
Vrije Tijd Amsterdam is altijd op zoek naar mooie ondernemersverhalen in Amsterdam. In dat kader stelden we een aantal vragen aan Kathy Ruiz, Professional Organizer van haar bedrijf KAMER20.
Zou je allereerst eens KAMER20 kunnen introduceren?
“KAMER20 is de naam van mijn eenmanszaak in Professional Organizing dat zich richt op de particuliere en zakelijke markt. De naam KAMER20 bestaat uit mijn initialen K.M.R. en 20 is het jaar dat ik gestart ben. Met mijn voorletters kan je het woord ‘kamer’ maken. Kamers zijn weer ruimtes die ik op orde help te brengen. Dus toen ik de naam van mijn onderneming bedacht, kwam dit heel sterk naar voren. Bovendien wilde ik mijn zaak personaliseren, want het werk wat ik doe en hoe ik het doe is heel persoonlijk. Dit moest daarom een weerspiegeling zijn van mij.”
Wat is jouw rol bij deze organisatie?
“KAMER20 ben ik. Ik ben dus de eigenaar, oprichter, sales & marketing, copywriter, websitebouwer, boekhouder, administratief medewerker en ambassadeur. Mijn leukste rol is die van Professional Organizer. Al moet ik toegeven dat de afwisseling wel lekker is.”
Hoe is het bedrijf ontstaan?
“Na 7,5 in Zürich te hebben gewoond, verhuisde ik in 2018 terug naar Nederland. Oorspronkelijk wilde ik graag weer iets doen in de marketing, vond ook een baan hierin, maar voelde me daarin niet gelukkig. Ik besloot om een loopbaancoach in de arm te nemen en dat gaf me nieuwe inzichten en energie. Hierdoor ontdekte ik waar mijn passie lag en dat was Professional Organizing.
Terugkijkend is dit iets wat ik al mijn hele leven lang met veel plezier deed. “Iemand helpen met het op orde brengen van de keuken, woning of administratie? Leuk! Verhuizing? Regel ik!” Één van de eerste grote projecten die ik me herinner is van 2007 toen ik de kinderkamer van mijn broertje veranderde in een heuse tienerkamer. Van die sessie heeft hij geleerd om dingen op orde te houden. Leuk is ook dat hij nog steeds meubelen heeft uit die tijd. Een goede investering en een groot succes dus, maar ik stond er niet bij stil dat ik hiermee anderen ook kon helpen.”
Wat is een Professional Organizer?
“Een Professional Organizer is een specialist in het aanbrengen van structuur in de breedste zin van het woord. Ik begeleid en adviseer mensen bij het creëren van orde en overzicht in tijd en ruimte. Dit kan thuis of op werk zijn. Mijn werkzaamheden zijn erop gericht om blijvende veranderingen teweeg te brengen ten aanzien van dagelijkse gedragspatronen. Dit creëert rust en overzicht, waardoor het leven thuis en op het werk een stuk makkelijker, effectiever en leuker wordt. In het Nederlands wordt het ook wel “opruimcoach” genoemd.”
Hoe ziet de doelgroep eruit?
“De markt voor dit beroep is heel breed. Ik werk met particulieren en dat kan iedereen zijn die hulp nodig heeft bij het structuur geven en op orde brengen van (delen) van hun woning of werkplek of die hulp nodig hebben bij het organiseren van een verhuizing. Zelf werk ik graag met gezinnen en mensen met een ingrijpende levenservaring die een beetje hulp nodig hebben om door het bos de bomen weer te zien. Ook werk ik voor de zakelijke markt en dat kunnen allerlei groot, midden- en klein bedrijven zijn, inclusief ZZP‘ers. Het maakt niet uit in welke sector een bedrijf zit.”
Hebben veel mensen moeite met opruimen?
“Veel mensen vinden opruimen niet leuk en als je iets niet leuk vindt, dan doe je het ook niet graag. Of je stelt het uit. Daar komt bij dat mensen het steeds drukker krijgen. Hierdoor kan het overzicht snel verloren gaan. Zeker in de consumptiemaatschappij waarin wij leven en mensen vaak vergeten dat ze al meerdere items van hetzelfde in huis hebben. Opruimen kan iedereen, maar er structuur in brengen waardoor het voor jou goed werkt is iets heel anders. En dat blijkt vaak lastig. Gelukkig kan ik helpen.”
Wat is het hoogtepunt sinds het bestaan van KAMER20?
“Dat is elke keer weer het samenwerken met mijn cliënten. Het is zo leuk! Ik zie dat zij er blijer van worden. Zij zijn dan tevreden, maar vooral ook trots op het gedane werk. Zij zien vaak ook een verandering in hun zelf, waardoor het opruimen beter en sneller bij te houden is. Hier haal ik het meest voldoening uit.”
Hoe zie je de toekomst van het bedrijf tegemoet?
“De toekomst van KAMER20 zie ik zonnig tegemoet. Ik ben zo dankbaar voor dit werk, want ik doe iets waar ik gelukkig van word en ik help mensen. Dat zijn dingen waar ik heel blij van wordt. Hier komt nog eens bij dat programma’s op Netflix en SBS6 laten zien wat een verschil een Professional Organizer kan maken. Dit draagt bij aan de naamsbekendheid van mijn beroep en aan een positief imago.”
Heb je nog iets toe te voegen?
“Een intake-gesprek kost niks. Voor originele opruim content met geinige popcultuur referenties kan je mij volgen op Instagram of als je meer informatie wilt kan je kijken op mijn website.”