Noordvoerders halen jonge Noorderlingen naar de stembus

Noordvoerders halen jonge Noorderlingen naar de stembus
Foto via Noordvoerders / Tolhuistuin.

Jongeren uit Noord starten een eigen verkiezingscampagne om leeftijdgenoten naar de stembus te krijgen. Op 24 februari lanceren de Noordvoerders hun campagne (voor en door jongeren) op Instagram. Als onderdeel van de campagne wordt vandaag de muur rond de Tolhuistuin onthuld met de partijprogramma’s van partijen die op de kieslijst staan voor de aankomende verkiezingen. In de weken in aanloop naar de verkiezingen op 17 maart, voeren jongeren uit Noord campagne om zoveel mogelijk jongeren naar de stembus te krijgen. Noordvoerders is een initiatief van Tolhuistuin en DOCK jongerenwerk Amsterdam Noord. De groep jongeren, de Noordvoerders, starten een eigen bedachte en gemaakte campagne.

Ik stem omdat ik verandering wil zien.
Ik stem omdat ik meer diversiteit wil zien in de Tweede kamer
Ik stem omdat ik wil dat mijn stem niet verloren gaat.
Ik stem omdat ik meer jongeren zoals ik in de politiek wil zien.

In brainstormsessies hebben de jongeren uit verschillende buurten in Noord bedacht wat ze aanspreekt en wat de drempels zijn om te gaan stemmen. Hieruit is een campagne gekomen, die van start is gegaan op Instagram op het volgende Instagram-account.

De campagne bestaat uit verschillende video’s waarin zij vertellen waarom ze gaan stemmen. De jongeren kozen hiervoor plekken in Noord die voor henzelf van veel betekenis zijn, bijvoorbeeld hun oude basisschool, een jeugdcentrum of juist iconische spots voor de echte Noorderlingen. Op Instagram houden ze in de aanloop naar de verkiezingen een aantal insta-live sessies, met onderwerpen als waarom stemmen, waarop je stem te baseren en hoe krijg je meer vrouwen en diversiteit in de Tweede Kamer?

Noordvoerders halen jonge Noorderlingen naar de stembus
Foto via Noordvoerders / Tolhuistuin.
Noordvoerders halen jonge Noorderlingen naar de stembus
Foto via Noordvoerders / Tolhuistuin.

Gedrukte partijprogramma’s

Als onderdeel van de campagne staan de partijprogramma’s van de politieke partijen op een 30 meter lange muur rondom de Tolhuistuin gedrukt. Door de grote hoeveelheid partijen kan het lastig zijn om overzicht te krijgen. Op een gedeelte van de muur zijn daarom voor de snelle voorbijganger de samengevatte speerpunten te lezen. Ook vind je hier QR-codes, die je naar de betreffende websites doorverwijzen. De muur is een initiatief van Tolhuistuin in samenwerking met grafisch ontwerper Katja van Stiphout.

Noordvoerders halen jonge Noorderlingen naar de stembus
Foto via Noordvoerders / Tolhuistuin.
Noordvoerders halen jonge Noorderlingen naar de stembus
Foto via Noordvoerders / Tolhuistuin.

Stemlocatie

Op de verkiezingsdag zelf organiseren de jongeren een feestelijke stemervaring. Samen met Stekks & kunstenares Hedy Tjin, zorgen ze dat de locatie er op en top uitziet. Met de programmeurs van Paradiso brainstormen ze over een muzikale omlijsting met DJ’s, een silent disco in de rij. Ze regelen een photo booth en winacties voor de jongeren die komen stemmen.

Lees ook: Stichting 3×3 Unites: “We willen jongeren vaardigheden leren om de regie te pakken over hun eigen succes”