Accountants- en adviesbureau vaart voor achtste keer mee

Accountants- en adviesbureau vaart voor achtste keer mee

PwC: ‘Belangrijk dat iedereen zichzelf kan zijn, ook op de werkvloer’

VTA interviewde de voorbije weken een aantal boten die deelnemen aan de Canal Parade tijdens Pride Amsterdam 2018 op zoek naar het verhaal achter de deelname. Vandaag in het derde deel het interview met Erik Poolman, voorzitter GLEE-netwerk PwC Nederland en organisator van de PwC-boot die meevaart tijdens de Canal Parade 2018.

Heeft PwC al eerder meegevaren?

Jazeker! Sinds 2016 heeft PwC haar eigen boot. In de vijf jaren daaraan voorafgaand organiseerden wij al samen met vijf andere bedrijven een gezamenlijke boot vanuit Workplace Pride. Het is elk jaar weer zo een fantastische belevenis, dat wij met een eigen boot zijn verder gegaan toen de Workplace Pride-boot er helaas mee ophield. PwC is sinds 2016 ook sponsor van Pride Amsterdam. Wij vinden het belangrijk dat iedereen zichzelf kan zijn. Niet alleen privé, maar ook op het werk. Door sponsor te zijn en mee te varen, dragen wij deze boodschap uit.

Wat heeft volgens PwC de doorslag gegeven dat er dit jaar mee gevaren mag worden?

De precieze doorslag weten wij niet, daar gaat de organisatie over. Maar we zijn heel blij dat wij voor de achtste keer mogen deelnemen aan dit fantastische evenement! Hiermee willen we laten zien dat wij het belangrijk vinden dat je je ook op het werk vrij moet kunnen voelen om jezelf te zijn en om voor je geaardheid uit te komen. Helaas is dit ook in Nederland nog niet voor iedereen even eenvoudig of vanzelfsprekend. Dat is zonde, want diversiteit in organisaties en jezelf kunnen zijn, is juist een enorme kracht.

Met hoeveel mensen staat PwC op de boot? En hoe wordt bepaald wie mee mag varen?

Er zijn honderd plaatsen op onze boot. PwC heeft vier diversiteitsnetwerken en wij hebben dan ook gekozen voor een diversiteitsboot. De meeste plaatsen gaan naar het GLEE-netwerk: Gays, Lesbians and Everyone Else. Maar ook de andere netwerken zijn vertegenwoordigd. Deze zijn gericht op vrouwen, mensen met verschillende culturele achtergronden en collega’s met een arbeidsbeperking.

Naast Nederlandse collega’s varen Duitse, Indiase, Oostenrijkse, Belgische en Zwitserse collega’s mee. Duitse PwC’ers waren in 2016 zo enthousiast over het meevaren, dat zij sindsdien ook helpen met het organiseren en gezellig met dertig collega’s naar de Amsterdamse grachten komen.

Verder varen er collega’s mee die interne wedstrijden hebben gewonnen, bijvoorbeeld door hun PwC-rolmodellen in het zonnetje te zetten of door hun DJ-kunsten te laten zien.

Hoe komt de boot eruit te zien?

Het precieze ontwerp is natuurlijk een verrassing, maar het is uiteraard gelinkt aan het thema van dit jaar: Heroes, en aan onze permanente diversiteitscampagne: Be yourself @ work. Alle PwC’ers mogen elk jaar meedenken over het ontwerp. Zij zijn dan ook de drijvende kracht achter onze diversiteitscampagnes en deelname aan de Pride Amsterdam. Dat is heel gaaf om te zien.

Dit jaar zetten we onze interne Heroes in het zonnetje. Dat zijn collega’s die zich inzetten voor diversiteit, en een rolmodel zijn. PwC’ers konden elkaar hiervoor nomineren. Muzikale collega’s schrijven ook nummers die bij het thema passen. Die knallen straks uit de speakers op de boot.

Accountants- en adviesbureau vaart voor achtste keer mee
De PwC boot in 2017!

Is er binnen het personeelsbeleid speciale aandacht ten aanzien LGBTQ-medewerkers?

Ja, uiteraard. Zij kunnen deelnemen aan een van onze diversiteitsnetwerken, zoals GLEE: Gays, Lesbians and Everyone Else. Collega’s in deze netwerken komen samen voor leuke evenementen, maar bijvoorbeeld ook om over beleid te praten. Het bestuur van de diversiteitsnetwerken heeft dan ook een signaleringsfunctie. PwC heeft een uitgebreid diversiteits- en inclusiviteitsbeleid, en daar ben ik trots op. Dit houdt in dat we stimuleren dat mensen zichzelf zijn, dus hun eigen ideeën, cultuur, kennis en ervaringen meebrengen. Dat zorgt namelijk voor verrassende inzichten. Daarvoor moet je je wel thuis en veilig voelen op de werkvloer, oftewel een inclusieve cultuur hebben. Ik sta volledig achter deze aanpak, en zit zelf al jaren in het bestuur van GLEE.

Verder hebben wij bewustwordingscampagnes rondom Be yourself @ work. Op national coming out day, wappert bijvoorbeeld onze speciale PwC-regenboogvlag voor onze kantoren. Ook hebben we een liftpostercampagne gehad met de tekst ‘kom uit de lift’ en de contactgegevens van een externe coach die je hierin kan begeleiden.

Daarnaast sponsoren wij LHBT+ evenementen. Niet alleen Pride Amsterdam, maar ook de Roze Filmdagen en het Pinkster Tennis Tournament. Via ons Workplace Pride-lidmaatschap dragen wij ook bij aan bijvoorbeeld conferenties gericht op de LHBT+ acceptie in zowel binnen- als buitenland.

Vinden jullie het belangrijk dat Pride Amsterdam georganiseerd wordt?

Pride Amsterdam is belangrijk. Met dit enorme evenement steek je mensen wereldwijd een hart onder de riem. Pride Amsterdam geeft namelijk een heel krachtig signaal af: het is oké om jezelf te zijn, om te houden van wie je wilt en dit ook te kunnen laten zien aan de buitenwereld. Helaas wordt dit niet overal geaccepteerd, waardoor de steun via Pride Amsterdam hard nodig blijft.

Wat je vaak hoort is dat bedrijven alleen maar meevaren uit commercieel oogpunt. Wat vinden jullie daarvan?

Wij weten de beweegredenen van de verschillende deelnemers niet, alleen onze eigen. PwC vindt het belangrijk dat iedereen zich vrij kan voelen te laten zien wie hij of zij is, ook op de werkvloer. Helaas is dit ook in Nederland nog niet voor iedereen even eenvoudig of vanzelfsprekend. Een deel van de LHBT+ gemeenschap verzwijgt zijn geaardheid op werk. Ook hebben zij vaker te maken met burn-outklachten dan hetero’s (bron: SCP). Door aanwezig te zijn als PwC en Pride Amsterdam te sponsoren, laten we zien dat diversiteit in organisaties juist een kracht is. We hopen dat onze slogan: I can be myself @ work, uiteindelijk voor iedereen geldt.

Hoe is het tot stand gekomen dat PwC mee wil varen?

Collega’s gingen al samen naar de Botenparade, of voerden mee op de Workplace Pride-boot. Ons LHBT+ netwerk kwam vervolgens met het idee om met een eigen boot te gaan varen toen deze gezamenlijke boot ermee ophield. Zij gingen verder het thema I can be myself @ work, omdat de meesten van ons wel iemand kennen die het moeilijk vindt om op het werk voor zijn of haar geaardheid uit te komen. Dit overkoepelende thema komt daarom elk jaar terug.

Verder kunnen alle PwC’ers meedenken over het ontwerp en zich aanmelden om mee te varen. Ondertussen zijn dat niet alleen maar Nederlandse collega’s, maar varen PwC’ers uit verschillende werelddelen mee. Ik vind dit een mooie ontwikkeling, en hoop dat we in de komende jaren mee mogen blijven varen met nog veel meer nationaliteiten!

Vrije Tijd Amsterdam bedankt Erik Poolman, de voorzitter van GLEE-netwerk PwC Nederland en organisator van de PwC-boot die meevaart tijdens Pride 2018.

Het volgende interview is met boot ‘Uit de Doos! Uit de Kast?’.

Door: Rik Verkaik

Vrijetijdamsterdam.nl

Gerelateerde artikelen: 

‘Boodschap Drag Queen United: Be a hero: express yourself’

We willen strijden voor een goede en toegankelijke hiv-preventie zorg

Netzo Amsterdam: een gezellige vereniging waar iedereen zich thuis voelt 

Zwemmen en homoseksueel: fijn uitgangspunt voor hele goede vriendschappen 

Boot Deloitte: being your authentic self

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here