk. Op deze memorietafel zien we Cornelis Jacobszoon met zijn gezin. Jacobszoon was een van de laatste katholieke kerkmeesters en burgemeesters van Amsterdam. Vanwege de naderende alteratie en het vooruitzicht als katholiek te worden buitengesloten, besloot hij naar Duitsland te vertrekken. Hij nam de zilveren monstrans en de memorietafel mee naar de Duitse stad Kalkar, met het idee ooit terug te keren en dan de kunstschatten weer naar de Oude Kerk te brengen. Jacobszoon keerde nooit terug. Zijn zoon schonk de kerkschatten aan de Roomse Sint Nicolaaskerk in Kalkar die ze sindsdien in bewaring heeft. Tot eind september 2019, zijn de memorietafel, de zilveren monstrans en de boemerang van Hatoum nu in de collegekamer van de Oude Kerk te bewonderen.

Oude Kerk

Als hedendaagse kunstinstelling in een historisch monument onderzoekt de Oude Kerk haar vroegere, huidige en toekomstige betekenissen en haar dynamische omgeving als pars pro toto voor de ontwikkeling van onze samenleving. Eind 2018 opende de Oude Kerk zeven historische zijruimtes, waaronder de collegekamer, met een verdiepende presentatie van de collectie en plaats voor (inter)nationale bruiklenen, historische én hedendaagse kunst. Op deze manier verbindt de Oude Kerk de talrijke historische verhalen met de persoonlijke verhalen van vandaag. Nieuwe pagina’s worden aan de (kunst)geschiedenis toegevoegd. Hedendaagse kunst is het erfgoed van morgen.

vrijetijdamsterdam.nl

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here