Orkater presenteert nieuw seizoen
PR-foto De dood van Benny Simons: Anne Claire de Breij

Muziektheatergezelschap Orkater presenteert in seizoen ’24-’25 nieuw geschreven en nieuw gecomponeerd muziektheaterrepertoire. De succesvolle filmmaker Shady El-Hamus (o.a. De Libien Forever Rich) maakt in maart 2025 zijn theaterdebuut. In De dood van Benny Simons – geschreven door Shady en Ashgan El-Hamus met Daniël Kolf in de hoofdrol – probeert een jongen die om is gekomen door zinloos geweld zijn eigen dood te saboteren om zo zijn familie niet te hoeven achterlaten. Na de succesvolle samenwerking bij En ze maakte een kind maken Sarah Sluimer en Anne Fay Kops in voorjaar ’25 de nieuwe voorstelling De Binnenvrouw, over de discongruentie tussen de binnenwereld en dat wat een vrouw aan de wereld laat zien. Het nieuwe theaterseizoen wordt in september afgetrapt met Stepping Stones: het sluitstuk van de trilogie in coproductie met Bijlmer Parktheater over 100 jaar Surinamers in Nederland. Na de succesvolle voorstellingen Woiski vs. Woiski en De Gliphoeve staat in Stepping Stones de huidige tijd centraal, waarbij schrijver, spoken word artiest en actrice Roziena Salihu zich aansluit bij het schrijversteam om ook de jongere generatie een stem te geven.

Als enige grote gezelschap in Nederland dat zich structureel toelegt op het maken van hedendaags muziektheater, kiest algemeen directeur van Orkater Wieke ten Cate voor een makerskern die feilloos de tijdsgeest aanvoelt en deze vanuit uiteenlopende perspectieven en muzikale genres belicht. “Ik kijk uit naar ‘Stepping Stones’, het derde deel van de trilogie over de Surinaamse gemeenschap in Nederland. Dit keer niet gebaseerd op een historisch moment dat we met de blik van het heden kunnen beschouwen, maar over Nederland nu. Over hoe we nu samenleven. Ik verheug me op de nieuwe generatie makers – zoals KONVOOI en Shady El-Hamus – die voor het eerst de grote zaal bespelen met de verhalen die zij daar willen zien. Met Sarah Sluimer, Anne-Fay Kops, Ashgan El-Hamus, UMA, Roziena Salihu en Esther Duysker hebben we bovendien een selectie van scherpe en opkomende vrouwelijke componisten en schrijvers in huis die de bestaande theatercanon zeker zullen bevragen en verrijken”.

Nog meer in seizoen ’24 – ‘25

Verder presenteert Orkater in seizoen ’24 – ’25 High-Rise van KONVOOI. Na de succesvolle bewerkingen van de literatuurklassiekers ILIAS en De meester en Margarita waagt dit collectief zich met High-Rise aan de gelijknamige, dystopische jaren zeventig roman van J.G. Ballard. KONVOOI creëert hiermee een muzikaal, absurd en ontregelend angstvisioen van de mens in vrije val. High-Rise gaat tijdens Oerol in juni in première en speelt vanaf eind oktober door het hele land.

In Orchestra Soledad wordt met koorzang en klassieke pianomuziek de binnenwereld van een vrouw vormgegeven die in een sociaal isolement is geraakt. De voorstelling is een zacht pleidooi van theatermaker Mattias Van de Vijver en schrijver Esther Duysker om mensen te omarmen die geestelijk in nood zijn. Orchestra Soledad speelt vanaf half december in het hele land, met Reinout Scholten van Aschat en Lotte Driessen in de hoofdrollen.

Orkater/ De Nieuwkomers

Binnen het inmiddels beproefde talentontwikkelingstraject De Nieuwkomers waarin doorlopend talent wordt ontwikkeld en het muziektheatergenre vernieuwd wordt, presenteert Orkater de nieuwste Nieuwkomers Jelle en Jessica. Beiden zijn in ‘21 afgestudeerd aan de School voor Nieuwe Dansontwikkeling. In hun debuutvoorstelling Why such a strange love ontdekken Djek en Djill in een voortdurende reeks metamorfoses zowel de betoverende als de monsterlijke kanten van hun liefde. Ze worstelen met de vraag of deze échte liefde niet alleen kan bestaan in hun verbeelding? De voorstelling gaat in première op Oerol en speelt vanaf half oktober door het hele land.

Orkater/De Nieuwkomers UMA – Jamie Grant, Cripta Scheepers en Carmen van Mulier – gaat in haar tweede Nieuwkomers-voorstelling Burning Sweetgrass de strijd aan met het onvermijdelijke: de dood. Met meerstemmige samenzang en opzwepende dans zoeken ze een antwoord op de allesomvattende vraag: hoe kunnen we leven met de dood? Burning Sweetgrass speelt vanaf begin februari door het hele land.