Het verhaal van kunstenaar Daria Lavrova

Amsterdam herbergt bijzondere kunstenaars en Vrije Tijd Amsterdam deelt graag hun verhaal. Vandaag stellen we een aantal vragen aan Daria Lavrova. 

Wilt u uzelf eerst eens introduceren?

“Ik ben Daria Lavrova, kunstenaar en illustrator, geboren en getogen in Sint-Petersburg (Rusland). Ik ben ook moeder van 2 prachtige jongens, ook zowat een fulltime beroep dat ik daarom zeker hier moet benoemen.

Mijn favoriete stromingen in de kunstgeschiedenis zijn de Russische avant-garde en constructivisme van de jaren twintig, Duits expressionisme.”

Tekende en schilderde u als kind ook al en heeft u het creatieve van huis uit meegekregen?

“Ja, van jongs af aan. Zolang ik me kan herinneren teken ik. Mijn oma was kunsthistoricus en elk weekend moest ik mee naar het museum.”

Het verhaal van kunstenaar Daria Lavrova

Welke art opleiding heeft u gevolgd en wat sprak u het meest aan bij de opleiding?

“Mijn 10 jaar basisonderwijs volgde ik op een speciale ‘kunstschool’, waar ik naast de reguliere lessen ook les kreeg in klassieke vakken als compositie, tekenen en schilderen. Maar toen ik daarna een keuze moest maken voor mijn vervolgopleiding, koos ik een totaal andere richting: ik heb de juridische opleiding bij de Universiteit van Sint-Petersburg afgerond met een diploma van master in het strafrecht.

Toch werd de kunst niet vergeten, terwijl ik overdag studeerde ging ik ’s avonds naar het atelier van Alexander Kondratyev, een befaamd kunstenaar en docent, tevens oprichter van een school die analytisch tekenen en avant-garde hoog in het vaandel had staan en die tradities trachtte voort te zetten. Mijn artistieke stijl heeft zich grotendeels onder invloed van deze tradities ontwikkeld.”

Kunt u iets over de plek/atelier vertellen waar uw projecten gecreëerd worden?

“Samen met vier andere kunstenaars deel ik een groot atelier in De Pijp in Amsterdam, een schitterende ruimte. Bij de voordeur hangt een bordje met de tekst: ‘Piet Mondriaan woonde en werkte hier’. Ik geloof dat zijn geest nog steeds ergens tussen de verdiepingen rondwaart.

Dat is het leukst in deze stad – elke baksteen hier heeft historische waarde, je voelt die eeuwen geschiedenis op elke hoek. Om mijn linoleumsnedes in serie te drukken ga ik naar AGA lab print studio, een supertoffe creatieve plek met allerlei soorten drukapparatuur. Ook werk ik af en toe buiten in de stad, ‘plein-air’.”

Daria Lavrova

 

Hoe kijkt u naar kunst en wat zijn uw inspiratiebronnen?

“Kunst is voor mij een universele taal, een manier tot communicatie en ik gebruik hem om te vertellen over bijzondere visuele ervaringen. Als een beeld mijn aandacht trekt, hoef ik het alleen maar opnieuw te creëren zoals ik het zag. Op dit moment word ik het meest geïnspireerd door stedelijke industriële objecten – door de mens gemaakt dus.

Ooit vermeden kunstenaars bewust het afbeelden van verkeersborden en markeringen, omdat deze naar hun mening de natuur zouden ontsieren. Inmiddels zijn stedelijke landschappen met alle bijbehorende infrastructuur meer dan natuurlijk. De functionaliteit van de constructies fascineren me, door hun bedachtzaamheid en door hun geanimeerde geometrie.

Ik ben geïnteresseerd om de visuele en esthetische aantrekkingskracht van techniek te ontdekken, ik wil de beweging en energie traceren die verborgen zijn in de interactie van de lijnen van deze structuren.

Mijn doel is om de innerlijke krachtlijnen en verbindingen te onthullen, die onder het oppervlak verborgen liggen en een compositie vormen. Ze houden het artistieke stuk bij elkaar en houden daardoor ook de innerlijke energie van de afgebeelde scène tegen. In die zin ben ik geen meditatieve waarnemer, mij interesseren actie en beweging. Havengebieden, vervoer, spoorwegen – dat zijn mijn inspiratiebronnen.”

Het verhaal van kunstenaar Daria Lavrova

Het verhaal van kunstenaar Daria Lavrova

Kunstwerken van Daria Lavrova

Met welke materialen werkt u het liefst?

“Olieverf op doek en old-school potlood op papier staan voor altijd bovenaan op mijn lijst, maar ik ben continu aan het experimenteren. Een paar jaar geleden heb ik de techniek van linoleumsnede ontdekt en werd onmiddellijk verliefd. De directheid en een zekere rauwheid staan het toe om extra details te vermijden en zo meteen naar de kern van de compositie te gaan.

Bovendien staat er een drukpers tussen jouw idee en het resultaat. Dat voegt magie toe omdat het ruimte laat voor verrassingen. Het kan altijd weer anders uitpakken.”

Bent u ook lid van een kunstgroep om samen te exposeren?

“Vanaf 2009 ben ik lid van meerdere verenigingen geweest. Momenteel ben ik lid van de groep en galerie ExitArtAmsterdam, samen hebben we grootse plannen voor het aanstaande tentoonstellingsseizoen. Ook doe ik graag mee aan groepsexposities, bijvoorbeeld met het IJKunst Collectief.”

Staan er nog solotentoonstellingen op de agenda?

“Op dit moment staan er een aantal exposities gepland. Zoals met het IJKunst Collectief in Loods 6 in het laatste weekend van augustus en ook in Amsterdam de Affordable Art Fair. Daarnaast heb ik exposities in Stockholm en volgend jaar in Berlijn. Ook werk ik nu aan een groot project over havens en zodra dat klaar is ga ik het zeker tonen.”

Vind u Amsterdam als kunstenaar een inspirerende stad?

“Jazeker. En niet alleen omdat het mooi is, maar zeker ook omdat het een creatieve ketel is. Je bevindt je tussen dezelfde ambitieuze en energieke mensen, die hard werken om hun eigen droom waar te maken. Ze zijn niet alleen passieve dromers, maar werken hard en zijn bereid alle mogelijke inspanningen te leveren om hun idealen te bereiken.

Amsterdam is een dure stad en daarom moet je ook leren nadenken over het commerciële deel van je droom. Het leuke en aantrekkelijke is dat de stad allerlei soorten dromers verwelkomt en iedereen op zijn minst een kans biedt. Ik tenminste heb me altijd welkom gevoeld!”