Drift
Foto credits: Ossip van Duivenbode

“Hoe brengen we mensen mentaal weer bij elkaar?” vraagt ​​Kunstenaar Lonneke Gordijn zich af tijdens de COVID-19 periode, “Hoe kunnen wij als kunstenaars, gewend om met onverwachte omstandigheden om te gaan, bijdragen aan het creëren van samenhang en betrokkenheid?”

DRIFT wil mensen opnieuw verbinden met de natuur door middel van kunst door ruimtes te creëren voor reflectie en eenheid. In deze ruimtes wordt de kijker afgestemd op ritmes die lijken op natuurlijke bewegingen zoals het bloeien van bloemen, zwermen vliegende vogels en een golvende zee. De bedoeling van het nabootsen van deze natuurlijke bewegingen is om onze eigen ritmes met elkaar te synchroniseren. Onze hartslag, onze ademhaling en onze gedachten zijn hierin essentieel, maar worden vaak genegeerd. DRIFT gelooft dat door ons opnieuw te verbinden met onze ritmische aard, we harmonieuzer naast elkaar kunnen bestaan.

DRIFT en Carré zijn zich meer dan ooit bewust van de functie van kunst om mensen te verenigen door hoop te geven in donkere tijden. 2020 heeft voor iedereen onverwachte en moeilijke tijden veroorzaakt. Met deze voorstelling willen Carré en DRIFT het publiek een onvergetelijke ervaring bezorgen die aanzet tot reflectie.

“Iedereen kent dat gevoel van rust dat je ervaart als je lang naar de beweging van golven of zwermen vliegende vogels kijkt. Het brengt een zekere balans tussen lichaam en geest. Datzelfde gevoel maken we mogelijk met onze kunstwerken.” – Ralph Nauta, DRIFT kunstenaar.

De eerste 100 bezoekers kwamen vandaag de wereld van DRIFT binnen. In groepjes van 10 liepen ze op 1,5 meter afstand achter de schermen van Carré naar de Loge Foyer. Een ruimte die is overgenomen door het DRIFT-team, waar voor het eerst wordt getoond hoe het beroemde kunstwerk Fragile Future wordt gemaakt door individuele paardenbloemzaden op LED-lampen te lijmen.

Na een rondleiding door de gangen van Carré, waar ooit olifanten werden gehouden voor hun entree in het beroemde kerstcircus, zal de interactieve installatie van gastkunstenaar Nino Gontcharova, getiteld ‘Heartsync’, worden gehost. De installatie wil dat het publiek hun ademhaling in hetzelfde ritme regelt en met elkaar synchroniseert.

“Ik wil dat mijn rol er een is die het leven van mensen verbetert. Mijn visie is van een verbonden samenleving die zich richt op overeenkomsten in plaats van verschillen.” -Nino Gontcharova.

Na de installatie van Gontcharova worden de gasten meegenomen naar het beroemde theater Carré waar EGO (2020), de grote kinetische sculptuur die bekend staat om zijn rol in Monteverdi’s opera L’Orfeo, opnieuw het podium betreedt. Het enorme geweven blok haardunne Japanse fluorkoolstof wordt bestuurd door motoren die bewegingen choreograferen die de lijnen tussen mens en machine doen vervagen. De ogenschijnlijk rigide structuur transformeert met zowel kwetsbaarheid als kracht, zinspelend op menselijke emoties.

“Ik geloof dat we, door ons opnieuw te verbinden met onze eigen ritmische natuur, harmonieuzer kunnen samenleven. Dit geloof heeft geografie en tijd overstegen, zoals veel beschavingen en gemeenschappen hebben gedaan en blijven handhaven door middel van gebed, meditatie, het delen van thee of rook tijdens ceremoniële rituelen voor verbeterde reflectie en besluitvorming. Deze manier van synchroniseren is de kern van deze tentoonstelling” – Lonneke Gordijn.

Speciaal voor het robotische kunstwerk op het podium componeerde de vermaarde harpiste Lavinia Meijer een muziekstuk.

“De compositie die ik maakte, ontstond door EGO te zien zoals het tot leven werd gebracht door de organische bewegingen. Lonneke Gordijn omschreef het mij treffend als een pasgeboren hertje dat zich optrekt aan zijn nog trillende pootjes. Elke wens om onafhankelijk en vrij te zijn is onderworpen aan het onderzoeken van mogelijkheden. Zo bouwt de muziek gaandeweg de pijlers op voor een vlucht naar voren.”

Gebaseerd op de ritmes van Lavinia’s compositie, schreef Yan Electronic Music een nieuwe tweede partituur die in combinatie met Ego’s uitvoering een geheel nieuw licht werpt op dezelfde ervaring.

Lavinia zal ook Live optreden tijdens een beperkt aantal avondvoorstellingen op 18 juni. Ook met het muzikale optreden van Yan Electronic Music en een speciale introductie door DRIFT-artiest, Lonneke Gordijn. Tickets hier verkrijgbaar.

In januari 2020, voordat COVID-19 ons leven overnam, ontmoetten DRIFT en Carré elkaar voor het eerst. De kinetische sculptuur van DRIFT, EGO, stond centraal in het iconische theater Carré als personage en tegelijkertijd als acteur voor Monteverdi’s opera L’Orfeo, in coproductie met de Nederlandse Reisopera en OPERA2DAY. In samenwerking met regisseur Monique Wagemakers, choreografe Nanine Linning en kostuumontwerper Marlou Breuls creëerde DRIFT een grenzeloos kunstwerk.