Het Fashion for Good Museum sluit vandaag zijn deuren en deelt een afsluitend rapport, waarin alle lessen en inzichten van de afgelopen zes jaar publiekelijk worden gedeeld op World Environment Day – Fashion for Good blijft zich echter wel inzetten voor een duurzame mode-industrie middels hun Innovatie Platform. Dit afsluitende Museum rapport biedt een reflectie op de missie van het museum, met waardevolle inzichten en belangrijke mijlpalen, zoals het bereiken van 115.000 bezoekers en het opbouwen van een online community van meer dan 250.000 volgers. Met het oog op transparantie en samenwerking zijn deze laatste reflecties nu voor iedereen toegankelijk, inclusief tools en educatieve programma’s die gratis kunnen worden gedownload. Alle informatie is beschikbaar op de website voor docenten, de culturele sector en geïnteresseerden.
Terugkijkend op zijn reis viert het Fashion for Good Museum successen zoals het ontvangen van 115.000 bezoekers, waaronder 8.000 studenten van 200 scholen, het cureren van 13 tentoonstellingen, het organiseren van meer dan 75 evenementen, het lanceren en ontwikkelen van 4 baanbrekende educatieve programma’s. Maar ook het bereiken van zowel de huidige als toekomstige generaties, en het inspireren van velen om verandering in de mode-industrie te bewerkstelligen. Met een earned media-waarde van ruim 46 miljoen euro via publicaties in de pers sinds 2017, is de invloed van Fashion for Good aanzienlijk geweest, wat blijkt uit de 250.000 volgers op sociale media en 15.000 trouwe nieuwsbriefabonnees.
Albert Brenninkmeijer, voorzitter van het bestuur van het Fashion for Good Museum, zegt hierover: “Bij de oprichting van het Fashion for Good Museum was het ons doel om een omgeving te creëren die de perspectieven van bezoekers op kleding transformeert, door hen te inspireren en te onderwijzen. We hoopten op de ontwikkeling van een mondiale beweging. Terugkijkend op onze reis zijn we trots op onze bijdrage aan het op gang brengen van gesprekken, het stimuleren van duurzame ontwikkeling en het vormgeven van het verhaal rond duurzame mode. We streven ernaar dat ons nalatenschap blijft voortbestaan en anderen motiveert om de status quo uit te dagen ten goede van onze planeet en toekomstige generaties.”
Dit document vormt het bewijs van onze toewijding aan transparantie en samenwerking en weerspiegelt het ethos dat Fashion for Good sinds zijn oprichting heeft gedreven: het veranderen van de harten en zielen van zijn bezoekers en hen inspireren om actie te ondernemen om mode te veranderen. Het rapport vervult de belofte die we in 2017 hebben gedaan: namelijk om onze reis, de lessen en meest impactvolle activiteiten met de wereld te delen. In het rapport ontdekken lezers reflecties op onze campagnes, inzichten over creatieve samenwerkingen met organisaties als Lowlands Festival, Dutch Design Week en Museumnacht en enkele case study’s van baanbrekende tentoonstellingen. Onze programmering was opgebouwd rond thema’s zoals de onvertelde verhalen rond katoen, circulariteit en de toekomst van biomaterialen om bezoekers te informeren en te inspireren, waardoor ze uiteindelijk zelf actie kunnen ondernemen.
“Ondanks dat we afscheid nemen van het museum, ben ik trots op wat we samen in zo’n korte periode hebben bereikt. Vanaf het prille begin, met een pop-up tentoonstelling in 2017, tot de oprichting van een dynamisch, interactief museum in 2018 heeft ons museum een hopelijk onuitwisbare stempel gedrukt op het landschap van duurzame mode. Hoewel onze fysieke deuren sluiten, leeft de geest van het Fashion for Good Museum voort in het nalatenschap van dit document, met als doel ervoor te zorgen dat onze visie voor een duurzamere en ethische industrie toekomstige generaties blijft inspireren en informeren”, aldus Katrin Ley, Managing Director van Fashion for Good.
ZES BELANGRIJKE LESSEN
Reflecterend op de diverse output van het museum tijdens zijn korte bestaan, evenals op zijn aanzienlijke invloed en bereik, erkennen we verschillende uitdagingen die we tegenkwamen tijdens de oprichting en ontwikkeling ervan. We hebben zes belangrijke lessen gedestilleerd uit de unieke duurzame museumpraktijken van het Fashion for Good Museum:
Erkenning van bredere verschuiving: Er is een bredere beweging richting duurzaamheid in de museumsector, die geïllustreerd wordt door Fashion for Good en de nieuwe ICOM-definitie.
Storytelling voor maatschappelijke verandering: Culturele instellingen zijn van groot belang bij het stimuleren van maatschappelijke verandering in de modeconsumptie door middel van storytelling.
Innovatie door beperkingen: Het omarmen van organisatorische beperkingen kan innovatie in museumeducatie en collectiebeheer stimuleren.
Betrokkenheid van het publiek: Het inzicht hebben in en uitbreiden van het kernpubliek is essentieel voor effectieve betrokkenheid bij duurzaamheidsinitiatieven.
Impact meten: Het is een uitdaging om impact te meten voor organisaties met een sociale missie, omdat hier duidelijke succescriteria voor nodig zijn.
Het opzetten van een duurzaamheidskader: Het definiëren van duurzaamheid binnen de context van een organisatie is van fundamenteel belang voor de duurzaamheidsinspanningen.
VOLGENDE FASE
Het museumgebouw gaat een nieuwe fase in en verandert in een veelzijdige ruimte waarin verschillende functies naadloos worden geïntegreerd, waaronder evenementen en co-workingruimtes. Met deze strategische evolutie blijft Fashion for Good standvastig in zijn inzet om een revolutie teweeg te brengen in de mode-industrie en zijn inspanningen te versterken via het Innovatieplatform. Eerder kondigde Fashion for Good zijn vernieuwde strategie aan, gericht op de opschaling, normalisering en vercommercialisering van regeneratieve mode-innovaties. Dit behoeft een aanzienlijke toewijding aan het verbeteren van het Innovatieplatform en het intensiveren van de inspanningen op het gebied van merkbetrokkenheid, leveranciersintegratie, financiering en impactbeoordeling. Met het sluiten van het Museum onderstrepen we de toewijding van Fashion for Good aan het bevorderen van een diepere samenwerking tussen de gemeenschap van duurzame changemakers in de mode-industrie middels innovatie.