Prins Bernie’s Formule 1-spektakel in Amsterdam Beach vergroot problemen van de stad
Formule 1 bron GP Fans
Prins Bernie’s Formule 1-spektakel in Amsterdam Beach vergroot problemen van de stad

Met een hoop bombarie werd begin deze week bekend gemaakt dat het reizende Formule 1-circus in 2020 Amsterdam Beach, oftewel Zandvoort aan Zee, aandoet. Prins Bernhand Junior is er in geslaagd ’s werelds grootste autosportevenement naar het nostalgische duincomplex in de populaire badplaats te halen. Een zegen voor de liefhebber, een nachtmerrie voor tegenstanders. Maar wat betekent het geweld van de ronkende snelheidsduivels voor Amsterdam? Het circuit ligt immers onder de rook van de stad, waar ze de auto liever zien gaan dan komen. Het event lijkt haaks te staan op de groene ambities van de gemeente.

De gemeente zet onder aanvoering van burgemeester Femke Halsema en haar klimaatdiscipelen vol in op duurzaamheid. Een pijler waartegen niets in te brengen is, want de leefomgeving is heilig. Daarom rijmt het niet dat de vervuilende auto in 2030 definitief de stad uit moet, en een aantal kilometers verderop luchtverontreinigende racemonsters met open armen worden ontvangen. Een groots energieverslindend fenomeen in het achterland van Mokum. Daar komt nog eens bij dat er op de wegen in de aanloop naar het spektakel ook nog eens verkeersinfarcten vol uitlaatgassen zullen ontstaan. Het is namelijk naïef te stellen dat iedereen het fietsje naar het circuit pakt, zoals de organisatie wil.

Amsterdam en Zandvoort hebben nauwe banden. Nog niet eens zo gek lang geleden smeedden de marketingafdeling van de gemeente en de plaatselijke VVV van Zandvoort het lumineuze idee om de kustlocatie om te dopen tot Amsterdam Beach om meer toeristen te trekken en zodoende de druk op de hoofdstad wat te verlichten. Met de komst van de grote prijs van Zandvoort zal de druk op Amsterdam echter een aantal weken juist immens toenemen. De stad zal overspoelt worden door racefans die allemaal ondergebracht moeten worden. Amsterdam werkt doorgaans als een magneet op toeristen, dus de hoofdstad zal de eerste optie zijn voor autofanaten uit binnen- en buitenland.

En dan deed vorig jaar nog het hardnekkige gerucht de ronde dat de gemeente zelf een miljoeneninvestering zou doen in het circuit van Zandvoort. Een opmerkelijke bevinding afkomstig uit een uitgelekt rapport. Halsema nam hierna wel duidelijk stelling in. ‘De Formule 1 hoort niet thuis in de stad, maar Zandvoort is een goede optie voor de race’. Een zwaar verontreinigend circus in Amsterdam is dus uitgesloten, volgens de burgemeester. Om de hoek, 25 kilometer verderop is het echter wel prima om Max Verstappen en zijn maatjes rondjes te laten rijden.

Zitten we als gemeente waar we al onze handen vol hebben aan het beteugelen van de huidige stroom toeristen wel te wachten op een nieuwe vloedgolf aan weekend- en dagjesmensen? En op klimaatschadelijke activiteiten terwijl alles groener moet? Nadat huisjesmelker en pandjesprins Bernard de halve stad al in bezit heeft en eigenhandig de woningmarkt om zeep tracht te helpen, bezorgt ‘Bernie Ecclestone Junior van de Lage Landen’ Amsterdam met zijn prestigeprojectje nieuwe problemen: busladingen toeristen en een luchtvervuiling die het tien jaar uitstootvrijen autoluw maken van de stad meteen teniet zou doen. Had de gemeente niet wat harder met de vuist op tafel kunnen slaan en zich moeten verzetten tegen het Formule 1-circus? Leuk dat tuffen met die karretjes, maar niet in mijn waterleidingduinen, vriend Bernie…

Door: Eelko Mink

vrijetijdamsterdam.nl